Η Κίνα ανακοίνωσε την Παρασκευή ότι θα θεσπίσει άδειες για την εξαγωγή ορισμένων προϊόντων γραφίτη επικαλούμενη την προστασία της εθνικής ασφάλειας. Πρόκειται για μια ακόμα ενέργεια των κινεζικών αρχών για τον έλεγχο των προμηθειών κρίσιμων ορυκτών ως απάντηση στις προκλήσεις σχετικά με την παγκόσμια κυριαρχία της στη μεταποίηση.
Η Κίνα είναι ο κορυφαίος παραγωγός και εξαγωγέας γραφίτη στον κόσμο. Επίσης, επεξεργάζεται περισσότερο από το 90% του παγκόσμιου γραφίτη, ένα υλικό που χρησιμοποιείται σχεδόν σε όλες τις ανόδους μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων (EV), το οποίο είναι το αρνητικά φορτισμένο τμήμα μιας μπαταρίας.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει την επιβολή δασμών στα κινεζικής κατασκευής ηλεκτρικά οχήματα
«Αυτή η τολμηρή και απροσδόκητη κίνηση της Κίνας στον γραφίτη μας ξάφνιασε, είναι κάτι το οποίο δεν είχαμε προβλέψει ότι θα μπορούσε να συμβεί τόσο σύντομα», δήλωσε ο Kien Huynh, επικεφαλής εμπορικός διευθυντής της Alkemy Capital Investments, η οποία επικεντρώνεται στην ανάπτυξη έργων στον τομέα των ενεργειακών μετάλλων μετάβασης.
Το Πεκίνο θέτει ως προϋπόθεση τις άδειες εξαγωγών σε μια περίοδο που πολλές ξένες κυβερνήσεις αυξάνουν την πίεσή τους στις κινεζικές εταιρείες για τις βιομηχανικές τους πρακτικές.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση σταθμίζει την επιβολή δασμών στα κινεζικής κατασκευής ηλεκτρικά οχήματα, υποστηρίζοντας ότι επωφελούνται άδικα από τις επιδοτήσεις. Επίσης, η κυβέρνηση των ΗΠΑ νωρίτερα αυτή την εβδομάδα διεύρυνε τους περιορισμούς στην πρόσβαση των κινεζικών εταιρειών σε ημιαγωγούς, συμπεριλαμβανομένης της διακοπής των πωλήσεων πιο προηγμένων τσιπ τεχνητής νοημοσύνης που κατασκευάζονται από την Nvidia.
Ανάλογοι περιορισμοί έχουν τεθεί σε ισχύ από την 1η Αυγούστου για δύο μέταλλα που χρησιμοποιούνται στους ημιαγωγούς, το γάλλιο και το γερμάνιο. Οι περιορισμοί έχουν μειώσει τις εξαγωγές αυτών των μετάλλων πρόσφατα και ώθησαν προς τα πάνω τις τιμές εκτός Κίνας.
Το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας δήλωσε ότι η κίνηση για τον γραφίτη «συνέβαλε στη διασφάλιση της ασφάλειας και της σταθερότητας της παγκόσμιας αλυσίδας εφοδιασμού και της βιομηχανικής αλυσίδας και συμβάλλει στην καλύτερη προστασία της εθνικής ασφάλειας και των κινεζικών συμφερόντων».
Πρόσθεσε ότι δεν έχουν στόχο κάποια συγκεκριμένη χώρα. Οι κορυφαίοι αγοραστές γραφίτη από την Κίνα περιλαμβάνουν την Ιαπωνία, τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ινδία και τη Νότια Κορέα, σύμφωνα με στοιχεία των κινεζικών τελωνείων.
Τι ορίζουν οι νέοι περιορισμοί
Σύμφωνα με τους νέους περιορισμούς, η Κίνα θα απαιτήσει από την 1η Δεκεμβρίου οι εξαγωγείς να υποβάλουν αίτηση για άδειες αποστολής δύο τύπων γραφίτη, συμπεριλαμβανομένων των συνθετικών υλικών γραφίτη υψηλής καθαρότητας, υψηλής σκληρότητας και υψηλής έντασης και του φυσικού γραφίτη και των προϊόντων του.
Τρεις τύποι «ιδιαίτερα ευαίσθητων» ειδών γραφίτη είχαν ήδη τεθεί υπό προσωρινούς ελέγχους, σύμφωνα με το υπουργείο Εμπορίου, και περιλαμβάνονται στη νέα λίστα.
Εν τω μεταξύ, η Κίνα απέσυρε τους προσωρινούς ελέγχους σε πέντε λιγότερο ευαίσθητα είδη γραφίτη που χρησιμοποιούνται σε βασικές βιομηχανίες όπως η χαλυβουργία, η μεταλλουργία και η χημική βιομηχανία.
Με τις αυξανόμενες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων, οι αυτοκινητοβιομηχανίες αγωνίζονται να κλειδώσουν τις προμήθειες εκτός Κίνας, αλλά οι ελλείψεις διαφαίνονται ήδη στον ορίζοντα.
«Με αυτό το νέο περιορισμό στις εξαγωγλες γραφίτη, οι εταιρείες της Νότιας Κορέας που βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στην Κίνα για εισαγωγές γραφίτη θα πρέπει να αναζητήσουν εναλλακτικές λύσεις, όπως σε ορυχεία των Ηνωμένων Πολιτειών ή της Αυστραλίας, αλλά πιθανότατα αυτή η εξέλιξη θα οδηγήσει σε αύξηση του κόστους για πολλούς», δήλωσε ο Kang Dong. -jin, αναλυτής της Hyundai Motor Securities.
Το υπουργείο Εμπορίου της Νότιας Κορέας ανέφερε ότι είχε συνάντηση την Παρασκευή με κατασκευαστές μπαταριών και υλικών για το πώς να ανταποκριθούν στους περιορισμούς των εξαγωγών.
«Η κυβέρνηση της Νότιας Κορέας θα επικοινωνήσει στενά… για να αποφευχθούν διακοπές στην παραγωγή στον τομέα των μπαταριών ιόντων λιθίου», δήλωσε ο υπουργός βιομηχανίας της Νότιας Κορέας Ahn Duk-geun.
Ο ανώτατος κυβερνητικός εκπρόσωπος της Ιαπωνίας Χιροκάζου Ματσούνο δήλωσε την Παρασκευή ότι η χώρα σκοπεύει να ρωτήσει την Κίνα για τις «επιχειρησιακές πολιτικές» των νέων μέτρων και θα «λάβει τα κατάλληλα μέτρα» εάν παραβιάσουν τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου.
Οι μετοχές των νέων ενεργειακών οχημάτων και μπαταριών της Κίνας αυξήθηκαν μετά την ανακοίνωση.
Άγνωστες οι επιπτώσεις στην παγκόσμια αγορά και βιομηχανία
Οι αναλυτές είπαν ότι δεν είναι σαφές ποιος θα είναι ο αντίκτυπος των νέων μέτρων των κινεζικών αρχών για τις εξαγωγές γραφίτη βραχυπρόθεσμα.
«Αυτός ο έλεγχος δεν αποτελεί μια πλήρη απαγόρευση και δεν υπήρξε καμία σημαντική επίδραση σε καμία βιομηχανία κατά τον προηγούμενο προσωρινό έλεγχο», δήλωσε ο Ivan Lam, ανώτερος αναλυτής στην Counterpoint Research.
Οι τιμές του φυσικού γραφίτη σε νιφάδες ήταν 3.950 γιουάν (539,62 $) ο μετρικός τόνος αυτή την εβδομάδα, μειωμένες κατά 25,5% από τις αρχές του τρέχοντος έτους λόγω της μείωσης της ζήτησης από τον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων, σύμφωνα με τη Mysteel.
«Αυτή η ενέργεια θα μπορούσε να θέσει τις τιμές του γραφίτη σε μια ανοδική τροχιά διεθνώς, διατηρώντας παράλληλα τις εγχώριες τιμές χαμηλές για τους κινέζους παραγωγούς μπαταριών», δήλωσε ο Tom Kavanagh, επικεφαλής μετάλλων μπαταριών στην Argus.
Ωστόσο, οι εξαγωγές είναι πιθανό να αυξηθούν πριν από την 1η Δεκεμβρίου, δήλωσε ο Echo Ma, αναλυτής της Rystad Energy, ειδικά σε χώρες με εδραιωμένες βιομηχανίες μπαταριών όπως η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα και οι Ηνωμένες Πολιτείες.
Η Κίνα μείωσε την εξόρυξη φυσικού γραφίτη τα τελευταία χρόνια για να προστατεύσει το περιβάλλον, αντί να αυξήσει την παραγωγή συνθετικού γραφίτη από το 2021. Η συνθετική μορφή αντιπροσωπεύει πλέον το 70% της παραγωγής της Κίνας, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων Mysteel.
Όπως προκύπτει από το παραπάνω διάγραμμα η ζήτηση για γραφίτη είναι σε υψηλά επίπεδα και το 2023, ενώ τόσο η δυνητική παραγωγή όσο και η προσφορά σε φυσικό αλλά και συνθετικό γραφίτη υπολείπονται αντανακλώντας τις σημαντικές ελλείψεις που ήδη υπάρχουν στις διεθνείς αγορές.
[ΠΗΓΗ: https://www.astratv.gr/, από OT.gr, 20/10/2023]