Η ΑΥΛΑΙΑ ΤΩΝ ΔΙΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ-ΤΟΥΡΚΙΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗΛΕΦΩΝΗΜΑ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ-ΕΡΝΤΟΓΑΝ

Λίγα εικοσιτετράωρα μετά το τέλος των εργασιών της Συνόδου Κορυφής των ηγετών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και, κατά πάσα πιθανότητα, στις 5 Οκτωβρίου, αναμένεται ότι θα σηκώσουν αυλαία οι διερευνητικές επαφές ανάμεσα σε Αθήνα και Άγκυρα. Κυβερνητικά στελέχη, με το βλέμμα στραμμένο στις εξελίξεις των τελευταίων ημερών, κάνουν λόγο για ένα “θετικό βήμα επαναπροσέγγισης”, το οποίο δικαιώνει την στάση που κράτησε η ελληνική πρωτεύουσα το τελευταίο δίμηνο. Την ίδια στιγμή, ο πρωθυπουργός έσπευσε να στείλει νέα μηνύματα στην ηγεσία της γείτονος, στην παρέμβαση που πραγματοποίησε στο Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, ενώ όσον αφορά σε δημοσιεύματα του τουρκικού Τύπου για πιθανή επικοινωνία των κυρίων Μητσοτάκη-Ερντογάν, πηγές σχολίαζαν πως το πρώτο βήμα πρέπει να γίνει από την Άγκυρα. Και αυτό, καθώς ο πρόεδρος της Τουρκίας ήταν αυτός που δήλωσε, μετά την κρίση στον Έβρο, ότι δε συνομιλεί με τον πρωθυπουργό, ο οποίος στέκεται εμφατικά στη λογική του διαλόγου, με βάση το διεθνές δίκαιο. Χωρίς προκλήσεις σε επιχειρησιακό, αλλά και λεκτικό επίπεδο.

Αντικείμενο των διερευνητικών επαφών θα είναι η οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και της ΑΟΖ στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο. Παράλληλα, η Αθήνα θα προσέλθει σε αυτές, όπως σημειώνουν κυβερνητικά στελέχη, από καλύτερο σημείο αφετηρίας. “Η Ελλάδα έχει αναγνωριστεί από όλους ως παράγοντας σταθερότητας στην περιοχή και έχει υπογράψει τις διεθνώς νόμιμες συμφωνίες με την Ιταλία και την Αίγυπτο, όπου επιβεβαιώνεται το δικαίωμα των νησιών σε ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα. Στην ουσία, η Ελλάδα έχει στη φαρέτρα της θετικά διπλωματικά κεκτημένα. Οι διερευνητικές επαφές, ωστόσο, δεν είναι διαπραγματεύσεις. Είναι συνομιλίες των δύο πλευρών για να διαπιστωθεί αν υπάρχουν επαρκεί συγκλίσεις που θα επέτρεπαν διαπραγμάτευση σε ανώτερο επίπεδο. Ουσιαστικά, αποτελούν ένα φόρουμ προδιαλόγου. Στις διερευνητικές επαφές δεν υπάρχουν συμφωνημένα πρακτικά ανάμεσα στις δύο πλευρές. Το περιεχόμενό τους και οι θέσεις της κάθε πλευράς στη διάρκεια των επαφών δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις μελλοντικές θέσεις ενώπιον ενός διεθνούς δικαστηρίου ή δικαιοδοτικού οργάνου. Επίσης, οι διερευνητικές, που άρχισαν το 2002, είναι μια διαδικασία χωρίς χρονικό περιορισμό όσον αφορά τη διάρκειά τους”, αναφέρουν παράγοντες.

-Περάσαμε με επιτυχία τα μηνύματά μας

Κάνοντας αναδρομή σε όσα προηγήθηκαν τις τελευταίες εβδομάδες στο επίπεδο της διπλωματικής σκακιέρας, στελέχη της κυβέρνησης υπενθυμίζουν ότι η ελληνική συνέδεσε, από την πρώτη στιγμή, την τουρκική προκλητικότητα ως ζήτημα που εντάσσεται στις ευρωτουρκικές. Ταυτόχρονα, ο κ. Μητσοτάκης ανέδειξε σε εταίρους και συμμάχους τις μονομερείς ενέργειες της γείτονος ως ζήτημα που αγγίζει ζωτικά ευρωπαϊκά συμφέροντα στην Ανατολική Μεσόγειο.

“Περάσαμε με επιτυχία το μήνυμα ότι οι τουρκικές ενέργειες δεν είναι ένα διμερές ζήτημα περιφερειακής σημασίας, που η διεθνής κοινότητα -και ειδικά η ΕΕ- μπορεί να αγνοήσει. Μάλιστα, τη στιγμή που η Άγκυρα επιχειρούσε να επιρρίψει στην ελληνική πλευρά δήθεν ευθύνες για άρνηση του διαλόγου, εμείς διαμηνύσαμε σε όλους τους τόνους ότι είμαστε έτοιμοι να καθίσουμε στο τραπέζι, όχι όμως υπό καθεστώς απειλών και εκβιασμών και όχι όσο το Ορούτς Ρέις βρισκόταν σε ελληνική υφαλοκρηπίδα. Η πίεση που ασκήθηκε στην Τουρκία αποδίδει. Στο προσκήνιο βρίσκεται πλέον ο διάλογος, παρά οι μονομερείς ενέργειες ή η απόπειρα επιβολής διεκδικήσεων. Η επάνοδος της Τουρκίας στις διερευνητικές αποτελεί επιτυχία της ελληνικής διπλωματίας”, είναι το μήνυμα που εκπέμπεται.

Τι μέλλει γενέσθαι, ωστόσο, με το ζήτημα της επιβολής ευρωπαϊκών κυρώσεων; Η κυβέρνηση, σε αυτό το επίπεδο, αναμένεται πως θα διατηρήσει την πίεση στο ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς επιδιώκει να υπάρχει ένας κατάλογος επιλογών. Ένας κατάλογος, στον οποίο θα περιγράφονται οι κυρώσεις που θα λάβουν οι Βρυξέλλες έναντι της Τουρκίας, σε περίπτωση που επιμείνει σε μονομερείς ενέργειες. “Οι επιλογές πρέπει να είναι έτοιμες και να βρίσκονται στο τραπέζι σε περίπτωση που χρειαστούν”, επισημαίνουν στελέχη. “Έχουμε απόλυτο συντονισμό με την Κυπριακή Δημοκρατία και τον πρόεδρο Αναστασιάδη. Αυτό που έχει όμως σημασία τώρα είναι να δούμε πώς φτάνουμε στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Θα φτάσουμε με έναν κατάλογο κυρώσεων που έχει υιοθετηθεί από το Συμβούλιο Εξωτερικών Υποθέσεων και θα εγκριθεί από τους ηγέτες σε επίπεδο Ευρωπαϊκού Συμβουλίου. Το ζήτημα που θα απασχολήσει, κυρίως αυτές τις ημέρες της προετοιμασίας, αλλά και στις δια ζώσης επαφές των ηγετών, είναι με ποιο τρόπο θα ενεργοποιούνται αυτές οι  κυρώσεις εάν η Τουρκία συνεχίζει τις προκλητικές της ενέργειες, όπως για παράδειγμα στην περιοχή της ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας. Αυτό είναι ένα ζήτημα σύνθετο. Αυτό που έχει μεγάλη σημασία είναι να έχουμε τον κατάλογο των κυρώσεων γιατί φαίνεται ότι αυτός έδρασε αποτρεπτικά στις προκλητικές ενέργειες της Τουρκίας το προηγούμενο διάστημα”, ανέφερε (ΕΡΤ) ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας.

[ΠΗΓΗ: https://www.capital.gr/, του Δημήτρη Γκάτσιου, 24/9/2020]

ΤΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΉΡΙΟ ΧΑΛΚΙΔΙΚΉΣ ΕΝΗΜΕΡΏΝΕΙ

Προκηρύχθηκε το πρόγραμμα «Ενίσχυση μικρών και πολύ μικρών Επιχειρήσεων που επλήγησαν από τον Covid-19 στην Κεντρική Μακεδονία» από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας

Δημοσιεύτηκε η προκήρυξη της Δράσης «Ενίσχυση μικρών και πολύ μικρών Επιχειρήσεων που επλήγησαν από τον Covid-19 στην Κεντρική Μακεδονία» από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας συνολικού προϋπολογισμού 150 εκατομμυρίων ευρώ όπου θα ενισχυθούν οι επιχειρήσεις της Κεντρικής Μακεδονίας, που επλήγησαν από την πανδημία του κορονοϊού.

Πρόκειται για κεφάλαιο κίνησης, που θα δοθεί στις επιχειρήσεις για να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τις δυσμενείς επιπτώσεις που έχει η πανδημία του κορονοϊού στα οικονομικά τους. Η ενίσχυση των επιχειρήσεων από την Περιφέρεια είναι συμπληρωματική των δράσεων της Κυβέρνησης για την αντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων από την πανδημία του κορονοϊού και κυρίως των οριζοντίων μέτρων για τη στήριξη των επιχειρήσεων.

Η συγκεκριμένη δράση αφορά την ενίσχυση των επιχειρήσεων που επλήγησαν από την πανδημία, με τη μορφή μη επιστρεπτέας επιχορήγησης ως κεφάλαιο κίνησης για την κάλυψη εξόδων τους.

Η δράση επιχορηγεί Κεφάλαιο Κίνησης ίσο με το 50% των εξόδων της επιχείρησης το
2019, με ελάχιστο ποσό επιχορήγησης τα 5.000€ και μέγιστο τα 50.000,00€.

Τα κριτήρια αξιολόγησης της δράσης είναι :

  • Ετήσιες Μονάδες Εργασίας (ΕΜΕ) έτους 2019
  • Κέρδη προ Φόρων, Τόκων & Αποσβέσεων προς Κύκλο Εργασιών (EBIDA/Κ.Ε.) έτους 2019
  • Επίπτωση του Covid-19 στον Κύκλο Εργασιών της Επιχείρησης για το διάστημα 1/4/2020 έως 30/06/2020 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα 1/4/2019 έως 30/06/2019.

Η δράση υλοποιείται μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Κρατικών Ενισχύσεων (ΠΣΚΕ), είτε με απευθείας ενημέρωσή του, είτε με ενημέρωσή του μέσω διεπαφών. Η πρόσβαση στο ΠΣΚΕ παρέχεται στους δικαιούχους των ενισχύσεων μέσω της ιστοσελίδας www.ependyseis.gr/mis και οι αιτήσεις χρηματοδότησης υποβάλλονται από τους τελευταίους υποχρεωτικά μέσω αυτού.

Η ημερομηνία υποβολής των προτάσεων είναι 10/09/2020 και ώρα 10.00, ενώ ημερομηνία λήξη υποβολής είναι η 09/10/2020 στις 15.00. Όλες οι πληροφορίες και οι λεπτομέρειες για την προκήρυξη, στην ιστοσελίδα του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής στο αναδυόμενο banner, στο link : https://www.epichal.gr/chalkidiki/shared/index.jsp?context=101&js=1

Ανακοίνωση της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης του Ε.Π. Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας -Επιλέξιμοι ΚΑΔ στην δράση «Ενίσχυση επιχειρήσεων που επλήγησαν από τον Covid-19 στην Κεντρική Μακεδονία»

Σε συνέχεια του μεγάλου πλήθους ερωτημάτων σχετικά με τη δράση «Ενίσχυση επιχειρήσεων που επλήγησαν από τον Covid-19 στην Κεντρική Μακεδονία» και ειδικότερα τους επιλέξιμους ΚΑΔ ενημερώνουμε ότι η πρόσκληση περιλαμβάνει αποκλειστικά τους περισσότερους από τους ΚΑΔ που περιλαμβάνονται στην λίστα που είναι αναρτημένη στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Οικονομικών (https://www.minfin.gr/-/d-t-kodikoi-arithmoi-drasteriotetas-kad-ton-kladon-pou-plettontai-apo-ten-exaplose-tou-koronoiou-epikairopoiemene-lista-) με την οποία καθορίζονται οι ιδιωτικές επιχειρήσεις που εντάσσονται στα μέτρα στήριξης. Από το σύνολο των ανωτέρω ΚΑΔ έχουν αφαιρεθεί για κανονιστικούς λόγους όσοι δεν συνάδουν με την επιλεξιμότητα των διαρθρωτικών ταμείων μετά από υπόδειξη της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, προκειμένου να εγκρίνει το εν λόγω ειδικό καθεστώς κρατικής ενίσχυσης. Σημειώνεται ότι στην εν λόγω λίστα δεν περιλαμβάνονται όλοι οι ΚΑΔ που αναφέρονται σε άλλες Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου με αντικείμενο την διευκόλυνση επιχειρήσεων στις φορολογικές τους υποχρεώσεις.

[ΠΗΓΗ: https://aetoshal.blogspot.com/, 24/9/2020]

ΣΕΦ: ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΙ ΜΥΘΟΙ ΑΠΕΙΛΟΥΝ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΚΑΘΑΡΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Ένα φάντασμα πλανιέται πάνω από την Ελλάδα. Το «φάντασμα» των φωτοβολταϊκών «μεγάλης κλίμακας» που, απ’ ό,τι φαίνεται, τρομάζει κάποιες τοπικές κοινωνίες αλλά και Περιφερειακές αρχές οι οποίες τον τελευταίο καιρό άρχισαν να εκδίδουν αρνητικές γνωματεύσεις για έργα που προωθούνται στην περιοχή τους. Αν τα έργα αυτά είχαν όντως αρνητικές συνέπειες στο περιβάλλον και την τοπική οικονομία, θα έλεγε κανείς πως οι αντιδράσεις αυτές είναι δικαιολογημένες, αν όχι επιβεβλημένες. Τι γίνεται όμως όταν οι αντιδράσεις αυτές δεν εδράζονται σε σοβαρά και πραγματικά επιχειρήματα αλλά σε μύθους και ατεκμηρίωτες γενικότητες;

Ας δούμε μια σειρά από «επιχειρήματα» γι’ αυτή την αρνητική στάση και μάλιστα όπως αυτά εκφράστηκαν στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας, όπως αναφέρει το worldenergynews.gr, μια περιοχή που χρειάζεται μεγάλες επενδύσεις για να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της απολιγνιτοποίησης και την υψηλή ανεργία που μαστίζει την περιοχή για πάνω από μια δεκαετία τώρα.

Μα είναι «μεγάλης κλίμακας». Ε, και;

Το πρώτο και βασικό επιχείρημα είναι πως πρόκειται για επενδύσεις «μεγάλης κλίμακας», ως αυτό από μόνο του να συνιστά μειονέκτημα και έγκλημα καθοσιώσεως. Το «μεγάλης κλίμακας» τρομάζει ενδεχομένως κάποιους λόγω κατάληψης χώρου και επειδή πιστεύουν ότι υπάρχει περαιτέρω επιβάρυνση του περιβάλλοντος. Σε ό,τι αφορά στην κατάληψη χώρου, επισημαίνουμε απλώς ότι ένας σταθμός «μεγάλης κλίμακας» καταλαμβάνει συγκριτικά λιγότερο χώρο από ότι πολλοί μικρότεροι σταθμοί της ίδιας αθροιστικά ισχύος (λόγω των αποστάσεων ασφαλείας που πρέπει να αφεθούν περιμετρικά μεταξύ φωτοβολταϊκών και περίφραξης). Ας δούμε επίσης τι έχει δείξει η πολύχρονη εμπειρία από την εγκατάσταση χιλιάδων μεγάλων φωτοβολταϊκών σταθμών σε εκατοντάδες χώρες του κόσμου.

Φωτοβολταϊκά, βιοποικιλότητα και αγροτική οικονομία

Όλες ανεξαιρέτως οι επιστημονικές μελέτες έχουν δείξει ότι τα γήπεδα στα οποία εγκαθίστανται φωτοβολταϊκοί σταθμοί παρουσιάζουν μεγαλύτερη βιοποικιλότητα από τα διπλανά καλλιεργούμενα χωράφια. Από περιβαλλοντικής άποψης λοιπόν, τα φωτοβολταϊκά έχουν θετική επίδραση στη βιοποικιλότητα και όσο μεγαλύτερος είναι ο σταθμός, τόσο καλύτερα. Το ενδιαφέρον επίσης συμπέρασμα των μελετών είναι πως και τα χωράφια που είναι εγγύτερα στα φωτοβολταϊκά παρουσιάζουν αυξημένη παραγωγικότητα έναντι άλλων που βρίσκονται μακρύτερα (κυρίως λόγω επικονίασης από τα έντομα που διαβιούν στο χώρο του φωτοβολταϊκού). Τα φωτοβολταϊκά συνεπώς βελτιώνουν την αγροτική παραγωγικότητα και δεν τη μειώνουν. Σε ότι αφορά στην εκτατική κτηνοτροφία, είναι πολλές οι περιπτώσεις που κοπάδια αιγοπροβάτων, όχι μόνο βόσκουν μέσα σε φωτοβολταϊκούς σταθμούς, αλλά βρίσκουν και καταφύγιο για σκίαση κάτω από τις συστοιχίες των φωτοβολταϊκών.

Θα καταλάβουν τα δίκτυα. Τι θα γίνουν οι μικροί παραγωγοί;

Ένας φόβος που εκφράστηκε είναι πως οι επενδύσεις «μεγάλης κλίμακας» θα καταλάβουν τα δίκτυα και δεν θα υπάρχει πλέον επαρκής ηλεκτρικός χώρος για μικρούς παραγωγούς. Η άποψη αυτή καταδεικνύει απλώς άγνοια για τα ηλεκτρικά δίκτυα. Οι σταθμοί «μεγάλης κλίμακας» συνδέονται στην υψηλή τάση με δικούς τους υποσταθμούς, τους οποίους πληρώνουν οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές δημιουργώντας καινούργιο ηλεκτρικό χώρο. Οι μικροί παραγωγοί συνδέονται στη χαμηλή και μέση τάση, εξαρτώνται δηλαδή από τις υποδομές που διαχειρίζεται ο ΔΕΔΔΗΕ και εκεί πράγματι υπάρχει πρόβλημα κορεσμού. Μόνο που δεν φταίνε οι μεγάλες επενδύσεις γι’ αυτό. Αντιθέτως με την κατασκευή ενός νέου υποσταθμού από κάποια μεγάλη επένδυση, συνήθως περισσεύει ηλεκτρικός χώρος για να εξυπηρετηθούν και μικροί παραγωγοί.

Το μέγεθος μετρά και στην οικονομία

Εκεί όμως που τα επιχειρήματα εναντίον των σταθμών «μεγάλης κλίμακας» είναι τελείως έωλα, σύμφωνα πάντα με το worldenergynews.gr, είναι στο θέμα της συμβολής των σταθμών αυτών στην τοπική οικονομία και στη συνεισφορά τους στη μείωση του κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας (μείωση που όλοι επιζητούν και επικαλούνται εν ονόματι μάλιστα των λαϊκών συμφερόντων). Λόγω οικονομίας κλίμακας, οι σταθμοί μεγάλης ισχύος κοστίζουν συγκριτικά λιγότερο ανά μονάδα ισχύος και μπορούν να παρέχουν φθηνότερη ηλεκτρική ενέργεια σε σχέση με μικρότερα συστήματα. Για του λόγου το αληθές, ας δούμε τις τιμές με τις οποίες αποζημιώνονται σήμερα οι φωτοβολταϊκοί σταθμοί διαφόρων μεγεθών:

  • Φωτοβολταϊκός σταθμός μεγαλύτερος των 20 MW: <50 €/MWh 
  • Φωτοβολταϊκός σταθμός 500 kW: 70,3 €/MWh 
  • Οικιακό φωτοβολταϊκό 6 kW: 87 €/MWh

Με άλλα λόγια, η κιλοβατώρα που παράγεται από ένα μικρό φωτοβολταϊκό σταθμό είναι περίπου 40% ακριβότερη από την αντίστοιχη που παράγεται από ένα φωτοβολταϊκό σταθμό «μεγάλης κλίμακας», αυτή δε που παράγεται από ένα μικρό οικιακό σύστημα είναι περίπου 75% ακριβότερη από την αντίστοιχη που παράγεται από ένα φωτοβολταϊκό σταθμό «μεγάλης κλίμακας». Τα καλά νέα βέβαια είναι πως, σε όλες τις περιπτώσεις, το κόστος παραγωγής από φωτοβολταϊκά είναι πλέον μικρότερο από το αντίστοιχο του λιγνίτη.

Όπως είναι γνωστό, στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) προβλέπεται η εγκατάσταση τουλάχιστον 5 GW φωτοβολταϊκών την ερχόμενη δεκαετία. Ο στόχος αυτός δεν είναι εφικτό να επιτευχθεί χωρίς τη συμβολή σταθμών «μεγάλης κλίμακας». Ακόμη κι αν κάτι τέτοιο μπορούσε να γίνει, το επιπλέον κόστος που θα καλούνταν να επωμιστούν οι καταναλωτές θα ήταν της τάξης των εκατοντάδων εκατομμυρίων ετησίως. Χρειάζεται λοιπόν να βρούμε μια ισορροπημένη λύση, η οποία βεβαίως θα βασίζεται σε όλες τις κατηγορίες σταθμών, μικρών και μεγάλων.

Φθηνό ρεύμα ίσον μαγνήτης για νέες επενδύσεις

Επιπλέον, η προσφορά φθηνής ηλεκτρικής ενέργειας σε μια περιοχή (ιδίως όταν εφαρμοστούν στην πράξη οι διμερείς εμπορικές συμβάσεις μεταξύ παραγωγών και καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας) συνιστά σοβαρό κίνητρο για την εγκατάσταση παραγωγικών μονάδων σε μια περιοχή. Αν λοιπόν η Δ. Μακεδονία θέλει να αποτελέσει πόλο έλξης νέων παραγωγικών μονάδων, θα έπρεπε να επιζητά την κατασκευή μεγάλων φωτοβολταϊκών σταθμών που εγγυώνται χαμηλότερες τιμές.

Φωτοβολταϊκά: πρωταθλητής στην απασχόληση

Σε ότι αφορά την απασχόληση, τα φωτοβολταϊκά, όχι μόνο είναι ο μεγαλύτερος εργοδότης στο χώρο των ΑΠΕ (3,6 εκατ. θέσεις εργασίας διεθνώς το 2018) αλλά παρέχουν απασχόληση και σε βάθος χρόνου. Η πλειοψηφία των θέσεων εργασίας που σχετίζεται με την ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών, δεν προέρχεται από την παραγωγή του εξοπλισμού (όπως λανθασμένα θεωρούν κάποιοι), αλλά από την ανάπτυξη και κατασκευή φωτοβολταϊκών σταθμών, όσο και από τη λειτουργία και συντήρησή τους. Με βάση τη μεθοδολογία της Διεθνούς Συνομοσπονδίας Εργατικών Συνδικάτων, για κάθε νέο μεγαβάτ (MW) φωτοβολταϊκών δημιουργούνται σε βάθος εικοσαετίας 20,5 εργατοέτη στην ανάπτυξη και εγκατάσταση των έργων, 6,4 εργατοέτη στην παραγωγή εξοπλισμού και 6,6 εργατοέτη στη λειτουργία και συντήρηση του φωτοβολταϊκού σταθμού. Κατά μέσο όρο μάλιστα, το 75% των θέσεων εργασίας στα φωτοβολταϊκά προσφέρονται σε τοπικό επίπεδο.

Η άγνοια φέρνει χρεοκοπία

Κάποιοι, αγνοώντας προφανώς το πώς λειτουργεί η βιομηχανία φωτοβολταϊκών σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον, διεκδικούν ως αντισταθμιστικό τη δημιουργία ενός εργοστασίου παραγωγής φωτοβολταϊκών πλαισίων στην περιοχή τους για να επιτρέψουν την κατασκευή ενός φωτοβολταϊκού σταθμού ηλεκτροπαραγωγής «μεγάλης κλίμακας». Όπως έδειξε η διεθνής εμπειρία, μια τέτοια πρόταση συνιστά συνταγή για χρεοκοπία του επενδυτή και πέταμα χρημάτων. Παρατηρώντας κανείς την ανάπτυξη των παραγωγικών μονάδων τα τελευταία χρόνια, θα διαπιστώσει ότι υπήρξε συγκέντρωση της παραγωγής φωτοβολταϊκών στην Κίνα και άλλες ασιατικές χώρες κυρίως λόγω οικονομίας κλίμακας και καθετοποίησης της παραγωγής. Τέτοιες συνθήκες δεν υπάρχουν στην Ελλάδα (σήμερα δεν υπάρχουν καλά-καλά ούτε στην Ευρώπη ή και τις ΗΠΑ). Επιπλέον, οι τεχνολογικές εξελίξεις στο χώρο των φωτοβολταϊκών είναι τόσο ραγδαίες, που μια μικρή μονάδα δεν έχει ελπίδα να τις παρακολουθήσει και σύντομα θα οδηγηθεί μοιραία στην απαξίωση και το κλείσιμο.

Τα λεφτά σου ή τη ζωή σου!

Πέραν των παραπάνω «επιχειρημάτων» έχουν ακουστεί και άλλα (και μάλιστα από κατέχοντες τοπικά αξιώματα) τα οποία θα ήταν ανάξια σχολιασμού αν δεν καταδείκνυαν τη νοσηρή νοοτροπία που διακατέχει κάποιους. Υπήρξε περίπτωση για παράδειγμα ανοιχτού εκβιασμού ότι, είτε δίνετε στις τοπικές αρχές το 25% (!) του τζίρου σας είτε ψηφίζουμε αρνητικά. Η δίκαιη μετάβαση στη μεταλιγνιτική εποχή δεν μπορεί να βασίζεται σε τέτοιες απαράδεκτες μεθόδους και πρακτικές.

Συνοψίζοντας

Τα φωτοβολταϊκά είναι σήμερα η καθαρότερη και φθηνότερη ενεργειακή τεχνολογία, η δε εξέλιξη της τεχνολογίας οδηγεί σε ολοένα λιγότερες επιπτώσεις στο περιβάλλον. Συμβάλλουν στην τοπική οικονομία και στην απασχόληση και αποτελούν την προτιμητέα επιλογή για το πέρασμα στη μεταλιγνιτική εποχή. Ενισχύουν την ενεργειακή δημοκρατία (κυρίως μέσω των μικρών και μεσαίων μονάδων) αλλά εγγυώνται και την ελάφρυνση των καταναλωτών (κυρίως μέσω των μεγάλων μονάδων). Το να κλείνει κανείς τα μάτια του στο μέλλον δεν συνιστά συνεπώς σώφρονα επιλογή. Ας αφήσουμε τον ήλιο να λάμψει!

[ΠΗΓΗ: http://besdes.gr/, από www.newsbeast.gr, 22/9/2020]

ΔΕΝΔΙΑΣ ΓΙΑ ΕΝΑΡΞΗ ΔΙΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ: ΞΕΚΙΝΗΣΑΝ ΣΥΝΟΜΙΛΙΕΣ ΜΕ ΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΑ, ΟΧΙ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΕΙΣ

Η Ελλάδα και η Τουρκία συμφώνησαν τη διεξαγωγή του 61ου γύρου Διερευνητικών Επαφών, στην Κωνσταντινούπολη, προσεχώς, αναφέρει σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Εξωτερικών σχετικά με την επανέναρξη Διερευνητικών Επαφών Ελλάδας-Τουρκίας.

Λίγη ώρα νωρίτερα, ο Τούρκος πρόεδρος, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν είχε πετάξει “το μπαλάκι” των ευθυνών από πάνω του όσο αφορά την πορεία των συνομιλιών λέγοντα ότι η αναζωογόνηση των διαύλων διαλόγου εξαρτάται από τα βήματα της Ελλάδας.

Μετά από τηλεδιάσκεψη που πραγματοποίησαν η καγκελάριος της Γερμανίας, Άνγκελα Μέρκελ, ο πρόεδρος του ευρωπαϊκού συμβουλίου, Σαρλ Μισέλ και ο πρόεδρος της Τουρκίας, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, το κρατικό πρακτορείο Anadolu, μετέδωσε ότι στην τηλεδιάσκεψη οι τρεις πολιτικοί ασχολήθηκαν με τις εξελίξεις στην ανατολική Μεσόγειο, ενώ σύμφωνα πάντα με το πρακτορείο, “φαίνεται ότι Ελλάδα και Τουρκία είναι κοντά στην επανέναρξη των συνομιλιών”.

Αναβολή της Συνόδου Κορυφής

Την αναβολή της Συνόδου Κορυφής για την Ανατολική Μεσόγειο που είχε σχεδιαστεί για τις 24 και 25 Σεπτεμβρίου ανακοίνωσε σήμερα ένας εκπρόσωπος του προέδρου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου. Η Σύνοδος θα πραγματοποιηθεί το διήμερο 1-2 Οκτωβρίου καθώς ο πρόεδρος Σαρλ Μισέλ ήρθε σε επαφή με άτομο που βρέθηκε θετικό στον κορονοϊό.

Διάλογος και… προκλήσεις

Και την ώρα που και οι δύο πλευρές ομολογούν ότι επιζητούν τον διάλογο, από την μία πλευρά ο Ερντογάν ρίχνει την ευθύνη της τελεσφόρησης του διαλόγου στην Ελλάδα κι από την άλλη δίνει εντολή να εκδοθεί Navtex με νέα επίθεση στην Ελλάδα, αυτή τη φορά με στόχο τη Λήμνο.

Νέα αντι-Navtex, με την οποία κατηγορεί την Ελλάδα ότι παραβιάζει το καθεστώς αποστρατικοποίησης των νησιών του Αιγαίου, εξέδωσε σήμερα, Τρίτη, η ωκεανογραφική υπηρεσία της Τουρκίας, μέσω του σταθμού της Σμύρνης, βάζοντας στο στόχαστρο αυτή τη φορά την Λήμνο.

“Το καθεστώς αποστρατιωτικοποίησης της νήσου Λήμνου, όπως ορίζεται από τη Συνθήκη της Λωζάνης το 1923, έχει παραβιαστεί”, σημειώνεται στην τουρκική Navtex.

Δένδιας: Ξεκίνησαν συνομιλίες, όχι διαπραγματεύσεις

Την επανεκκίνηση των διερευνητικών επαφών της Ελλάδας με την Τουρκία, ανακοίνωσε ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας, ξεκαθαρίζοντας πως είναι συνομιλίες και όχι διαπραγματεύσεις. Μιλώντας στη διαδικτυακή συζήτηση που διοργάνωσαν το Ινστιτούτο Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Καραμανλής και το Κέντρο για Ευρωπαϊκές Σπουδές Martens, με τίτλο “Η απειλή του αναθεωρητισμού: Προκλήσεις ασφαλείας στην Ανατολική Μεσόγειο”, ο κ. Δένδιας εξήγησε ότι η διεξαγωγή συνομιλιών σημαίνει ότι προσπαθούμε να βρούμε κανόνες με βάση τους οποίους θα πραγματοποιήσουμε διαπραγματεύσεις. “Γιατί είναι τόσο δύσκολο; Γιατί η Τουρκία δεν αποδέχεται το Διεθνές Δίκαιο ως κοινό κανόνα” προσέθεσε.

Απαντώντας σε ερώτηση αν ανοίγει ένα παράθυρο ευκαιρίας με την απόσυρση του Όρουτς Ρέις, ο κ. Δένδιας είπε πως δεν το χαρακτηρίζει ένα παράθυρο, επειδή ένα παράθυρο είναι πολύ ευρύ με πολύ φως, αλλά ένα σημάδι, ένα μικρό φως στο τέλος του διαδρόμου που ίσως δείχνει ότι υπάρχει μια ευκαιρία. Σημείωσε πως η Ελλάδα ούσα μια ειρηνική χώρα θα κάνει αυτό που της αναλογεί και ελπίζει ότι η Τουρκία θα κάνει το ίδιο. “Θα συμμετάσχουμε σε αυτή την προσπάθεια και θα επιχειρήσουμε να επανεκκινήσουμε τις διερευνητικές επαφές” ανέφερε χαρακτηριστικά και εξέφρασε την ελπίδα να αποτελέσει μια ευκαιρία, σημειώνοντας ωστόσο πως είναι πολύ νωρίς ακόμα.

Παράλληλα, ο υπουργός Εξωτερικών σκιαγράφησε αναλυτικά τις τουρκικές προκλητικές και παράνομες ενέργειες της Τουρκίας το τελευταίο διάστημα. Ειδικότερα, έκανε λόγο για τεράστια κλιμάκωση της τουρκικής προκλητικότητας και παράνομης συμπεριφοράς στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, καθώς και για αναθεωρητισμό εκ μέρους της Τουρκίας.

Αναφερόμενος στη στάση της ΕΕ, ο κ. Δένδιας τόνισε πως θα πρέπει να μείνει στο πλευρό των κρατών-μελών της, όχι μόνο λόγω της ιδιότητας του μέλους, αλλά επειδή διακυβεύεται το κράτος δικαίου και ειδικότερα το διεθνές δίκαιο. Υπογράμμισε επίσης πως η ΕΕ πρέπει να κάνει ξεκάθαρο ότι εάν η Τουρκία συνεχίσει αυτή τη συμπεριφορά, πρέπει να της επιβληθούν κυρώσεις και ειδικότερα στην τουρκική οικονομία. “Αυτό που κάναμε ως ΕΕ είναι ότι έχουμε επιβάλει κυρώσεις όταν ένα κράτος αψηφά το διεθνές δίκαιο. Αυτό θα πρέπει να ισχύει στη Λευκορωσία και αυτό θα πρέπει να ισχύει εάν η Τουρκία πιστεύει ότι θα μπορούσε να ενεργήσει πέρα από το διεθνές δίκαιο και το διεθνές δίκαιο της θάλασσας” συμπλήρωσε. Αποκρυσταλλώνοντας το μήνυμά του προς την ΕΕ, ο υπουργός Εξωτερικών προέτρεψε ας έχουμε έτοιμες τις κυρώσεις για να μην τις χρησιμοποιήσουμε. Σχετικά με την περίπτωση της Κύπρου, υπογράμμισε πως η παραβίαση συνεχίζεται, τα τουρκικά πλοία, τα ερευνητικά και τα γεωτρητικά διεξάγουν παράνομες έρευνες όχι μόνο στην ΑΟΖ της Κύπρου, αλλά και στις οριοθετημένες ζώνες με το Ισραήλ, την Αίγυπτο, το Λίβανο, καθώς και μέσα στη θαλάσσια κυριαρχία της Κύπρου. Διαμήνυσε περαιτέρω πως η προσβολή στην Κύπρο εξακολουθεί να υπάρχει και οι κυρώσεις θα πρέπει να επιβληθούν σύμφωνα με το συμφωνημένο και ψηφισμένο πλαίσιο της ΕΕ.

Σε ό,τι αφορά τη χθεσινή συνεδρίαση του συμβουλίου υπουργών Εξωτερικών, ο κ. Δένδιας διαχώρισε πως υπάρχουν οι κυρώσεις κατά της Τουρκίας όσον αφορά τις παραβιάσεις της στην Κύπρο και μια επιλογή κυρώσεων εάν η Τουρκία συνεχίσει τις προκλήσεις έναντι της Ελλάδας. Σημείωσε πως η Κύπρος έχει πετύχει καθαρά στο άτυπο συμβούλιο των υπουργών Εξωτερικών της ΕΕ, Gymnich, μια συμφωνία ότι οι κυρώσεις στη Λευκορωσία και οι κυρώσεις έναντι προσώπων λόγω της παραβίασης της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κύπρου θα πάνε χέρι-χέρι και αυτό που συνέβη χθες στις Βρυξέλλες ήταν ότι η Κύπρος υπενθύμισε αυτή τη συμφωνία. Όσον αφορά την Ελλάδα, είπε πως ζήτησε έναν κατάλογο επιλογών που θα περιγράφονται οι κυρώσεις που η ΕΕ θα λάβει σε περίπτωση που η Τουρκία επιμένει στην παραβίαση της ελληνικής υφαλοκρηπίδας.

[ΠΗΓΗ: https://www.capital.gr/, 22/9/2020]

ΝΕΟ “ΚΑΜΠΑΝΑΚΙ” ΟΑΕΔ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΕΡΓΙΑ

Σχέδιο 3 αξόνων για τη στήριξη των ανέργων από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο

Την ανηφόρα πήρε και πάλι ο ρυθμός αύξησης της ανεργίας τον Αύγουστο. Αυτό αποκαλύπτουν τα στοιχεία τα οποία εξέδωσε ο ΟΑΕΔ για το μήνα αυτό σε σύγκριση με αντίστοιχα του Ιουλίου.

Συγκεκριμένα, το πλήθος των εγγεγραμμένων ανέργων τον Αύγουστου του 2020 σε σχέση με τον Αύγουστο του 2019 αυξήθηκε κατά 13,3%.

Ωστόσο, τον Ιούλιο του 2020 σε σχέση με τον Αύγουστο του 2019 αυξήθηκε κατά 12,9%. Αξίζει να σημειωθεί πως ο ρυθμός αύξησης των ανέργων σε μηνιαία βάση το 2020 σε σχέση με το 2019, μετά την εκτίναξή του το Φεβρουάριο – Μάιο του 2020, ακολούθησε έπειτα, δηλαδή τον Ιούνιο και τον Ιούλιο μία πτωτική τάση.

Συγκεκριμένα, το Φεβρουάριο αυξήθηκε κατά 1,9%, ενώ το Μάρτιο κατά 5,1%, τον Απρίλιο 21,7% και το Μάιο κατά 25,1%.

Ακολούθως, όμως, άρχισε να πέφτει ο ρυθμός αύξησης (στο 19,9% τον Ιούνιο και στο 12,9% τον Ιούλιο).

Η τάση αυτή ανακόπηκε τον Αύγουστο, καθώς ο σχετικός ρυθμός, μετά από μία 2μηνη κάμψη, πήρε και πάλι την “ανηφόρα”, φτάνοντας στο επίπεδο του 13,3%.

Και όχι μόνο αυτό, αλλά οριακά, δεν προέκυψε αύξηση των ανέργων μεταξύ Ιουλίου -Αυγούστου. Αναλυτικά, οι άνεργοι τον Αύγουστο ανήλθαν σε 1,090 εκατ. έναντι 1,095 εκατ. ευρώ τον Ιούλιο. Δηλαδή μειώθηκαν κατά περίπου 5000 άτομα.

Με άλλα λόγια συνεχίστηκε, αν και με δραστικά χαμηλότερο ρυθμό, η πτωτική τάση στην εξέλιξη του πλήθους των ανέργων από μήνα -σε μηνα που είχε σημειωθεί από τον Απρίλιο, οπότε σημειώθηκε το αποκορύφωμα της “έκρηξης” μετά το Φεβρουάριο.

Τον μήνα αυτό (σ.σ. Απρίλιο), οι άνεργοι ανήλθαν σε 1,185 εκατ. έναντι 1,131 εκατ. τον Μάρτιο αι 1,130 εκατ. το Φεβρουάριο.

Μετά τον Απρίλιο, όμως, μειώθηκαν οι άνεργοι, στους 1,162 εκατ. το Μάιο, στους 1,126 εκατ. τον Ιούνιο, στους 1,095 εκατ. τον  Ιούλιο και στους 1,090 εκατ. ευρώ.

Η πορεία αυτή βρίσκεται στην  “κόψη του ξυραφιού”, καθώς δεν θα πρέπει να αποκλείεται η αύξηση των ανέργων μεταξύ Αυγούστου -Σεπτεμβρίου, καθώς όχι μόνο δεν παρατάθηκε φέτος η τουριστική περίοδος και κατά τους πρώτους μήνες του Φθινοπώρου, αλλά διακόπηκε απότομα ήδη από τον Αύγουστο.

[ΠΗΓΗ: https://www.capital.gr/, του Δημήτρη Κατσαγάνη, 23/9/2020]