ΜΑΞΙΛΑΡΙ 2 ΔΙΣ. ΕΥΡΩ ΓΙΑ ΝΕΑ ΜΕΤΡΑ ΣΤΗΡΙΞΗΣ

Ένα δημοσιονομικό απόθεμα ύψους περίπου 2 δισ. ευρώ αναμένει ότι θα έχει “πιστοποιημένο” και διαθέσιμο το οικονομικό επιτελείο μέχρι το τέλος του πρώτου τριμήνου, ώστε, ανάλογα με τον χρόνο προκήρυξης των εκλογών, να προχωρήσει σε νέες θετικές παρεμβάσεις.

Όπως είναι ήδη γνωστό, ο προϋπολογισμός του 2023, ο οποίος κατατέθηκε πριν από λίγες ημέρες στις Βουλή, έχει ένα ειδικό αποθεματικό ύψους 1 δισ. ευρώ για επιδότηση των τιμολογίων του ηλεκτρικού. Τούτο βέβαια, αν οι τιμές αυξηθούν ξανά στα επίπεδα του περασμένου Αυγούστου και δεν επαρκούν τα έσοδα από τις δημοπρασίες δικαιωμάτων ρύπων, του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης. Ωστόσο, εκτός από τα έσοδα από τα δικαιώματα ρύπων, το Ταμείο έχει να περιμένει 2,4 δισ. ευρώ από τη φορολόγηση των υπερκερδών των παραγωγών ηλεκτρικού. Επίσης, στα κρατικά έσοδα θα πρέπει να υπολογιστούν έκτακτα έσοδα ύψους περίπου 400 εκατ. ευρώ, τα οποία θα έρθουν από την έκτακτη φορολόγηση των εταιρειών πετρελαιοειδών. Η απόφαση αυτή έχει ήδη ληφθεί σε επίπεδο ΕΕ και σύντομα θα δημοσιοποιηθεί και θα έχει άμεση εφαρμογή. 

Με τις έκτακτες αυτές ενισχύσεις και χωρίς να υπάρχει πρόβλεψη για κάποια ακραία αύξηση στην τιμή του φυσικού αερίου και άρα και του ηλεκτρικού ρεύματος, θεωρείται πολύ πιθανό το ειδικό αποθεματικό του προϋπολογισμού για το ρεύμα να μην χρησιμοποιηθεί για επιδοτήσεις. 

Προς το παρόν, λόγω της υψηλής αβεβαιότητας που επικρατεί στις τιμές ενέργειας, τα στελέχη του οικονομικού επιτελείου κάνουν μια συντηρητική πρόβλεψη ότι περίπου τα 600 εκατ. ευρώ του αποθεματικού για το ρεύμα θα μείνουν στα κρατικά ταμεία. Μαζί με τα 400 εκατ. ευρώ από τις εταιρείες πετρελαιοειδών θα δημιουργεί ένα αποθεματικό περίπου 1 δισ. ευρώ για νέες παρεμβάσεις. Η πρόβλεψη αυτή υποτιμά τα έσοδα από τα υπερκέρδη των παραγωγών, τα οποία θα συνεχιστούν και το 2023. Αν συνυπολογιστούν και αυτά, με βάση τις σημερινές τιμές της ενέργειας, το ποσό για νέες παρεμβάσεις μπορεί να φτάσει τα 1,4 δισ. ευρώ. 

Το “κρυφά” επιπλέον έσοδα 

Ένα “κρυφό” απόθεμα που δεν εμφανίζεται στο τελικό σχέδιο προέρχεται από τα τελικά στοιχεία για την ανάπτυξη του 2022. Στον προϋπολογισμό αναθεωρήθηκε η πρόβλεψη για τον ρυθμό ανάπτυξη από το 5,3% του προσχεδίου στο 5,6%, αλλά όλοι στο υπουργείο Οικονομικών αναγνωρίζουν, από την επομένη της κατάθεσης του προϋπολογισμού, ότι και αυτή η πρόβλεψη είναι συντηρητική. Μια πιο ρεαλιστική πρόβλεψη θα ήθελε το ΑΕΠ να αυξάνεται για φέτος πάνω από 6%, αφού εξαγωγές και ιδιωτική κατανάλωση επιδεικνύουν αξιόλογη ανθεκτικότητα παρά τον υψηλό πληθωρισμό. 

Η αύξηση του ΑΕΠ θα αυξήσει ανάλογα και τα έσοδα κατά περίπου 500 εκατ. ευρώ. Σε αυτά θα πρέπει να προστεθεί και ένα απρόβλεπτο έσοδο, ύψους 200-250 εκατ. ευρώ από την αύξηση της εισπραξιμότητας των φόρων. Οι εισπράξεις ΦΠΑ αυξάνονται όχι μόνο λόγω του υψηλού πληθωρισμού, αλλά και λόγω των αυξημένων ηλεκτρονικών συναλλαγών, που φέρνουν περισσότερα έσοδα στα δημόσια ταμεία μειώνοντας το λεγόμενο “κενό του ΦΠΑ”. 

Ο ΕΝΦΙΑ, λόγω των μειώσεων που εφαρμόστηκαν από φέτος έχει εισπραχθεί σχεδόν στο σύνολό του. Το ίδιο και ο φόρος εισοδήματος. Κυρίως τα νομικά πρόσωπα, και λιγότερο τα φυσικά, δείχνουν ότι προτιμούν να εξοφλούν εντός προθεσμίας τις οφειλές τους, αποφεύγοντας μακροχρόνιες ρυθμίσεις. 

Το πρώτο τρίμηνο ο λογαριασμός 

Το κλείσιμο του φορολογικού έτους για το 2022 ολοκληρώνεται στο τέλος Φεβρουαρίου. Τότε θα γνωρίζουμε πόση είναι η θετική επίδραση για το πρώτο τρίμηνο του 2023, από το τελευταίο τρίμηνο του τρέχοντος έτους. Η πρώτη σαφής αποτίμηση της ανάπτυξης θα έρθει με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής που θα δημοσιοποιηθούν τον Απρίλιο. Μέχρι τότε, όλα θα είναι προβλέψεις που θα πρέπει να επιβεβαιωθούν. Ωστόσο, ατύπως από το υπουργείο Οικονομικών αναμένουν ότι η υπεραπόδοση της οικονομίας για το 2022, δεν θα υπολείπεται σε καμία περίπτωση των 2 δισ. ευρώ. Ωστόσο, το τι και πότε θα υλοποιηθεί σε ό,τι αφορά έκτακτα και μόνιμα μέτρα, θα κριθεί από τον χρόνο διεξαγωγής των εκλογών.

[ΠΗΓΗ: https://www.capital.gr/, του Τάσου Δασόπουλου, 28/11/2022]