ΤΙ ΦΕΡΝΕΙ Η ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΟΝΤΑ ΣΤΟ 8% ΤΟΥ ΑΕΠ

Δεδομένη θεωρείται πλέον άλλη μια μεγάλη αναθεώρηση του ρυθμού ανάπτυξης για το 2021, από το 6,9% στο 8% και ίσως λίγο παραπάνω, αφού κάτι τέτοιο υποδηλώνουν τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και πλέον παραδέχονται και οι οικονομικοί υπουργοί. 

Η νέα αυτή αναθεώρηση της ανάπτυξης θα είναι η τέταρτη κατά σειρά για φέτος. Η πρώτη πρόβλεψη ήταν του προϋπολογισμού του 2021 που ήθελε την ανάπτυξη στο 4,8%. Η πρόβλεψη αναθεωρήθηκε στο 3,6% στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης τον Μάιο. Η δεύτερη αναθεώρηση ήρθε με το προσχέδιο του προϋπολογισμού, με την ανάπτυξη να έχει ανέβει στο 6,1%. Η τρίτη αναθεώρηση ήρθε στο τελικό σχέδιο του προϋπολογισμού που ψηφίστηκε το Σάββατο, όπου η πρόβλεψη για ανάπτυξη ήταν στο 6,9%. 

Η τέταρτη αναθεώρηση θα γίνει μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2022 και μάλλον θα είναι η οριστική, καθώς θα βασιστεί και στα επίσημα στοιχεία και του τέταρτου τριμήνου του χρόνου. Επίσημα θα αποτυπωθεί στο αναθεωρημένο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης που θα παρουσιάσει η Ελλάδα στα τέλη Απριλίου ή τις αρχές Μαΐου. 

Η μεγαλύτερη ανάκαμψη, θα επιταχύνει την επαναφορά του ΑΕΠ από την ύφεση κατά 9% του 2020 στα επίπεδα του 2019, από το πρώτο τρίμηνο του 2022. Από εκεί και πέρα, η οικονομία θα περάσει σε ανάπτυξη. Ο επιπλέον δημοσιονομικός χώρος που θα προκύψει από παραμέτρους του ΑΕΠ με μόνιμα χαρακτηριστικά ανόδου (όπως π.χ. οι εξαγωγές και οι επενδύσεις) και ο οποίος υπολογίζεται σε περίπου 500 εκατ. ευρώ, θα αποτελέσει τη δημοσιονομική “εφεδρεία” του οικονομικού επιτελείο για εφαρμόσει μέτρα που έχει ήδη δρομολογήσει ή πρόκειται να δρομολογήσει στην μετά-covid εποχή. 

Τι θα χρηματοδοτήσει η μεγαλύτερη ανάπτυξη 

Ο πρώτος στόχος του υπουργείου Οικονομικών είναι να δημιουργήσει έναν ΕΝΦΙΑ που θα είναι μικρότερος για την πλειοψηφία των 6,1 εκατομμυρίων ιδιοκτητών ακινήτων. Ο αρχικός προγραμματισμός ήταν η αναπροσαρμογή του βασικού φόρου για τα ακίνητα να ήταν δημοσιονομικά ουδέτερη. Δηλαδή μέσω των επιπλέον εσόδων από τις περίπου 3.500 περιοχές οι οποίες μπήκαν στο σύστημα των αντικειμενικών αξιών και της αλλαγής των συντελεστών, ο ΕΝΦΙΑ να μειώνονταν για την πλειοψηφία των ιδιοκτητών και παράλληλα η εισπραξιμότητα του φόρου να έμενε στα 2,5 δισ. ευρώ. 

Κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να προκύπτει από τα σενάρια που τρέχει το υπουργείο Οικονομικών. Για τον λόγο αυτό, το ΥΠΟΙΚ ανακοίνωσε ήδη ότι για τη μείωση του ΕΝΦΙΑ θα διατεθούν 60 εκατ. ευρώ από τον δημοσιονομικό χώρο του 2021. Στο ποσό αυτό θα προστεθούν περισσότερα χρήματα μόλις η ανάπτυξη αυξηθεί κοντά στο 8%.

Μια δεύτερη πηγή αβεβαιότητας είναι οι δημόσιες επενδύσεις και ειδικά αυτές του ΕΣΠΑ 2014-2020, οι οποίες παρουσίασαν από φέτος αποκλίσεις λόγω υπερεκτέλεσης έργων. Αντίστοιχο φαινόμενο αναμένεται και το 2022, καθώς ο επόμενος χρόνος είναι το έτος ολοκλήρωσης της προγραμματικής περιόδου. Και τον επόμενο χρόνο είναι πιθανό πολλά έργα να ξεπεράσουν τον προϋπολογισμό τους. Και εκεί θα διατεθεί ένα μέρος του δημοσιονομικού χώρου που θα υπάρχει από την ανάπτυξη του 2021. 

Μια τρίτη ενδεχόμενη πηγή αβεβαιότητας είναι η επαναφορά της οικονομίας από τις συνθήκες της πανδημίας, με τη σταδιακή απόσυρση των μέτρων στήριξης. Και γι’ αυτό το θέμα -που επισημαίνουν στις εκθέσεις τους η ΕΕ και το ΔΝΤ- θα πρέπει να υπάρχει δημοσιονομικός χώρος για να στηριχτούν με στοχευμένα μέτρα ένας ή περισσότεροι κλάδοι της οικονομίας που θα εμφανίσουν πρόβλημα. 

Τελευταία, αλλά όχι έσχατη είναι και η ανάγκη συνεχούς υποστήριξης επιχειρήσεων και νοικοκυριών από τις ανατιμήσεις κυρίως των ενεργειακών προϊόντων. Μέχρι τώρα έχουν διατεθεί κονδύλια ύψους 1,1 δισ. ευρώ αλλά και σε αυτήν την περίπτωση όλοι αναγνωρίζουν ότι η στήριξη θα πρέπει να συνεχιστεί με περισσότερα κονδύλια. Τα κονδύλια αυτά θα προκύψουν από την μεγαλύτερη ανάπτυξη της οικονομίας το 2021.

 

[ΠΗΓΗ: https://www.capital.gr/, του Τάσου Δασόπουλου, 21/12/2021]