ΤΟ ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ ΚΑΙ ΤΟ ΑΙΣΙΟ ΤΕΛΟΣ ΜΕ ΤΟ ΘΡΙΛΕΡ ΣΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Μια μεγάλη ρωσική τράπεζα, τρεις επενδυτές από τη Γαλλία, τη Γερμανία και την Ελλάδα και η αποκρατικοποίηση ενός λιμανιού σε κομβική θέση-“κλειδί” για το εμπόριο της ευρύτερης περιοχής είναι οι πρωταγωνιστές του θρίλερ που παίχτηκε τις προηγούμενες ημέρες γύρω από την πώληση του ΟΛΘ. Και μπορεί οι υπογραφές για την αγοραπωλησία του 67% των μετοχών να ανοίγουν τον δρόμο ώστε να εγκατασταθεί ο νέος ιδιοκτήτης εντός του πρώτου τριμήνου του 2018 στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, εντούτοις τα όσα προηγήθηκαν κάνουν τους εμπλεκομένους να είναι πλέον πιο συγκρατημένοι.

Ίσως να φταίει ότι η είδηση, ότι η ρωσική κεντρική τράπεζα έθεσε σε επιτροπεία τη ρωσική τράπεζα Promsvyazbank, έγινε γνωστή λίγες ώρες πριν από την προγραμματισμένη υπογραφή της συμφωνίας του επενδυτικού σχήματος η South East Gateway Thessaloniki, με το ΤΑΙΠΕΔ, προκαλώντας την προσωρινή, όπως αποδείχθηκε, εμπλοκή στη διαδικασία. Προκάλεσε έκπληξη ακόμη και στα στελέχη της κοινοπραξίας τα οποία αντί να μεταβούν στην οδό Κολοκοτρώνη για την τελετή όπως είχε προγραμματιστεί, ξεκίνησαν έναν αγώνα δρόμου προκειμένου να αντικαταστήσουν την εγγυητική επιστολή και να διασφαλίσουν την απρόσκοπτη υπογραφή της συμφωνίας αγοραπωλησίας λίγες ημέρες αργότερα.

Πράγματι, η κινητοποίηση των επενδυτών ήταν άμεση και τρεις ημέρες μετά, την περασμένη Δευτέρα, εκδόθηκε στην Κύπρο η νέα εγγυητική ύψους 24 εκατ. ενώ, δύο μέρες αργότερα, έγινε και η φυσική παράδοση της επιστολής στους ανθρώπους του ΤΑΙΠΕΔ ώστε να πέσουν με καθυστέρηση 6 ημερών οι υπογραφές την Πέμπτη.

Η γεωπολιτική διάσταση

Επί της ουσίας, πάντως, δεν δημιουργείται καμία εμπλοκή με τη χρηματοδότηση της επένδυσης, η οποία καλύπτεται, όπως επισημαίνουν πηγές της κοινοπραξίας, από δυτικές τράπεζες. Σε κάθε περίπτωση το ενδιαφέρον για τις εξελίξεις στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι μεγάλο με δεδομένο ότι, ενώ βρίσκεται σε μεταβατική περίοδο, εμφανίζει σημαντικές προοπτικές να αναδειχθεί σε κέντρο για την ευρύτερη περιοχή και σε διεθνώς ανταγωνιστικό περιφερειακό λιμάνι. Αυτή η προοπτική βρίσκεται πίσω από το υψηλό τίμημα των 231.926.000 ευρώ που προσέφερε η πλειοδότρια κοινοπραξία που αποτελείται από τις Deutsche Invest Equity Partners GmbH, Belterra Investments LTD και Terminal Link SAS . Η σημασία της παραχώρησης όμως θεωρείται από κάποιες πλευρές ότι έπαιξε ρόλο και για τις επικριτικές δημόσιες παρεμβάσεις σε σχέση με τη διαφάνεια της αποκρατικοποίησης. Εντούτοις οι τόνοι έπεσαν και παρότι η ξαφνική αναβολή θα μπορούσε να δώσει αφορμή για να ενταθεί η κριτική, κάτι τέτοιο δεν έγινε, χωρίς αυτό να σημαίνει απαραίτητα ότι άρθηκαν και οι όποιες επιφυλάξεις.  

Ποιοι είναι οι αγοραστές

Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι το επενδυτικό σχήμα South East Gateway Thessaloniki, η εταιρεία ειδικού σκοπού, που αποκτά το 67% των μετοχών του ΟΛΘ αποτελείται από το επενδυτικό κεφάλαιο με έδρα τη Γερμανία Deutsche Invest Equity Partners (50%), τη γαλλική Terminal Link (35%) της οποίας μέτοχοι είναι ο γαλλικός ναυτιλιακός κολοσσός CMA CGM (51%) και η κινεζική China Merchants Port Holding (49%), ο μεγαλύτερος διαχειριστής τερματικών σταθμών λιμένων παγκοσμίως και η Belterra LtD (15%) που αποτελεί επενδυτικό όχημα συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη. Για την ανάδειξη της Θεσσαλονίκης σε εμπορικό κόμβο καθοριστικής σημασίας θεωρείται η συμμετοχή της Terminal Link (CMA, China Merchants Port Holding) με τον γαλλικό κολοσσό να είναι το νούμερο τρία στον κόσμο στην αγορά των containers, μέλος της συμμαχίας Ocean Alliance (στην οποία συμμετέχει επίσης η COSCO, η Evergreen και η OOIL) και ο μεγαλύτερος διακινητής εμπορευματοκιβωτίων πίσω από τις Maersk και MSC. Αλλά και η China Merchants είναι ο μεγαλύτερος διαχειριστής τερματικών λιμένων παγκοσμίως.

Οι επενδύσεις και οι προκλήσεις

Βεβαίως, οι νέοι επενδυτές θα έχουν πολλή δουλειά προκειμένου να ανακτηθεί η χαμένη διεθνής ανταγωνιστικότητα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, το οποίο τα τελευταία χρόνια αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα με κυριότερο τη μείωση της εμπορικής κίνησης. Βασικό ζήτημα που θα κληθεί να λύσει ο νέος επενδυτής είναι οι καθυστερήσεις στις φορτώσεις των πλοίων. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε πρόσφατα ο εκπρόσωπος της κοινοπραξίας, κ. Σωτήρης Θεοφάνης, σήμερα τα πλοία που προσεγγίζουν το λιμάνι αναμένουν, σε ορισμένες περιπτώσεις έως και 120 ώρες μέχρι να ξεφορτώσουν, ενώ ο στόχος της Κοινοπραξίας είναι ο χρόνος αυτός να γίνει 8 ώρες, που είναι και ο μέσος όρος διεκπεραίωσης παρόμοιων εργασιών διεθνώς.

Σύμφωνα με τον κ. Θεοφάνη, εντός τετραετίας ο παραχωρησιούχος θα έχει ολοκληρώσει το σύνολο των επενδύσεων, οι οποίες περιλαμβάνουν υποχρεωτικά έργα ύψους 180 εκατ. ευρώ, κυρίως για την επέκταση του προβλήτα 6 αλλά και για την αγορά εξοπλισμού για τον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων και του ξηρού φορτίου (γερανογέφυρες κ.λπ.). Συγκεκριμένα, μέσα στους επόμενους 18 μήνες από την εγκατάσταση του παραχωρησιούχου θα αντικατασταθούν μία έως δύο γερανογέφυρες, ενώ οι εργασίες για τον προβλήτα στόχος είναι να ξεκινήσουν εντός του α’ εξαμήνου του 2018.

Στρατηγικός στόχος των νέων επενδυτών είναι να διατηρήσουν και να ενισχύσουν στη συνέχεια με τις νέες επενδύσεις το μερίδιο αγοράς, αυξάνοντας κατά 30% τον όγκο διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων με κύριες αγορές στόχους τη Βουλγαρία, τα Σκόπια, η νότια Ρουμανία και η Σερβία. Αυτή η στόχευση σύμφωνα με τον κ. Θεοφάνη καθιστά μη ανταγωνιστικό τον ΟΛΘ σε σχέση με το λιμάνι του Πειραιά (ΟΛΠ).

Μετά την υπογραφή της συμφωνίας, ακολουθεί το πράσινο φως από τις αρμόδιες αρχές ανταγωνισμού, ενώ στη συνέχεια θα ακολουθήσει η κύρωση της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ ΟΛΘ και ελληνικού Δημοσίου από την Βουλή, κάτι που τοποθετείται χρονικά εντός του πρώτου τριμήνου του 2018 μαζί βεβαίως και με το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής.

 

[ΠΗΓΗ: http://www.capital.gr, του Χάρη Φλουδόπουλου, 26/12/2017]