Έχει σημασία ο τόπος-η χώρα για το branding των επιχειρήσεων στα προϊόντα τους; Κατά τους ειδήμονες που συμμετείχαν στο συνέδριο «Export Summit IV» του ΣΕΒΕ, με θέμα «Country and Corporate Branding», που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη με χορηγό επικοινωνίας τη «Ναυτεμπορική» και το naftemporiki.gr, όχι μόνο έχει σημασία, αλλά αυτή είναι πολύ μεγάλη, καθώς συνδέεται με το συναίσθημα και τις πεποιθήσεις που έχουν οι καταναλωτές για μια χώρα. Και όσο θετικά μπορεί να λειτουργεί σε κάποιες περιπτώσεις η καλή εικόνα της χώρας, λειτουργώντας ως «κάρτα επιβίβασης» για τα προϊόντα της στις διεθνείς αγορές, στον αντίποδα η κακή εικόνα μιας χώρας μπορεί στην κυριολεξία στο πλαίσιο της παγκοσμιοποιημένης αγοράς να κλείσει πόρτες για τα προϊόντα των επιχειρήσεών της.
Όπως και για τα προϊόντα, έτσι και η εικόνα μιας χώρας -όπως τόνισε ο κεντρικός ομιλητής του συνεδρίου, καθηγητής μάρκετινγκ και διεθνών επιχειρήσεων του καναδικού Πανεπιστημίου Κάρλτον, Νικόλας Παπαδόπουλος, διαμορφώνεται με βάση το μοντέλο FAB (Features, Advantages, Benefits), υπό την έννοια ότι τα χαρακτηριστικά και τα πλεονεκτήματα πρέπει να υποστηρίζουν το όφελος που υποσχόμαστε στον καταναλωτή. «Πρέπει στοχευμένα να αποφασίσουμε το όφελος που υποσχόμαστε, το κοινό που απευθυνόμαστε και τα σύμβολα που χρησιμοποιούμε στο branding τόσο της χώρας όσο και των προϊόντων» επεσήμανε σχετικά. Και ο τόπος της Ελλάδας, σύμφωνα με τον καθηγητή, δίνει πολύ καλές επιλογές σε σύμβολα για να διαλέξουμε, ως «διαβατήριο» για ης διεθνείς αγορές.
Στο μεταξύ, ωστόσο, η Ελλάδα σύμφωνα με τα πορίσματα έρευνας που παρουσίασε ο ίδιος, παρουσιάζει σημαντική υστέρηση στο «countrybrand», ήτοι στην εικόνα που διαμορφώνει κάθε χώρα σας διεθνείς αγορές. Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο έρευνας του ιδίου, σε συνεργασία με Πανεπιστήμια του εξωτερικού, για τη γενική εικόνα της χώρας σε 4.627 καταναλωτές σε 20 κράτη, η Ελλάδα κατέλαβε τη 13η θέση μεταξύ 18 χωρών, ενώ στα ερωτήματα «Πώς αξιολογείτε τα προϊόντα της χώρας;» και «θα τα αγοράζατε;» κατέλαβε τη 14η και τη 13η θέση αντίστοιχα.
Στο ίδιο μήκος κύματος, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος, Κυριάκος Λουφάκης, παρουσίασε ιδιαίτερα γλαφυρά τη σημερινή καθημερινότητα του Έλληνα εξαγωγέα και –μεταξύ άλλων–, τόνισε χαρακτηριστικά: «[…] Η στασιμότητα που δείχνουν τα στοιχεία των ελληνικών εξαγωγών (χωρίς καύσιμα) το πρώτο τετράμηνο του 2016 είναι αναμενόμενη. Σαφώς αν δούμε τη συνολικότερη εικόνα, η αξιοπιστία της χώρας μας πλήττεται καθημερινά και συνεχίζει να προβληματίζει συνεργάτες και πελάτες στο εξωτερικό. Ωστόσο υπάρχουν και ια προβλήματα που μόνοι μας δημιουργούμε. Όπως τη μη δυνατότητα τροφοδότησης των πελατών μας ontime, επειδή κλείνουν οι αρτηρίες μέσω των οποίων μπορούμε να τους προμηθεύσουμε, όπως οι δρόμοι, οι σιδηρόδρομοι και πρωτίστως τα λιμάνια. Και εξαγωγές χωρίς μεταφορές δεν γίνονται! Πιστεύουμε ότι ένα από ία σημαντικότερα πράγματα που πρέπει να κάνουμε ως πολιτεία, ως χώρα, ως κράτος, είναι να βελτιώσουμε την εικόνα μας. Και αυτό βέβαια πρέπει να γίνει τόσο σε επίπεδο χώρας όσο και σε επίπεδο επιχειρήσεων. Ένα ισχυρό countrybrand μεταφράζεται σε προσέλκυση επενδύσεων, τουριστών, αλλά και σε προστιθέμενη αξία για τα προϊόντα της χώρας»
Ενδιαφέρουσες ήταν, όσον αφορά την επίδραση των πολιτικών επιλογών στο brand της χώρας και των επιχειρήσεών της, οι επισημάνσεις που έγινανστο πλαίσιο της θεματικής ενότητας «Country brand and Investment» από τον γενικό διευθυντή Μεταλλείων και Εργοστασίων της εταιρίας «Ελληνικοί Λευκόλιθοι», Δημήτρη Τσακωνίτη, καθώς έκανε λόγο για πολύ καλό brandname και φήμη της χώρας στον ορυκτό της πλούτο, όχι μόνο σε επίπεδο ποσότητας, αλλά και ποιότητας και εκτίμησε ότι η χώρα μας έχει τη δυνατότητα να προσελκύσει επενδύσεις στα βιομηχανικά ορυκτά. Τόνισε ωστόσο ότι για να γίνει αυτό, πέρα από τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, αναγκαία για τον κλάδο είναι η αλλαγή της φιλοσοφίας της πολιτικής ηγεσίας της χώρας και η λήψη απόφασης για το αν τελικά θέλει η χώρα να έχει βαριά βιομηχανία ή όχι. Στην ίδια ενότητα, εξάλλου, ασκήθηκε κριτική για διαφορετικές απόψεις-διγλωσσία που έχει η ίδια η κυβέρνηση όσον αφορά την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών, οι οποίες φέρνουν σε δύσκολη θέση και προκαλούν προβλήματα τόσο στις ελληνικές επιχειρήσεις όσο και στα ίδια τα λιμάνια και ειδικότερα στον ΟΛΘ.
[ΠΗΓΗ: ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗΣ, της Βάσως Βεγίρη, 15/7/2016]