ΣΕ ΘΕΣΗ ΜΑΧΗΣ ΟΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΦΡΑΓΜΑ ΤΟΥ ΧΑΒΡΙΑ, ΑΞΙΑΣ €106 ΕΚΑΤ.

Το μεγαλύτερο φράγμα των τελευταίων δεκαετιών στην Ελλάδα

Με τη διεκδίκηση ενός από τα μεγαλύτερα κατασκευαστικά έργα των τελευταίων ετών συνοδεύεται το σταδιακό πέρας της θερινής ραστώνης, που υπήρξε, ως ένα βαθμό, η αιτία για την παράταση για την Παρασκευή 16 Οκτωβρίου της προθεσμίας υποβολής μη δεσμευτικών προσφορών. Η πρώτη φάση του διαγωνισμού για το φράγμα Χαβρία, έργο, προϋπολογισμού της τάξεως των 106 εκατ. ευρώ, είχε προγραμματιστεί να πραγματοποιηθεί τον Σεπτέμβριο. Προκειμένου όμως, οι ενδιαφερόμενοι να έχουν στη διάθεσή τους περισσότερο χρόνο για να προετοιμαστούν, η ημερομηνία των μη δεσμευτικών προσφορών του έργου, που θα επιλύσει τα προβλήματα υδροδότησης στο πρώτο και δεύτερο πόδι της Χαλκιδικής, παρατάθηκε για τον Οκτώβριο. Η αποσφράγιση των μη δεσμευτικών προσφορών προγραμματίζεται να λάβει χώρα στις 21 Οκτωβρίου, δηλαδή πέντε ημέρες μετά την καταληκτική ημερομηνία υποβολής.

Tο έργο, που προωθείται ως Σύμπραξη Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, αναμένεται να προσελκύσει ισχυρό ενδιαφέρον όχι μόνο από τους εγχώριους τεχνικούς ομίλους αλλά και από ξένα σχήματα. Στα δεδομένα αυτά φαίνεται να έχει στηριχθεί ο χαρακτηρισμός του φράγματος Χαβρία ως του “μεγαλύτερου αναπτυξιακού έργου για τη Χαλκιδική”.

Η υλοποίησή του θα επιτρέψει την αποθήκευση νερού για μελλοντική χρησιμοποίησή του σε ταμιευτήρα, δεδομένου ότι η Χαλκιδική δεν διαθέτει επαρκείς και ποιοτικές ποσότητες  πόσιμου  νερού, ιδίως κατά τους θερινούς μήνες, οπότε η τουριστική κίνηση κορυφώνεται. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, η Χαλκιδική, που αποτελεί τον τέταρτο δημοφιλέστερο προορισμό της χώρας, διαθέτει συνολικά 94 χιλ. τουριστικές κλίνες (οι 50 χιλ. αφορούν ξενοδοχεία) και περίπου 6.000 ακίνητα βραχυχρόνιας μίσθωσης, ενώ υπολογίζεται ότι το διάστημα από Ιούλιο έως και Σεπτέμβριο επισκέπτονται το Νομό Χαλκιδικής έως και 1,3 εκατ. τουρίστες.

Βέβαια, για την έναρξη κατασκευής του έργου θα απαιτηθεί σημαντικό χρονικό διάστημα, με τη διαδικασία της επιλογής αναδόχου να εκτιμάται ότι θα μπορούσε να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2022. Μετά την εκδήλωση ενδιαφέροντος, θα ακολουθήσει η έναρξη του ανταγωνιστικού διαλόγου -διαδικασία κατά την οποία θα προσδιοριστούν οι ακριβείς προδιαγραφές- και η υποβολή δεσμευτικών προσφορών.

Το μεγαλύτερο φράγμα των τελευταίων δεκαετιών

Ο ταμιευτήρας του φράγματος θα έχει χωρητικότητα 32,6 εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού (το απολήψιμο απόθεμα του ταμιευτήρα Μαραθώνα είναι 28,5 εκατ. κ.μ.), με το έργο να περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την κατασκευή μονάδας επεξεργασίας νερού και την πρώτη φάση του δικτύου ύδρευσης.

Το ΣΔΙΤ στηρίζεται σε πληρωμές διαθεσιμότητας προς τον ανάδοχο για διάστημα 30 χρόνων, ενώ το τελευταίο αντίστοιχο μεγάλο φράγμα, ύψους 96 εκατ. ευρώ, που κατασκευάστηκε είναι αυτό του Πείρου-Παραπείρου, στη θέση Αστέρι του ποταμού Παραπείρου. Για την ολοκλήρωση του συγκεκριμένου έργου απαιτήθηκαν 14 χρόνια.

Στα δεδομένα αυτά στηρίζονται όσοι αναφέρουν ότι το φράγμα Χαβρία εκτός από ένα σημαντικό κατασκευαστικό project αποτελεί ένα έργο με μεγάλη συμβολή στο περιβάλλον και την ανάπτυξη. Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, θα αναβαθμίσει τη χημική κατάσταση των υπόγειων υδατικών συστημάτων, τα οποία έχουν υποστεί υφαλμύρωση λόγω της υπεράντλησης. Και επιτρέποντας την εξασφάλιση πόσιμου νερού, θα αναβαθμίσει το τουριστικό προϊόν.

[ΠΗΓΗ: https://www.capital.gr/, του Δημήτρη Δελεβέγκου, 24/8/2020]