ΓΙΑΤΙ ΑΥΞΗΘΗΚΑΝ 18% ΤΑ ΤΕΛΗ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΣΤΟΥΣ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΥΣ ΤΟΥ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ

Σημαντική αύξηση της τάξης του 18% θα ισχύσει φέτος στα τέλη μεταφοράς των λογαριασμών φυσικού αερίου. Συγκεκριμένα, η μέση ταρίφα, από 1,78 ευρώ η μεγαβατώρα το 2022 θα εκτιναθχεί στα 2,1 ευρώ ανά μεγαβατώρα φέτος, όπως ανέφερε η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ. Αιτία για τη σημαντική αυτή αύξηση είναι το γεγονός ότι φέτος εξορθολογίζονται τα τέλη μεταφοράς και εξομαλύνονται λάθη και αποκλίσεις στους υπολογισμούς για τα τέλη μεταφοράς αερίου παλαιότερων ετών. 

Βεβαίως, όπως τόνισε η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ Μαρία Ρίτα Γκάλι, τα τέλη μεταφοράς φυσικού αερίου έχουν μηδαμινή συμμετοχή στον τελικό λογαριασμό. 

Από την πλευρά του ο ανώτατος διευθυντής Στρατηγικής και Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ Μ. Θωμαδάκης ανέφερε ότι η αύξηση οφείλεται στο γεγονός ότι, με βάση τον προηγούμενο κανονισμό τιμολόγησης, ελήφθησαν υπόψη προβλέψεις από το 2019, ενώ ρόλο έπαιξαν οι υψηλές τιμές του αερίου αλλά και τα αυξημένα κόστη των έργων που υλοποιεί ο ΔΕΣΦΑ.

Αξίζει να αναφερθεί πάντως, ότι μετά τη μεγάλη αύξηση του 2023, οι ταρίφες μεταφοράς αερίου θα μειωθούν τα επόμενα χρόνια: το 2024 θα πέσουν στο 1,9 ευρώ ανά μεγαβατώρα, ενώ το 2025 προβλέπεται να υποχωρήσουν περαιτέρω στο 1,77 ευρώ ανά μεγαβατώρα και το 2026 στο 1,73 ευρώ ανά μεγαβατώρα. 

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τον κανονισμό τιμολόγησης που έχει εγκριθεί από την αρμόδια Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ), όσο περισσότερες ποσότητες αερίου διέρχονται από το σύστημα τόσο θα μειώνονται τα κόστη για τους καταναλωτές. 

Ενεργειακή πύλη

Σύμφωνα με τη διοίκηση του ΔΕΣΦΑ, ο ρόλος της Ελλάδας και του διαχειριστή σαν ενεργειακή πύλη για την ευρύτερη περιοχή αναδεικνύεται όλο και πιο ισχυρός, κάτι που φαίνεται και από τα αποτελέσματα για τις δημοπρασίες για την προμήθεια αερίου στην περιοχή, όπου η ζήτηση για δυναμικότητα ήταν μεγαλύτερη από αυτήν που μπορούσε να ικανοποιήσει ο ΔΕΣΦΑ. Είναι χαρακτηριστικό ότι στις δημοπρασίες πληρώθηκαν premia από τους ενδιαφερόμενους χρήστες επιπλέον της ταρίφας που χρεώνει ο ΔΕΣΦΑ, χρήματα τα οποία θα χρησιμοποιηθούν για τη χρηματοδότηση των νέων επενδύσεων ή για τη μείωση των ταριφών μεταφοράς. 

Σημειώνεται εξάλλου ότι κατά την πρώτη μη δεσμευτική φάση της “δοκιμής αγοράς” που πραγματοποίησε ο ΔΕΣΦΑ για την επέκταση του Εθνικού Συστήματος φυσικού αερίου, η ζήτηση δυναμικότητας του ΕΣΦΑ για εισαγωγή και εξαγωγή φυσικού αερίου έφτασε τα 65 εκατ. κυβικά μέτρα, δηλαδή υπερβαίνει το προβλεπόμενο επίπεδο κατανάλωσης φυσικού αερίου στην Ελλάδα και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Δεν είναι τυχαίο πως από τις 27 εταιρείες που έλαβαν μέρος, οι 17 προέρχονται από το εξωτερικό, κυρίως από χώρες της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης (όπως Βουλγαρία, Ρουμανία, Αυστρία, Ουγγαρία, Σλοβακία, Γερμανία, Κύπρο, Βόρεια Μακεδονία), αλλά και των ΗΠΑ.

Ένα ακόμη στοιχείο που επιβεβαιώνει τον αυξανόμενο πλέον “εξαγωγικό προσανατολισμό” του ελληνικού ΕΣΦΑ είναι το γεγονός ότι πέρυσι η Ελλάδα εξήγαγε 26 TWh φυσικού αερίου προς τη Βουλγαρία, ήτοι περίπου 2,4 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, όταν η ελληνική αγορά έκλεισε με μια κατανάλωση της τάξης των 4,9 δισ. κυβικών μέτρων, δηλαδή σχεδόν το 50% της εγχώριας κατανάλωσης πήγε για εξαγωγές.

Αξίζει να αναφερθεί τέλος ότι η ΡΑΑΕΥ ενέκρινε τις ρυθμιστικές παραμέτρους για τον καθορισμό του ΔΕΣΦΑ την επόμενη τετραετία 2024 – 2027, γεγονός που δημιουργεί ένα ξεκάθαρο και σταθερό πλαίσιο για την υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος του διαχειριστή. Το ύψος του WACC καθορίστηκε στο 7,85 που είναι υψηλότερο εξαιτίας της αύξησης του κόστους χρήματος και του κόστους των έργων, παρά το γεγονός ότι έχει βελτιωθεί το ρίσκο της χώρας. 

Ένα ακόμη σημαντικό σημείο της απόφασης της ΡΑΑΕΥ είναι ότι αναγνωρίστηκε ο στρατηγικός ρόλος της υποδομής της Ρεβυθούσας για την ασφάλεια εφοδιασμού και την ευελιξία του συστήματος, αποφασίζοντας για την κοινωνικοποίηση του 50% του κόστους της Ρεβυθούσας.

[ΠΗΓΗ: https://www.capital.gr/, του Χάρη Φλουδόπουλου, 14/7/2023]