ΤΟ ΥΨΗΛΟ ΚΟΣΤΟΣ ΤΩΝ ΜΠΑΤΑΡΙΩΝ ΒΑΖΕΙ ΦΡΕΝΟ ΣΤΗ ΔΙΕΙΣΔΥΣΗ ΤΗΣ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗΣ

Η εκτίναξη των τιμών των πρώτων υλών για τις μπαταρίες, όπως το λίθιο, το κοβάλτιο και το νικέλιο, υποχρεώνει τους αναλυτές της αγοράς να αναθεωρήσουν επί τα χείρω τις προβλέψεις τους.

Η ηλεκτροκίνηση αποτελεί, τα τελευταία χρόνια, ένα δυναμικό αφήγημα για πολλές κυβέρνησεις της Ευρώπης, στην προσπάθειά τους να μεταλαμπαδεύσουν στην κοινωνία των πολιτών, τις αρχές της απανθρακοποίησης, εκτός των ενεργειακών συστημάτων, και του κλάδου των μεταφορών. Στη χώρα μας η προσπάθεια πήρε απτές διαστάσεις μετά το 2019, καθώς το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ανέλαβε σημαντικές πρωτοβουλίες προς αυτή την κατεύθυνση, όπως το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» που βαίνει αισίως στη δεύτερη εκδοχή του. Οι αριθμοί που συνοδεύουν αυτό το drive βαίνουν αυξητικά. Η διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα είναι αρκετά δυναμική, παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν καταναλωτές και αυτοκινητοβιομηχανία λόγω της ενεργειακής κρίσης. 

Τα τελευταία στοιχεία είναι ενδεικτικά. Έως και την τρίτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου, είχαμε 3.247 νέες ταξινομήσεις αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων, από 3.594 για το σύνολο του 2021. Παράλληλα, το 2019 υπήρχαν μόλις 58 σημεία φόρτισης στην επικράτεια και σήμερα υπάρχουν 1746.

Το 2021 ταξινομήθηκαν, συνολικά, 6.967 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όταν το 2019 είχαν ταξινομηθεί μόλις 480, με το ποσοστό της αγοράς, από το 0,4% το 2019, να έχει ανέλθει στο 7%. Επίσης, το σχέδιο της κυβέρνησης είναι, το 2025 να έχει αναπτυχθεί ένα δίκτυο 12.000 σημείων φόρτισης Η/Ο και το 2030 αυτό το νούμερο να φθάσει στους 25.000 φορτιστές, πανελλαδικά. Όπως είπε προ εβδομάδων ο Υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Κώστας Καραμανλής, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ε.Ε., η Ελλάδα είναι η χώρα με το μεγαλύτερο ποσοστό μεταβολής στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων.

Η κυβέρνηση επικαιροποιεί, παράλληλα και  ανά τακτά χρονικά διαστήματα τη νομοθεσία που διέπει την διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα, ενώ αναβαθμίζει διαρκώς και τα κίνητρα που προσφέρει στους καταναλωτές να επιλέξουν ένα Η/Ο αντί για ένα όχημα με συμβατικούς κινητήρες, και να συμβάλουν με αυτό τον τρόπο στην ανανέωση του γερασμένου στόλου των οχημάτων που κινούνται στους δρόμους μας.

Είναι όμως άραγε όλα ρόδινα στη νέα αυτή αγορά; Οι προφανείς κόφτες εντοπίζονται στο υψηλό κόστος απόκτησης ενός αυτοκινήτου με ηλεκτρικό κινητήρα, την αυτονομία της μπαταρίας του και φυσικά τις  δυνατότητες φόρτισής της. Σήμερα, προκύπτει και ένα άλλο: Για πρώτη φορά εδώ και περισσότερο από μια δεκαετία, το κόστος της μπαταρίας ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου πρόκειται να αυξηθεί φέτος.

Η εκτίναξη των τιμών των πρώτων υλών για τις μπαταρίες, όπως το λίθιο, το κοβάλτιο και το νικέλιο, υποχρεώνει τους αναλυτές της αγοράς να αναθεωρήσουν επί τα χείρω τις προβλέψεις τους. Όπως αναφέρουν νέες έρευνες αναμένεται να υπάρξει αντιστροφή της μακροχρόνιας τάσης για φθηνότερες κυψέλες μπαταριών, που από 1220 δολάρια ανά κιλοβατώρα, το 2010 είχαν φθάσει να διατίθενται προς 132 δολάρια ανά κιλοβατώρα, πέρυσι.

Όπως αναφέρουν σε δημοσιεύμά τους οι Financial Times, η επιστροφή σε πιο ακριβές μπαταρίες, παράλληλα με τη συμπίεση της αλυσίδας εφοδιασμού, θέτει υπό αμφισβήτηση την ταχύτητα με την οποία τα ηλεκτρικά οχήματα μπορούν να γίνουν προσιτά προϊόντα μαζικής αγοράς και δη σε μια εποχή που οι μεταφορές εξακολουθούν να ευθύνονται για το 1/4 των εκπομπών CO2.

Oρισμένοι αναλυτές του κλάδου προβλέπουν μάλιστα ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα αντιμετωπίσουν παρατεταμένες διακοπές της παραγωγής, παραπλήσιες, τουλάχιστον, με εκείνες που προκάλεσαν οι ελλείψεις ημιαγωγών την τελευταία διετία. Υπ’ αυτό το πρίσμα και υπό την πίεση που τους ασκεί η περιορισμένη ικανότητά τους να εφοδιάζονται με τις αναγκαίες πρώτες ύλες, οι αυτοκινητοβιομηχανίες σχεδιάζουν τώρα, να αναλάβουν εξ ιδίων δυνάμεων αυτές τις αγορές ζωτικών πρώτων υλών, αντί να τις αφήσουν στον απόλυτο έλεγχο των προμηθευτών τους.

Η Tesla έγινε η πρώτη αυτοκινητοβιομηχανία που τόλμησε να ακολουθήσει αυτό τον δρόμο, με τον ιδρυτή της, Έλον Μασκ να δηλώνει ότι η εταιρεία θα παρεμβαίνει άμεσα και όπου χρειάζεται, για να συμπληρώνει τις προμήθειες υλικών για την παραγωγή των μπαταριών οχημάτων της. Μάλιστα η αμερικανική υτοκινητοβιομηχανία έχει υποβάλει αίτηση για την παροχή φορολογικών ελαφρύνσεων σχετικά με την κατασκευή ενός πιθανής εγκατάστασης παραγωγής λιθίου στην Πολιτεία του Τέξας ή στην Λουιζιάνα.

Όπως εξηγούν οι ειδικοί, πρόκειται για μια εκ ων ουκ άνευ ενέργεια αν θέλει η Τesla να πετύχει τους στόχους της για 20 εκατ. πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων έως το 2030. Ωστόσο, η όλη διαδικασία απαιτεί υψηλό κόστος και συνοδεύεται από υψηλό ρίσκο, καθώς οι τιμές του υδροξειδίου του λιθίου, ενός εξευγενισμένου προϊόντος που αποτελεί τη βάση για την παραγωγή μιας μπαταρίας, έχουν οκταπλασιαστεί από την αρχή του 2021 και διαμοφώνονται σε σχεδόν 70.000 δολάρια ανά τόνο.

Αλλά δεν είναι μόνο η Tesla που δείχνει το δρόμο του μέλλοντος και πρωτοπορεί στην εξασφάλιση πρώτων υλών για μπαταρίες. Και οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, ανησυχώντας για τις επιπτώσεις από τη διακοπή στην αλυσίδα εφοδιασμού, έχουν εντείνει τις προσπάθειές τους να εξασφαλίσουν πρώτες ύλες για την κατασκευή μπαταριών. Η General Motors συμφώνησε να προκαταβάλει στη Livent, που δραστηριοποιείται στην εξόρυξη λιθίου, 200 εκατ. δολάρια για να εξασφαλίσει ικανές προμήθειες, ενώ η Ford δήλωσε ότι θα χρηματοδοτήσει τη Liontown Resources για την ανάπτυξη ενός ορυχείου λιθίου.

Όμως, παρά τις υψηλές τιμές, οι ροές κεφαλαίων για την παραγωγή λιθίου εξακολουθούν να είναι ιδιαίτερα χαμηλές σε σύγκριση με την αναμενόμενη ραγδαία αύξηση της ζήτησης. Έτσι, οι κορυφαίες εταιρείες συμβούλων της αγοράς αναθεωρούν επί τα βελτίω τη μεσοπρόθεσμη πρόβλεψή της για το κόστος των μπαταριών, στα 138 δολάρια ανά κιλοβατώρα, το 2024, όσο δηλαδή ήταν και το περασμένο έτος. Σημειώνουμε ότι για να γίνει προσιτό ένα Η/Ο θα πρέπει η τιμή της μπαταρίας του, να περιοριστεί στα 100 δολάρια ανα κιλοβατώρα.

[ΠΗΓΗ: https://www.energia.gr/, του Αδάμ Αδαμόπουλου, 13/10/2022]