ΓΙΑΤΙ Ο ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΣ ΣΤΑ ΤΡΟΦΙΜΑ ΚΑΘΥΣΤΕΡΕΙ ΝΑ ΦΑΝΕΙ ΣΤΑ ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ

Στα επίπεδα του 8% είναι μέχρι στιγμής ο πληθωρισμός στα τρόφιμα σύμφωνα με τις τιμές που παρακολουθούν τα σούπερ μάρκετ στα ράφια τους και παρά το γεγονός ότι η ΕΛΣΤΑΤ δημοσίευσε πρόσφατα ότι ο δείκτης τιμών καταναλωτή στα προϊόντα διατροφής και μη αλκοολούχα ποτά ήταν στο 10,9% τον Απρίλιο. Ο λόγος που υφίσταται η συγκεκριμένη διαφορά, όπως εξήγησε σχετικά ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Metro στο περιθώριο συνέντευξης τύπου, είναι γιατί καθυστερούν να περάσουν οι ανατιμήσεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ και αναμένεται να αποτυπωθούν προσεχώς και στις τελικές τιμές των προϊόντων. Αυτό από τη μία σημαίνει ότι έρχονται και άλλες αυξήσεις. Ταυτόχρονα όμως και σύμφωνα με τον ίδιο για να φτάσουν οι αυξήσεις από τους προμηθευτές όταν αυτές ανακοινώνονται, έως και τα ράφια των σούπερ μάρκετ, μεσολαβεί χρονικό διάστημα 2-3 μηνών. Γι’ αυτό και δεν έχει αποτυπωθεί ακόμη ο διψήφιος πληθωρισμός στα τρόφιμα παρά το γεγονός ότι ανακοινώθηκε ως τιμή αναφοράς το 10,9% στα τρόφιμα από την ΕΛΣΤΑΤ για τον Απρίλιο.

“Δεν έχουμε πλέον το περιθώριο να κρατήσουμε τις αυξήσεις”

Για τις αυξήσεις που υφίστανται στα προϊόντα πρώτης ανάγκης, ο Αριστοτέλης Παντελιάδης σε ό,τι αφορά τη στάση που διατηρεί η αλυσίδα My market, που υπάγεται στον όμιλο Metro, σημείωσε χαρακτηριστικά: “Παίρνουμε πάνω μας ό,τι μπορούμε, αλλά δεν έχουμε πλέον το περιθώριο να κρατήσουμε τις αυξήσεις και εκ των πραγμάτων αυτές μεταφέρονται στην κατανάλωση. Βοήθησαν και οι προμηθευτές στη συγκράτηση των τιμών. Αυτή τη στιγμή η Ελλάδα έχει μεγαλύτερο πληθωρισμό από άλλες χώρες, ενώ όταν οι τιμές σε κάποιες κατηγορίες αυξάνονται πολύ, οι αυξήσεις αυτές θα περάσουν στην κατανάλωση. Για να συμβεί αυτό απαιτούνται περίπου 2-3 μήνες από τη στιγμή που ο προμηθευτής ανακοινώνει ανατιμήσεις”. 

Σε ό,τι αφορά την αγορά των σούπερ μάρκετ ο κύριος Παντελιάδης ανέφερε ότι η πτώση πωλήσεων σε όγκο τον Απρίλιο ήταν στα επίπεδα του 8% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, ενώ τον Μάιο σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα οι πωλήσεις εμφανίζουν πτώση αν και σε μικρότερο βαθμό σε σύγκριση με τον φετινό Απρίλιο, ως αποτέλεσμα της μείωσης που παρουσιάζεται στην κατανάλωση. H πτώση πωλήσεων σε όγκο για τον Μάιο υπολογίζεται στα επίπεδα του 4% έως 5%.

“Λανθασμένη η διάταξη για το πλαφόν κέρδους σε επιμέρους τρόφιμα – Δεν λαμβάνει υπόψη τον μέσο όρο του περιθωρίου κέρδους”

O κύριος Παντελιάδης αναφέρθηκε και στο πλαφόν που έχει τεθεί στο περιθώριο κέρδους συγκεκριμένων αγαθών μετά την πρόσφατη διάταξη του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων. “Η αγορανομική διάταξη δεν λαμβάνει υπόψη τον μέσο όρο του περιθωρίου κέρδους, το οποίο θα ήταν απαράδεκτο να αυξηθεί σε τέτοιες περιόδους κρίσης. Αντιθέτως η αγορανομική διάταξη λαμβάνει υπόψη της κάθε προϊόν χωριστά. Ωστόσο ένα σούπερ μάρκετ που έχει να διαχειριστεί 20.000 κωδικούς λειτουργεί ως εξής: παρακολουθεί τον ανταγωνισμό, κινείται με προσφορές και έτσι ανά πάσα στιγμή το 40% των προϊόντων που έχουμε σε ένα κατάστημα βρίσκεται σε προσφορά. Όταν κλειδώνει κάποιος τα περιθώρια κέρδους, εμποδίζει την αγορά να λειτουργήσει. Γι’ αυτό θεωρώ ότι η διάταξη είναι λανθασμένη. Δεν επηρεάζει το τελικό μας αποτέλεσμα αλλά την εμπορική μας πολιτική. Δεν μας αφήνει να κάνουμε τη δουλειά μας σωστά. Δεν επηρεάζει ωστόσο την κερδοφορία μας”, ανέφερε χαρακτηριστικά ο επιχειρηματίας.

[ΠΗΓΗ: https://www.capital.gr/, του Γιώργου Λαμπίρη, 27/5/2022]