ΩΦΕΛΙΜΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΠΕΜΠΤΗ

Την ημέρα αυτή η Αγία μας Εκκλησία επιτελεί τη μνήμη τεσσάρων συγκλονιστικών γεγονότων που διαδραματίστηκαν λίγες ώρες πριν το Πάθος και τη Σταύρωση του Κυρίου. Το αίσθημα της χαρμολύπης κυριεύει κάθε χριστιανό μπροστά στα τεκταινόμενα.

Πρωτίστως έμπλεοι χαράς και ευγνωμοσύνης αντικρίζουμε τη στιγμή του Μυστικού Δείπνου, ο οποίος πραγματοποιήθηκε το βράδυ της ημέρας αυτής. Από την πρώτη μέχρι και την τελευταία στιγμή του Δείπνου ωφελούμαστε τα μέγιστα. Ο Κύριος προβαίνει σε μια άκρως διδακτική κίνηση αποτελώντας παράδειγμα για όλους και μετουσιώνοντας τα λόγια Του σε πράξη συγχρόνως “Ο Υιός του Ανθρώπου δεν ήρθε για να υπηρετηθεί αλλά για να υπηρετήσει”(Κατά Ματθαίον 20, 28-29). Ζωσμένος μια ποδιά πλένει τα πόδια των μαθητών Του. Διά της πράξεως αυτής μας καλεί να γίνουμε υπηρέτες των αδελφών μας, ταπεινοί και πράοι, όπως είναι Εκείνος.

Έπειτα, το δεύτερο χαρμόσυνο γεγονός είναι ασύγκριτα μεγαλύτερο από το προηγούμενο. Την ώρα του Μυστικού Δείπνου τελείται η πρώτη Θεία Λειτουργία πάνω στη γη, από το ίδιο τον Χριστό. Αιτία μεγάλης πανηγύρεως το προαναφερθέν γεγονός καθ’ ότι δι’ αυτού έχουμε τη δυνατότητα να γινόμαστε κοινωνοί της Θεότητας του σωτήρα Χριστού. Του λόγου το αληθές καταδεικνύουν τα λόγια Του: “Εάν δεν φάτε το Σώμα του Υιού του Ανθρώπου και πιείτε το Αίμα του, δεν έχετε ζωή μέσα σας. Αυτός που τρώει το Σώμα και πίνει το Αίμα μου έχει ζωή αιώνια, και εγώ θα τον αναστήσω την τελευταία ημέρα” (Κατά Ιωάννην 6, 53-54). Αλήθεια τι άλλο χρειάζεται να ακούσουμε ώστε να κατανοήσουμε πως το ποτήριο που φέρει το Σώμα και το Αίμα του Χριστού μεταφέρει μόνο ζωή;

Ωστόσο, η συνέχεια της βραδιάς κάθε άλλο παρά χαρμόσυνη δεν είναι. Ο Κύριος αποκαλύπτει τον μαθητή που θα Τον προδώσει, ενώ προλέγει στον απόστολο Πέτρο ότι θα Τον αρνηθεί τρεις φορές. Μετά την περάτωση του Δείπνου αποσύρεται με τους μαθητές Του στον κήπο της Γεθσημανής. Την ώρα αυτή μας αποκαλύπτεται ολοφάνερα η ανθρώπινη φύση του Χριστού, όταν ομολογεί το μέγεθος της λύπης Του γι’ όσα θα ακολουθήσουν. Απομακρυσμένος από τους υπολοίπους γονατίζει διδάσκοντάς μας, συγχρόνως, τον σωστό τρόπο προσευχής. Αρχικά, βλέπουμε ότι προσεύχεται κρυφά και μακριά από πολλά βλέμματα ενώ τα λόγια Του εκφράζουν πλήρως τα συναισθήματά Του. Μια προσευχή, λοιπόν, μυστική και αληθινή. Ένα ακόμη αξιοσημείωτο στοιχείο είναι και ο τρόπος κατά τον οποίο απευθύνεται προς τον Θεό Πατέρα, το πρώτο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος. Αναλυτικότερα, παρά την λύπη που Τον περιστοιχίζει, δεν προστάζει αλλά παρακλητικά δέεται διά της προσευχής Του, στο τέλος όμως αποδέχεται το θέλημα του Πατρός Του. Παρομοίως κι εμείς να εμπιστευόμαστε στο θέλημά Του τη ζωή μας “… γενηθήτω τὸ θέλημά σου, ὡς ἐν οὐρανῷ καὶ ἐπὶ τῆς γῆς…” και Εκείνος που τα << πάντα ἐν σοφίᾳ ἐποίησε>> θα επιτρέψει το καλύτερο για εμάς, ως πάντοτε αποδεικνύεται.

Το δεύτερο δυσάρεστο γεγονός είναι αυτό της σύλληψης του Χριστού. Τα δημιουργήματα συλλαμβάνουν τον Δημιουργό τους. Πως να το χωρέσει αυτό ο ανθρώπινος νους;

Όλη η νύχτα της Πέμπτης θα βρει τον Κύριο να βασανίζεται και να ρεζιλεύεται στην ψεύτικη δίκη που οργάνωσαν οι αρχιερείς, οι γραμματείς και οι φαρισαίοι μαζί με τον φανατισμένο ιουδαϊκό λαό. Ακολούθως, Τον οδηγούν στη φυλακή αλυσοδεμένο ως κοινό εγκληματία, μέχρι το ξημέρωμα της Παρασκευής.

Ας εστιάσουμε στις αρετές που προβάλλονται αυτή την ημέρα: την ταπείνωση, την αγάπη, την προσευχή και τη συγχωρητικότητα. Ας εκμεταλλευτούμε αυτό το μέγα όπλο της Θείας Κοινωνίας που λάβαμε σήμερα. Ας προσπαθήσουμε να αποφύγουμε το παράδειγμα των βασανιστών του Ιησού Χριστού, με τους οποίους ομοιάζουμε όταν καλλιεργούμε τα πάθη μας και ξεχνούμε τις αρετές που το Ευαγγέλιο διδάσκει.

 

[ΠΗΓΗ: https://aetoshal.blogspot.com/, 28/4/2021]