Η ΠΑΙΔΕΙΑ ΠΟΥ ΠΑΡΕΧΟΥΜΕ, ΔΕΙΧΝΕΙ ΠΟΣΟ ΣΕΒΟΜΑΣΤΕ ΤΗ ΝΕΑ ΓΕΝΙΑ

sxolioΤα αποτελέσματα του Διεθνούς Προγράμματος για την Αξιολόγηση των Μαθητών (PISA) δείχνουν στην πραγματικότητα την επίδραση της εκπαιδευτικής πολιτικής ετών στους εφήβους κάθε χώρας κι ενώ βάζουν σε προβληματισμό αρμοδίους και μη, σε ορισμένες περιπτώσεις ενδέχεται να μην έχουν αναγνωσθεί και αποκωδικοποιηθεί σε όλη τους την έκταση. Ή τουλάχιστον τα μηνύματα που κρίθηκαν πιο δημοφιλή να μην είναι όλα εκείνα στα οποία τελικά αξίζει να δώσουμε σημασία.

Η πόλη του Μπουένος Άιρες είχε το μεγαλύτερο άλμα στη συνολική βαθμολογία στην τριετία που μεσολάβησε από την προηγούμενη αξιολόγηση. Κατά μέσο όρο οι μαθητές σκόραραν 475 στις φυσικές επιστήμες (άνοδος 51 μονάδων), 475 στην κατανόηση κειμένου (άνοδος 46 μονάδων) και 456 μονάδες στα μαθηματικά (άνοδος 38 μονάδων).

Σύμφωνα με τον υπουργό Παιδείας κατά την περίοδο 2010-2015, Εστεμπάν Μπάλριχ, αρχικός στόχος ήταν να βεβαιωθεί ότι οι μαθητές διδάσκονται πράγματι στο σχολείο και δεν περνούν την ώρα τους με θέματα που δεν τους βοηθούν να αναπτύξουν κριτική σκέψη για αξιοποίηση των γνώσεων. Σε μια προσπάθεια να περιορίσει τις απεργίες των διαμαρτυρομένων εκπαιδευτικών, κοινοποίησε το κινητό του τηλέφωνο και τους… προκάλεσε να του απευθύνουν με τον πιο άμεσο τρόπο τα παράπονά τους. Επίσης αύξησε τις διδακτικές ώρες. Ύστερα πρόσφερε στους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων κίνητρα για μεγαλύτερη αποδοτικότητα: υψηλότερο μισθολόγιο αν έπαιρναν τη δουλειά τους στα σοβαρά και είχαν μετρήσιμα αποτελέσματα. Επίσης προχώρησε σε αλλαγές στις παιδαγωγικές σχολές, ενισχύοντας την κατάρτιση των εκπαιδευτικών με πιο πρακτικά και επικαιροποιημένα μαθήματα.

Ένα άλλο παράδειγμα που για πολλούς παραπέμπει στον αγώνα του λαγού με τη χελώνα είναι εκείνο της Πορτογαλίας, η οποία από το 2006 βελτίωσε θεαματικά τις επιδόσεις της κι έφθασε να ξεπεράσει τις Ηνωμένες Πολιτείες, φθάνοντας πάνω από τον μέσο όρο.

Η σταθερή πρόοδος που κατέγραψε οφείλεται όπως εξηγεί ο πρώην υπουργός Παιδείας της χώρας Νούνο Κράτο, κυρίως σε τρεις λόγους: στο ότι άρχισε να ενδιαφέρεται για τα αποτελέσματα οπότε εισήγαγε τυποποιημένα τεστ σε όλες τις βαθμίδες, στην εισαγωγή ενός νέου προγράμματος σπουδών το 2011 με πολύ υψηλά πρότυπα και στον περιορισμό της παλιότερα ισχύουσας κατάταξης των μαθητών με κριτήριο τις ικανότητές τους. Στους αδύναμους μαθητές δόθηκε η δυνατότητα ενισχυτικής διδασκαλίας αλλά σε γενικές γραμμές καταβάλλεται προσπάθεια να παραμένουν σε τάξεις μαζί με τους συνομηλίκους τους.

Κάποιες χώρες ανέρχονται στην κλίμακα του προγράμματος, άλλες κατεβαίνουν ενώ υπάρχουν και εκείνες, όπως η Βρετανία, που μένουν σταθερές. Γενικότερα όμως, ο μέσος όρος των αποτελεσμάτων για τις χώρες του ΟΟΣΑ έχει ελάχιστα διαφοροποιηθεί από τότε που άρχισαν να διεξάγονται οι εξετάσεις του PISA.

Όσοι παρακολουθούν πάντως τα διάφορα εκπαιδευτικά συστήματα θεωρούν πως το Πρόγραμμα αυτό είναι μια ακτινογραφία της εκπαιδευτικής πολιτικής μιας χώρας. Μπορεί να μη δίνει μια πλήρη εικόνα της «υγείας» της αλλά μπορεί να βοηθήσει στον εντοπισμό κάποιων αδυναμιών. Το πρόβλημα είναι πως πολλές χώρες, για διαφορετικούς λόγους, αποφεύγουν την απαραίτητη θεραπεία.

Info: Η έρευνα Διεθνές Πρόγραμμα για την Αξιολόγηση των Μαθητών (ΡΙSΑ) διεξάγεται με ευθύνη του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) από το 2000 μέχρι σήμερα κάθε τρία χρόνια και περιλαμβάνει αξιολόγηση μαθητών, οι οποίοι ολοκληρώνουν την υποχρεωτική τους εκπαίδευση, στα μαθηματικά, στις φυσικές επιστήμες και στην κατανόηση κειμένου.

Το πρόγραμμα PISA καθιερώθηκε μετά από αξίωση των κρατών – μελών του ΟΟΣΑ να έχουν σε τακτά χρονικά διαστήματα αξιόπιστα στοιχεία για τις γνώσεις και τις δεξιότητες των μαθητών τους αλλά και για την αποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών τους συστημάτων. Χρηματοδοτείται δε αποκλειστικά από τις εισφορές των χωρών που συμμετέχουν, μέσω του Υπουργείου Παιδείας της κάθε χώρας.

Σε όλους τους διαγωνισμούς που έγιναν, την πρώτη θέση μεταξύ των ευρωπαϊκών κρατών καταλαμβάνει η Φινλανδία η οποία κατατάσσεται και στις πρώτες θέσεις παγκοσμίως.

Η Ελλάδα συμμετέχει από την έναρξη του προγράμματος PISA και την ευθύνη διεξαγωγής των διαγωνισμών έχει το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας αλλά οι επιδόσεις της δεν είναι καλές (δείτε εδώ σχετική πρόσφατη ανάρτησή μας).

Η έρευνα του προγράμματος για την αξιολόγηση των μαθητών είναι εστιασμένη στην αξιολόγηση της ικανότητας των μαθητών να χρησιμοποιούν τις γνώσεις και τις δεξιότητες στην καθημερινή τους κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή, παρά στην αξιολόγηση της γνώσης ενός συγκεκριμένου αναλυτικού προγράμματος.

[ΠΗΓΗ: http://www.politically.gr/, της Kατερίνας Παναγιώτου, 14/12/2016]