TO ΡΟΔΙΟ ΑΓΓΙΞΕ ΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ ΤΩΝ ΠΟΛΥΤΙΜΩΝ ΜΕΤΑΛΛΩΝ

Σε υψηλά 12 ετών η τιμή του με διαρκή άλματα στην τετραετία. Η τιμή του ροδίου κυμαινόταν την προηγούμενη εβδομάδα πάνω από τα 8.000 δολάρια, έχοντας κερδίσει 32% μέσα στο μήνα

Η εντυπωσιακή έναρξη του φετινού έτους για το παλλάδιο ωχριά μπροστά σε ένα λιγότερο γνωστό, αλλά εξίσου ακριβό μέταλλο, το ρόδιο.

Το ρόδιο, που κυρίως χρησιμοποιείται στους καταλύτες αυτοκινήτων και είναι πέντε φορές πιο ακριβό από τον χρυσό, είδε την τιμή του να ενισχύεται 32% μόνο αυτό τον μήνα, αγγίζοντας το υψηλότερο επίπεδο από το 2008. Οι αυστηρότεροι κανόνες για τις εκπομπές ρύπων πυροδότησαν ένα ασυγκράτητο ράλι εδώ και ένα έτος, εν μέσω φημολογιών ότι οι τιμές θα αυξηθούν ακόμη περισσότερο.

Στη διάρκεια της τελευταίας τετραετίας η τιμή του ρόδιου έχει δωδεκαπλασιαστεί ξεπερνώντας σε επίδοση όλα τα υπόλοιπα κορυφαία εμπορεύματα, κυρίως επειδή υπάρχει πολύ μεγάλη ζήτηση από την αυτοκινητοβιομηχανία. Όπως το παλλάδιο, το μέταλλο εξορύσσεται ως υποπροϊόν της πλατίνας και του νικελίου, όμως συνιστά πολύ μικρότερη αγορά και συνεπώς υπόκειται σε μεγάλες και έντονες διακυμάνσεις των τιμών όταν αλλάζει κάτι στην ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης. «Το ρόδιο υπόκειται σε απίστευτη μεταβλητότητα», αναφέρει ο Άντον Μπέρλιν της ρωσικής MMC Norilsk Nickel PJSC, n οποία εξορύσσει περίπου το 10% της συνολικής παραγωγής ροδίου του πλανήτη. Η προσφορά είναι περιορισμένη και οι κερδοσκόποι έσπευσαν να αγοράσουν μεγάλες ποσότητες μετάλλου στις αρχές του νέου έτους, από τη στιγμή που οι μεγάλοι χρήστες της βιομηχανίας εξασφάλισαν τις δικές τους ποσότητες στα τέλη του 2019.

Η τιμή του ροδίου κυμαινόταν την προηγούμενη εβδομάδα πάνω από τα 8.000 δολάρια, αγγίζοντας την Τετάρτη τα 8.200 δολάρια. Τα κέρδη του φετινού Ιανουαρίου έλαβαν χώρα αφότου πληθώρα επενδυτών στράφηκε στο πολύτιμο μέταλλο αναζητώντας ασφαλές καταφύγιο στις γεωπολιτικές εντάσεις της Μέσης Ανατολής. Μαζί με αυτό και το παλλάδιο ενισχύθηκε περίπου 10%. «Η βασική κατευθυντήρια δύναμη από τις αρχές Ιανουαρίου είναι η φυσική ζήτηση από την Ασία, ένα μεγάλο μέρος της οποίας σχετίζεται με την αυτοκινητοβιομηχανία. Το αρχικό αγοραστικό ενδιαφέρον έφερε και άλλους αγοραστές στην αγορά, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί μια κίνηση η οποία γίνεται με συχνότητα δεκαετίας», επισημαίνει σ Αντρέας Ντάνιελ trader στη Heraeus Holding. Η ζήτηση μετριάστηκε στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας με αποτέλεσμα να μετριαστεί και η τιμή.
Το ρεκόρ του 2008

Παρότι ένα πισωγύρισμα ή μια διόρθωση θεωρούνται πιθανά σενάρια στη διάρκεια του τρέχοντος έτους, το ρόδιο είναι πολύ πιθανόν να επαναλάβει το ρεκόρ των 10.100 δολαρίων που είχε αγγίξει και το 2008, σύμφωνα με τονΆφστν Ναμπάνι της MKS ΡΑΜΡ Group στην Ελβετία. Αυτή η μεγάλη άνοδος της τιμής του ροδίου πριν από μία δεκαετία είχε αναγκάσει τους κατασκευαστές καταλυτών αυτοκινήτων να στραφούν στην πλατίνα και στο παλλάδιο ως εναλλακτική λύση.

Ένα θέμα που δυσκολεύει τους επενδυτές στη συγκεκριμένη αγορά είναι το γεγονός ότι είναι πολύ πιο δύσκολο να τοποθετήσει κάποιος τα χρήματά του σε ρόδιο συγκριτικά με τα υπόλοιπα πολύτιμα μέταλλα. Και αυτό επειδή το ρόδιο δεν διαπραγματεύεται σε χρηματιστήριο, ενώ n αγορά του σε μπάρες ή και σε νομίσματα είναι μικροσκοπική συγκριτικά με τον χρυσό ή τον άργυρο. Άλλωστε, οι περισσότερες συμφωνίες γίνονται απευθείας μεταξύ προμηθευτών και βιομηχανικών χρηστών. Επιπλέον, η παγκόσμια παραγωγή ροδίου είναι αντίστοιχη με λίγο περισσότερα από το ένα δέκατο της παραγωγής της πλατίνας ή του παλλαδίου.

Κυρίαρχη η Ν. Αφρική

Οι υψηλότερες τιμές ροδίου αποτελούν πάντως θετική είδηση για τους παραγωγούς της Ν. Αφρικής, που εκπροσωπούν περισσότερο από το 80% της παγκόσμιας παραγωγής. Ωστόσο, η κυριαρχία της Ν. Αφρικής σημαίνει ότι οι κίνδυνοι όσον αφορά την παραγωγή τους επηρεάζουν ολόκληρη την αγορά. Η διακοπή ρεύματος πέρυσι σταμάτησε προσωρινά τη λειτουργία κάποιων μεταλλείων της Ν Αφρικής, ενώ θα πρέπει να προστεθούν και οι παρατεταμένες απεργιακές κινητοποιήσεις στα μεταλλεία της τα προηγούμενα έτη από τους εργαζομένους που διεκδικούσαν υψηλότερους μισθούς.

 

[ΠΗΓΗ: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ, της Έφης Τριήρη, 20/1/2020]