ΚΑΤΕΒΑΖΕΙ ΤΟΝ ΠΗΧΗ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΓΙΑ ΤΟ 2018 ΤΟ ΥΠΟΙΚ – ΧΑΜΗΛΕΣ ΠΤΗΣΕΙΣ ΕΩΣ ΤΟ 2022

Μετά την επί τα χείρω αναθεώρηση του ΑΕΠ κατά 0,2% για το 2017 (σ.σ. στο 2,3% από 2,5% που προέβλεπε ο Προϋπολογισμός) το ΥΠΟΙΚ παραδέχεται χαμηλότερες πτήσεις ανάπτυξης και κατά τα επόμενα χρόνια. Στην εγκύκλιο για την Κατάρτιση του Μεσοπροθέσμου 2019-2022 που υπογράφει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γιώργος Χουλιαράκης, περιλαμβάνονται αναλυτικοί πίνακες προβλέψεων για την πορεία της οικονομίας τα επόμενα χρόνια.

Το ΑΕΠ υπολογίζεται ότι θα αυξηθεί κατά 2,3% το 2018, έναντι πρόβλεψης του Προϋπολογισμού για αύξησή του κατά 2,5%. Στο 2,5% υπολογίζεται η αύξηση του ΑΕΠ το 2019, αλλά μετά εκτιμάται ότι θα φθίνει σταδιακά προς το 1,8% το 2022.

Στα ίδια στοιχεία καταγράφεται επίσης ότι οι επενδύσεις (ακαθάριστος σχηματισμός παγίου κεφαλαίου) μετά από μία διψήφια αύξησή τους φέτος (κατά 13,1%) θα έχουν επίσης επιβραδυνόμενο ρυθμό αύξησης (προς το 7% το 2022 από 9,6% το 2017). Και τούτο ενδεχομένως να συνδέεται με την πρόβλεψη στα όρια δαπάνης ανά κατηγορία της διατήρησης του ΠΔΕ “παγωμένου” τα έτη 2019-2022 στα 7,3 δισ. ευρώ (για φέτος υπολογίζεται στα 6,75 δισ. ευρώ).

Το ΥΠΟΙΚ βλέπει πληθωρισμό (εναρμονισμένο δείκτη) στο 0,8% φέτος και εν συνέχεια την σταδιακή μικρή επιτάχυνση της αύξησής του έως κατά 1,9% το 2022.  Καταγράφεται επίσης μείωση της ανεργίας από το 21,4% το 2017 στο 19,9% φέτος και στο 14,1% του εργατικού δυναμικού το 2022.

Επιβράδυνση καταγράφει στην πορεία αύξησης της απασχόλησης (κατά 2,1% το 2017, κατά 1,7% φέτος και μόλις κατά 0,9% το 2022), αλλά και στην αύξηση του αριθμού των μισθωτών.

Άμεσες απαντήσεις

Το υπουργείο με την εγκύκλιο ζητά στοιχεία από τα υπουργεία και τους φορείς έως τις 27 Μαρτίου για να καταρτίσει το νέο Μεσοπρόθεσμο (σ.σ. που θα αποτελέσει την βάση για την μεγάλη μάχη με το ΔΝΤ για την μείωση αφορολογήτου και συντάξεων).

Δημιουργεί έναν ασφυκτικό κλοιό για φορείς που παράγουν “φέσια” ή αποκλίνουν ζητώντας να κάνουν ρεαλιστικές προβλέψεις για τις ανάγκες τους. Καθιστά σαφές ότι τα όρια δαπανών για τα 2 πρώτα έτη θα είναι δεσμευτικά και θυμίζει ότι στο παρελθόν υποβλήθηκαν μη ρεαλιστικές προβλέψεις από κάποιους φορείς.

Το ΥΠΟΙΚ θυμίζει το όριο απόκλισης του 5% που έχει θεσμοθετηθεί και ζητά να δηλώνονται όλες οι απλήρωτες υποχρεώσεις, ληξιπρόθεσμες (άνω των 90 ημερών) ή όχι με αναλυτικό τρόπο.  

Αναφέρεται ότι τίθεται υπό την ευθύνη του Γενικού Διευθυντή Οικονομικών Υπηρεσιών κάθε υπουργείου η έγκαιρη και συνεπής κατάρτιση των Προϋπολογισμών και ζητείται το σενάριο που θα εκπονήσουν να είναι ρεαλιστικό και ακριβές και να αποτυπώνει τις καλύτερες δυνατές προβλέψεις για τις δημοσιονομικές επιδόσεις των φορέων σε όλη την υπό εξέταση περίοδο.

Ο κ. Χουλιαράκης επισημαίνει ότι στο πλαίσιο της διαδικασίας Ευρωπαϊκού Eξαμήνου (σ.σ. στην οποία θα πρέπει να ενταχθεί η Ελλάδα για να βγει η χώρα ομαλά από το μνημόνιο) υπάρχει η υποχρέωση κατάρτισης Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής το οποίο δίνει μία σαφή εικόνα των δημοσιονομικών ορίων και των δεσμεύσεων που αναλαμβάνονται την επόμενη περίοδο, των βασικών πολιτικών κατευθύνσεων καθώς και των προτεραιοτήτων της οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής. Το Μεσοπρόθεσμο θέτει δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα και δείκτες υλοποίησης στην προσπάθεια εξορθολογισμού και ελέγχου των δαπανών, αναφέρεται.  

Απότομη περικοπή δαπανών στο Υπουργείο Εργασίας

Η εγκύκλιος περιλαμβάνει και αναλυτικό πίνακα με τα ανώτατα όρια δαπανών φορέων και υπουργείων.

Σε ένα συγκεκριμένο υπουργείο, το Εργασίας, η μείωση είναι τεράστια “καθρεφτίζοντας” την περικοπή των συντάξεων. Από δαπάνες 18,067 δισ. ευρώ φέτος καταγράφεται δαπάνη 16,8 δις ευρώ το 2019 και 16,6 δις ευρώ το 2022.

Αύξηση δαπανών παρατηρείται στα πιο πολλά υπουργεία ενώ συνολικά από τα 57,046 δις ευρώ φέτος σε επίπεδο κρατικού προϋπολογισμού υπολογίζεται ότι θα αυξηθούν σε 58,4 το 2019, για να μειωθούν σταδιακά στην συνέχεια και να διαμορφωθούν σε 57,85 δις ευρώ το 2022.

[ΠΗΓΗ: http://www.capital.gr, της Δήμητρας Καδδά, 9/3/2018]