ΘΕΛΟΥΜΕ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ;

Το ερώτημα του τίτλου μπήκε τις εποχές των φουγάρων. Το 1976 που αυγάτιζε η σοσιαλμανία στον τόπο. Το ξαναφέρνουν τα βιομηχανικά λουκέτα που έρχονται.  

Και δεν μιλάμε για τα 15 λουκέτα της 4ετίας (προχθές μπήκαν τα 2 τελευταία). Ούτε για τις μεταναστεύσεις των πάνω από 2.000 βιομηχανικών επιχειρήσεων. Ούτε όσων  τροφοδοτεί με δράση η βιομηχανία μας. Ας ξεχάσουμε και τους 7/000 φορολογικούς κωδικούς (ατομικούς και άλλους) στα Βαλκάνια και στην Ανατολική Ευρώπη που αποσυνδέθηκαν από το δικό μας σύστημα…

Δεν θεωρούνται περίεργα όλα. Είναι συγκυριακά, όπως μας λένε…  Με πρόσχημα μάλιστα την “εξήγηση” αυτή παραμερίζονται από την κομματική προπαγάνδα (όλων των κομμάτων) οι απαντήσεις και κυρίως οι εξηγήσεις στο φαινόμενο. Γιατί; Γιατί οι ευθύνες είναι αλυσιδωτές και αφορούν όλες τις κυβερνήσεις, πριν και μετά το 2005. 

Συνδέονται μάλιστα και με αιτίες αδυναμίας των ιδιωτών να γίνουν ανταγωνιστικοί στην ΕΕ. Με αυτό όμως το “θεατρικό” παιχνίδι αποβάλλονται οι πολιτικές ευθύνες για τη (διαχρονική) εγκληματική εγκατάλειψη παραγωγής και παραγωγικότητας με επέκταση των συνεπειών και στην ανταγωνιστικότητα της οικονομίας.  

Στο σημερινό μας σημείωμα δεν ανησυχούμε για τα όσα έχουμε συναντήσει αλλά για εκείνα που θα ακολουθήσουν στον νέο κύκλο αποβιομηχάνισης με νέα λουκέτα. 

Κατά την δική μας πληροφόρηση, τα 2 από τα λουκέτα του τελευταίου 10ήμερου δεν ήταν σύμπτωση. Και τα λουκέτα αυτά ανήκουν στον νέο κύκλο που θα ζήσουμε για τα καλά επειδή θα φέρουν σε οριστικό βιομηχανικό παρελθόν και την Αττική και τη Βόρεια Ελλάδα. Εκεί που η μετανάστευση, οι πλειστηριασμοί και οι πωλήσεις σπιτιών και οικοπέδων (ξεχωριστής αξίας) θα συνεχίσουν. Και θα εντυπωσιάσουν… 

Μια πρώτη γεύση στη Θεσσαλονίκη όπου ξεκίνησε για τα καλά και η δεύτερη φάση των πωλήσεων των ακινήτων. Οι μεταπωλήσεις (μετά από κάποιες ανακαινίσεις) φεύγουν από τους αρχικούς αγοραστές και πάνε σε ομοεθνείς τους. Πρωταγωνιστές προσώρας οι Ισραηλινοί και λόγω ιστορίας. 

Το ίδιο θα παρατηρηθεί (πολύ σύντομα) στη Χαλκιδική και σε πρώην βιομηχανικές και ειδικά μεταλλευτικές περιοχές για τις οποίες υπήρξε και σκοτωμός… (κατά την αρχική φάση της εκβιομηχάνισής τους), επειδή και αυτό ήταν χρέος για τη δική μας  σοσιαλμανία…

Έτσι όφειλε να κάνει για το δίκιο του λαού… ο ψευτοσοσιαλισμός και η αριστερά της προόδου… χέρι-χέρι με τον ψευτοφιλελευθερισμό που τη διαδέχθηκε. 

Το έδειξε η πλήρης εγκατάλειψη και αδιαφορία της Πολιτείας σε κάθε ανταπόκριση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στο κάλεσμά της για την αξιοποίηση του υπεδάφους της Βορείου Ελλάδος. Ας μην επαναφέρουμε τις λεπτομέρειες. Ας μη καταδικάζουμε τη Χαλκιδική…       

Γι’ αυτό και δεν βρίσκουμε λόγο να προχωρήσουμε σε περισσότερες λεπτομέρειες μιας και το μεγάλο παζάρι των ακινήτων στην Ελλάδα έχει μέλλον (καταστροφικό βεβαίως) και θα τραβήξει όσο η κυβέρνηση (στη φάση αυτή), αλλά και η πολιτική σκηνή (με την ανυπαρξία αντιπολίτευσης -σε θέματα ουσίας και όχι εσωτερικά της-) δεν θα είναι σε θέση να μιλήσει για άλλης μορφής επενδύσεις. 

Και εδώ ακριβώς εστιάζεται το πολύπλευρο ζήτημα της αποβιομηχάνισης της χώρας που θα είναι αισθητό μετά το 2026 όπου λεφτά δεν θα υπάρχουν ούτε για δημόσιες επενδύσεις ούτε για  έργα (!!). 

Η μεγαλύτερη λοιπόν αιτία της αποβιομηχάνισης προέκυψε τις εποχές των φουγάρων και των βιομηχανικών ντουβαριών που αντί να βοηθηθούν επιχειρήσεις να αλλάξουν τα μεγέθη τους και από τις μικρές έως μεσαίες βιομηχανίες της Ευρώπης (αυτές που λέμε μεγάλες ή πολύ μεγάλες στην Ελλάδα) να πιάσουν τουλάχιστον τα επίπεδα της σημερινής Ανατολικής Ευρώπης. 

Εάν η απάντηση σε όλα αυτά είναι μόνο οι θεωρητικές διευκολύνσεις που θα δουν οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις στην πιθανή προσπάθεια συγχωνεύσεων μεταξύ τους ή με μεγαλύτερα συγκροτήματα (το σχετικό νομοσχέδιο είναι ήδη προς ανακοίνωση) ας ξεχάσουμε ότι κάτι τέτοιο θα γεφυρώσει το σημερινό χάσμα της αποβιομηχάνισης.

 

[ΠΗΓΗ: https://www.capital.gr/, του Γιώργου Κράλογλου, 3/4/2024]

ΧΑΜΗΛΩΝΕΙ ΤΟΝ ΠΗΧΗ ΤΗΣ ΦΕΤΙΝΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ – ΣΤΟ 2,5% ΑΠΟ 2,9%

Χαμηλότερα βάζει το “πήχη” της φετινής ανάπτυξης το υπουργείο εθνικής οικονομίας και οικονομικών, προβλέποντας πλέον μεγέθυνση της οικονομίας 2,5%, από 2,9% που προέβλεπε το τελικό σχέδιο του προϋπολογισμού.

Η νέα πρόβλεψη, θα ενσωματωθεί στο αναθεωρημένο πρόγραμμα σταθερότητας και ανάπτυξης για την περίοδο 2025-2027, που θα καταθέσει το ΥΠΕΘΟ στο τέλος του μήνα στις Βρυξέλλες στο πλαίσιο των συμβατικών υποχρεώσεων της χώρας. 

Η σημαντική αναθεώρηση της ανάπτυξης, συνδέεται κυρίως με το εξαιρετικά ασταθές διεθνές περιβάλλον, το οποίο δεν άφησε ανεπηρέαστη ούτε και την ανάπτυξη του 2023 η οποίο σύμφωνα με την τελευταία ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ έκλεισε στο 2%, έναντι επίσημης πρόβλεψης του προϋπολογισμού για ανάπτυξη 2,4%. Σε ό,τι αφορά τη φετινή χρονιά, τα δεδομένα με βάση τα οποία συντάχθηκε ο προϋπολογισμός του 2024, ο οποίος ψηφίστηκε το Δεκέμβριο έχουν αλλάξει σε μεγάλο βαθμό και η διεθνής κατάσταση έχει επιδεινωθεί. 

Η κρίση στη Μέση Ανατολή, με σημείο αναφοράς το πόλεμο που ξεκίνησε το Ισραήλ εναντίον της Χαμάς ο οποίος προκάλεσε τη δράση των ανταρτών Χούθι της Υεμένης κατά εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά θάλασσα, έχει κλιμακωθεί. Η παρέμβαση κάποιων από τα μέλη το ΟΠΕΚ, για μείωση της παραγωγής πετρελαίου, έχει στείλει την τιμή του “μαύρου χρυσού” κοντά στα 90 δολάρια το Βαρέλι, με πολλές προβλέψεις αναλυτών, να θέλουν περαιτέρω αύξηση της τιμής στα 100 δολάρια το βαρέλι. Οι επιπτώσεις, έγιναν άμεσα φανερές στην Ελλάδα με την τιμή της βενζίνης να φτάνει κοντά στα 2 ευρώ το λίτρο και τον πληθωρισμό – σύμφωνα με την Eurostat – να επιταχύνεται στο 3,4% το Μάρτιο, από 3,1% το Φεβρουάριο.

O φιλόδοξος στόχος των επενδύσεων 

Ένα δεύτερο στοιχείο προβληματισμού για τους διεθνείς οργανισμούς που παρακολουθούν στενά την Ελλάδα, είναι αν η χώρα θα πετύχαινε να υλοποιήσει στο σύνολό του σε πέρας το προϋπολογισμού του Προγράμματος δημοσίων επενδύσεων που φτάνει φέτος στο ύψος ρεκόρ των 12 δισ. ευρώ. Τούτο, με δεδομένο ότι κάτι τέτοιο προϋποθέτει την εισροή κοινοτικών πόρων σχεδόν 10 δις ευρώ, κάτι που δεν έχει πετύχει ποτέ η Ελλάδα.

Επιπλέον, το 2023, η Ελλάδα έχασε το στόχο των δαπανών προς την πραγματική οικονομία, από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης. Συγκεκριμένα έναντι στόχου πραγματικής απορρόφησης πόρων ύψους 3,6 δις ευρώ στην πραγματική οικονομία πέρασαν μόνο 2,1 δισ. ευρώ.

Στην κατεύθυνση αυτή, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προβλέπει φέτος για την Ελλάδα ανάπτυξη 2,3%, ακριβώς λόγω της διαφοράς υπολογισμού των επενδύσεων Το ΔΝΤ, προβλέπει ανάπτυξη 2,1% για το ίδιο λόγο. Ο ΟΟΣΑ, αναμένει για φέτος, η Ελλάδα να αναπτυχθεί με ρυθμό 2%. Η Τράπεζα της Ελλάδας, αναμένει ότι η ανάπτυξη θα φτάσει φέτος στο 2,3% και το 2025 στο 2,5 %. 

Η Ευρωζώνη 

Ένα δεύτερο στοιχείο που σίγουρα θα επηρεάσει το φετινό ΑΕΠ  θα προέλθει από την περαιτέρω επιβράδυνση της Ευρωζώνης, η οποία αναμένεται να αναπτυχθεί φέτος με ρυθμό κοντά στο 1%. Ως βασικός εμπορικός εταίρος των χωρών της ζώνης του Ευρώ, η Ελλάδα θα έχει αρνητική επίδραση στις εξαγωγές της. Η αβεβαιότητα στην Ευρώπη, δημιουργεί φόβους ότι θα επηρεάσει όχι μόνο τις εξαγωγές αγαθών, αλλά και τον τουρισμό, ο οποίος πέρσι έκανε νέο ρεκόρ εισπράξεων, ξεπερνώντας σε εισπράξεις τα 21 δις ευρώ.

Τούτο, με δεδομένο ότι οι μεγάλες οικονομίες όπως η Γερμανία, η Γαλλία και η Ιταλία κάτοικοι των οποίων κατακλύζουν κάθε χρόνο τα ελληνικά νησιά, θα κινηθούν όρια της στασιμότητας.

Τέλος, αρνητική επίδραση θα έχει και η ιδιωτική κατανάλωση η οποία δεν μπορεί πια να πληρώσει τις σταθερά υψηλές τιμές στα ράφια και το υψηλό κόστος χρήματος.

[ΠΗΓΗ: https://www.capital.gr/, του Τάσου Δασόπουλου, 5/4/2024]

ΓΙΑΤΙ ΚΙΝΔΥΝΕΥΕΙ ΝΑ ΜΕΙΝΕΙ ΣΤΑ ΑΖΗΤΗΤΑ Η ΛΑΡΚΟ

Εξαιρετικά δύσκολη η επανεκκίνηση μετά την κατάρρευση των διεθνών τιμών νικελίου

Στα αζήτητα κινδυνεύει να μείνει η ΛΑΡΚΟ ακόμη και όταν ολοκληρωθεί τυπικά ο διπλός διαγωνισμός για το εργοστάσιο της Λάρυμνας και τα μεταλλευτικά δικαιώματα, μετά την έκδοση απόφασης του ΣτΕ επί της ένστασης που έχει υποβάλει η ιρλανδική CME, μπλοκάροντας έως τώρα την κατακύρωση του διαγωνισμού στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Το πλήρες κλείσιμο της ιστορικής μονάδας μεταλλουργίας ολοκληρώνεται τον Μάιο, οπότε τυπικά λήγουν οι συμβάσεις των εργαζομένων, οι οποίοι πληρώνονταν από τον κρατικό προϋπολογισμό, παρότι είχε σταματήσει η παραγωγή του εργοστασίου από τον Αύγουστο του 2022. Η κυβέρνηση έχει θέσει σε εφαρμογή σχέδιο για τη μεταφορά των εργαζομένων σε άλλες θέσεις, ή σε προσυνταξιοδοτικά προγράμματα. Θεωρητικά, θα είναι στη διάθεση του επενδυτή για επαναπροσλήψεις, εάν λειτουργήσει και πάλι το εργοστάσιο, αλλά αυτή η προοπτική καλύπτεται πλέον από έντονη αβεβαιότητα.

Η ΛΑΡΚΟ έκλεισε τον Αύγουστο του 2022, όταν ακόμη η διεθνής τιμή του νικελίου βρισκόταν σε σχετικά υψηλά επίπεδα, στον απόηχο της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία. Τότε, η τιμή του νικελίου στο Λονδίνο ξεπερνούσε τα 23.000 δολ./τόνο -τον Μάρτιο 2022, αμέσως μετά την εισβολή, είχε εκτιναχθεί πάνω και από 48.000 δολ. Σήμερα, όμως, οι συνθήκες στη διεθνή αγορά έχουν ανατραπεί πλήρως, με την τιμή να υποχωρεί ακόμη και κάτω από 17.000 δολ./τόνο.

Όπως σημειώνει το tradingeconomics.com, οι φόβοι για στενότητα προσφορά έχουν εξαφανισθεί, καθώς η Ινδονησία, που είναι κορυφαίος παραγωγός, αποφάσισε να αυξήσει θεαματικά τις ποσοστώσεις παραγωγής μεταλλεύματος, στους 152,62 εκατ. τόνους μέχρι στιγμής φέτος.

Η κατάρρευση της τιμής του νικελίου

Η κυβέρνηση της Ινδονησίας προειδοποίησε πρόσφατα τους παραγωγούς νικελίου ότι δεν πρέπει να αναμένουν ουσιαστική άνοδο των τιμών, τονίζοντας ότι οι τιμές είναι απίθανο να αυξηθούν πάνω από 18.000 δολ. ανά τόνο και ότι η χώρα θα διασφαλίσει ότι η αγορά παραμένει καλά εφοδιασμένη για να διατηρήσει το κόστος χαμηλά για τους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων. Η Ινδονησία θέτει ως κατώτατο όριο τιμής τα 15.000 δολ.

Σε αυτό το κλίμα, ήδη κορυφαίες βιομηχανίες βάζουν λουκέτα σε μονάδες. Η Anglo American έλαβε μια διαγραφή 500 εκατ. δολ. για τη μονάδα παραγωγής νικελίου της, η BHP ανακοίνωσε ότι θα αποφασίσει εάν θα κλείσει τη ναυαρχίδα του τομέα νικελίου στην Αυστραλία και η Glencore κλείνει τη μονάδα της στα νησιά της Νέας Καληδονίας. Σύμφωνα με τον αυστραλιανό οίκο Macquarie, στα 18.000 δολ. τον τόνο, το 35% της παραγωγής διεθνώς είναι ασύμφορο, ενώ στα 15.000 δολ. το ποσοστό εκτοξεύεται στο 75%. Με βάση την έκθεση της Macquarie, θα υπάρχουν 150-175.000 τόνοι ετήσιας υπερπροσφοράς νικελίου έως το 2027.

Σε αυτές συνθήκες, το εργοστάσιο πυρομεταλλουργίας της Λάρυμνας θα ήταν αυτοκτονία εάν ετίθετο και πάλι σε λειτουργία, εκτιμούν πηγές που γνωρίζουν πολύ καλά τη λειτουργία της ΛΑΡΚΟ. Με τιμή του νικελίου στο Λονδίνο στα 17.000 δολ., η τιμή του σιδηρονικελίου που θα παρήγαγε η ΛΑΡΚΟ δεν θα ξεπερνούσε τα 14.000 δολ./τόνο, ενώ το κόστος παραγωγής, όσες προσπάθειες και αν γίνονταν για εξοικονόμηση, θα διαμορφωνόταν πάνω από 20.000 δολ., ενδεχομένως και πάνω από 22.000.

Όπως σημειώνουν οι ίδιες πηγές, ένας παράγοντας που κρατάει πολύ υψηλά το κόστος παραγωγής της ΛΑΡΚΟ και ουσιαστικά καθιστά αντιοικονομική την εκμετάλλευση των ελληνικών κοιτασμάτων λατερίτη, είναι πολύ φτωχή περιεκτικότητά τους σε μέταλλο, που είναι περίπου 0,7%, ενώ απαιτείται τουλάχιστον 1,2% για να είναι διεθνώς ανταγωνιστική η εκμετάλλευση. Με βάση αυτά τα δεδομένα, που βεβαίως δεν είναι άγνωστα και στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η οποία έχει το προβάδισμα για την εξαγορά της περιουσίας της ΛΑΡΚΟ, θεωρείται πολύ δύσκολο να δαπανήσει ένας επενδυτής ποσά δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ για να «συνεφέρει» το παλιό εργοστάσιο της Λάρυμνας και να το επανεκκινήσει, μόνο και μόνο για να λειτουργεί με τεράστιες ζημιές από την πρώτη ημέρα.

Ακόμη, όμως, και το σχέδιο «Β» για τη ΛΑΡΚΟ, που προβλέπει την παραγωγή καθαρού νικελίου και κοβαλτίου (απαραίτητα για τις μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων κ.λπ.) είναι ένα σχέδιο με πολύ υψηλό ρίσκο, όπως αναφέρουν πηγές που γνωρίζουν το θέμα. Εμπόδιο και σε αυτή την περίπτωση είναι τα πολύ φτωχά ελληνικά μεταλλεύματα. Σε διεθνές επίπεδο,οι μονάδες υδρομεταλλουργίας, που μπορούν να επιτυγχάνουν τον διαχωρισμό καθαρού νικελίου και κοβαλτίου λειτουργούν με μετάλλευμα πολύ υψηλότερης περιεκτικότητας. Σε αρκετές περιπτώσεις, οι σχεδιασμοί τέτοιων μονάδων έχουν πέσει πολύ έξω, τόσο στα ποσά της απαιτούμενης επένδυσης, όσο και στους χρόνους υλοποίησης των επενδύσεων.

Σημειώνεται ότι το σχέδιο για υδρομεταλλουργία βρισκόταν εξαρχής στον προγραμματισμό της ιρλανδικής CMI, η οποία υπέβαλε προσφορά μόνο για τα μεταλλευτικά δικαιώματα της ΛΑΡΚΟ και όχι για το εργοστάσιο της Λάρυμνας. Αν γίνει δεκτή η ένσταση που έχει υποβάλει από το Συμβούλιο της Επικρατείας (η συζήτηση έγινε αυτή την εβδομάδα και αναμένεται απόφαση), η CMI μένει στον διαγωνισμό και θα πρέπει να υποβάλει και αυτή προσφορά για το εργοστάσιο. Στη συνέχεια θα έχει δικαίωμα αντιπροσφοράς η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, μέχρι να φανεί ποιος από τους δύο διεκδικητές δίνει τα περισσότερα.

Ωστόσο, ανεξάρτητα από το ποιος θα καταλήξει και με βάση ποια απόφαση του ΣτΕ να ανακηρυχθεί ως πλειοδότης, η υλοποίηση του εγχειρήματος αναβίωσης της ΛΑΡΚΟ, είτε μόνο με πυρομεταλλουργική μονάδα, ή με συνδυασμό πυρομεταλλουργικής και υδρομεταλλουργικής, ή και μόνο με υδρομεταλλουργική μονάδα, φαίνεται στις παρούσες συνθήκες εξαιρετικά δύσκολο. Όπως λένε πηγές που γνωρίζουν το θέμα, για τον πλειοδότη ίσως να είναι πολύ πιο συμφέρον να αναλάβει το κόστος της εγκατάλειψης του εγχειρήματος, παρά να προσπαθήσει να το υλοποιήσει, κόντρα στις συνθήκες της παγκόσμιας αγοράς.

Στην περίπτωση της κακής κατάληξης, θα ενεργοποιηθεί το σενάριο της πτώχευσης και ο Διαχειριστής θα προσπαθήσει να ανακτήσει ό,τι μπορεί να ανακτηθεί για την επιστροφή στο Δημόσιο παράνομων κρατικών ενισχύσεων, πουλώντας τμηματικά την περιουσία της ΛΑΡΚΟ.

[ΠΗΓΗ: https://www.sofokleousin.gr/, 4/4/2024]

FLY OVER: ΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΟΙ ΔΡΟΜΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΦΤΑΣΕΙΣ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ

Οι εργασίες σε Περιφερειακό και ΠΑΘΕ αναμένεται να κάνουν ακόμη πιο… καυτό το καλοκαίρι για τους τουρίστες – Ποιες οι εναλλακτικές που εξετάζονται 

Με προβληματισμό, ανησυχία, αλλά προπάντων μια προσπάθεια να μην πανικοβάλλουν τις «δεξαμενές» των ταξιδιωτών που θα επισκεφτούν φέτος τη Χαλκιδική και την Πιερία, αντιμετωπίζουν οι φορείς των δύο περιοχών τις ενδεχόμενες επιπτώσεις που μπορεί να έχουν οι εργασίες του Fly Over στη Θεσσαλονίκη στο τουριστικό κομμάτι, όχι τόσο του φετινού καλοκαιριού, όσο των υπόλοιπων που θα ακολουθήσουν έως τον Μάιο του 2027 που σύμφωνα με τις κυβερνητικές εξαγγελίες θα παραδοθεί το έργο. 

Ξενοδόχοι από τους δύο νομούς σημειώνουν ανοιχτά ότι το έργο του Fly Over είναι που κάτι που και οι ίδιοι το επιθυμούν να πραγματοποιηθεί, ωστόσο τα όσα συμβαίνουν στην κυκλοφοριακή καθημερινότητα της Θεσσαλονίκης τους βάζουν σε σκέψεις για το πώς θα διαμορφωθεί η κατάσταση μέσα στο καλοκαίρι όταν στην εξίσωση θα μπουν και οι επισκέπτες από το εξωτερικό που με τα οχήματά τους θα θέλουν να προσεγγίσουν Χαλκιδική και Πιερία για τις διακοπές τους. 

Ο «πονοκέφαλος» με το Fly Over έρχεται να προστεθεί σε αυτούς των ατελείωτων ουρών τα προηγούμενα καλοκαίρια στα χερσαία σύνορα, αλλά και των χρόνιων προβλημάτων που υπάρχουν στο δρόμο προς Κατερίνη με τα έργα που παραμένουν σε εξέλιξη. 

Στη Χαλκιδική μέσω εναλλακτικών διαδρομών 

Θετικά είναι τα μηνύματα που υπάρχουν (και) για το φετινό καλοκαίρι στη Χαλκιδική όσον αφορά τον όγκο των τουριστών που θα την επισκεφτούν. 

Ξενοδόχοι με τους οποίους επικοινώνησε η parallaxi σημειώνουν ότι Ρουμάνοι και Σέρβοι που είναι οι… παραδοσιακές αγορές που επισκέπτονται τη Χαλκιδική με τα οχήματά τους, δεν φαίνεται να προβληματίζονται και ιδιαίτερα από τις εργασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη στην Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης. 

Βέβαια αναφέρουν ότι το φετινό καλοκαίρι θα είναι ένα κρας τεστ για το πώς θα κινηθούν στις επόμενες τουριστικές περιόδους, αφού αν δουν ότι ταλαιπωρούνται για να φτάσουν στον προορισμό τους και μάθουν ότι αυτή η κατάσταση θα διατηρηθεί έως το 2027, τότε μπορεί να αναθεωρήσουν τις επιλογές τους. 

Φορείς της Χαλκιδικής έχουν ήδη φροντίσει να έρθουν σε επαφή με τους tour operators από χώρες των Βαλκανίων και να τους ενημερώσουν για τα τυχόν προβλήματα που μπορεί να συναντήσουν το φετινό καλοκαίρι κατά την άφιξή τους στη χώρα μας, αλλά κυρίως να τους προτείνουν εναλλακτικές διαδρομές για να φτάσουν στον προορισμό τους χωρίς να ταλαιπωρηθούν. 

Έτσι, στο «τραπέζι» πέφτει η διαδρομή μέσω της Παλαιάς Εθνικής Οδού Θεσσαλονίκης – Καβάλας, ώστε μέσω της Απολλωνίας να κατευθύνονται προς την Παλαιοχώρα Χαλκιδικής και από εκεί να έχουν πρόσβαση σε μέρη που είναι κοντά στους δήμους Αριστοτέλη, Πολυγύρου ή Σιθωνίας. 

Στο πλαίσιο αυτό οι επιχειρηματίες του τουρισμού της Χαλκιδικής ζητούν τη βελτίωση του δρόμου Απολλωνίας – Παλαιόχωρας. 

Οι ξενοδόχοι της Χαλκιδικής ζητούν την άρση των ελέγχων και στα χερσαία σύνορα (από 1η Απριλίου απελευθερώνονται οι έλεγχοι στη Συνθήκη Σέγκεν για αεροπορικές συνδέσεις και θαλάσσιες μεταφορές για τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία). 

Στο πλαίσιο αυτό, ο Τουριστικός Οργανισμός Χαλκιδικής ανέλαβε την πρωτοβουλία να υποστηρίξει μέσω ερώτησης της Ευρωβουλευτού κ. Μαρίας Σπυράκη στις 27/1 στο Ευρωκοινοβούλιο ώστε να υπάρξει νέα απόφαση για να οριστεί ημερομηνία της άρσης των ελέγχων στα χερσαία σύνορα κάτι το οποίο ενδιαφέρει άμεσα όλο τον οδικό τουρισμό. 

Η αντίστροφη μέτρηση για την τουριστική σεζόν έχει ξεκινήσει για τη Χαλκιδική, με ορίζοντα τα τέλη Απρίλη, αλλά κυρίως τις αρχές Μαίου και σε αυτό συμβάλλει και η ημερομηνία του φετινού Πάσχα. Από πλευράς αριθμών πάντως όλα δείχνουν ότι η τουριστική κίνηση του 2024, θα είναι παρόμοια με την περσινή.

Πιερία: Αεροδρόμιο Αγχιάλου το νέο… «Μακεδονία» 

Σειρά επαφών και συσκέψεων είχαν το προηγούμενο διάστημα οι ξενοδόχοι της Πιερίας με τοπικούς φορείς, βουλευτές, εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης σχετικά με τα ζητήματα που μπορεί να δημιουργηθούν στην τουριστική κίνηση της περιοχής εξαιτίας των εργασιών του Fly Over στην Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης. 

Για τους τουριστικούς προορισμούς του νομού «πονοκέφαλο» δημιουργούν και οι νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στις σήραγγες της υπογειοποίησης της Εθνικής Οδού στο ύψος της Κατερίνης. 

3 στους 10 επισκέπτες το καλοκαίρι φτάνουν αεροπορικώς στη Θεσσαλονίκη και εν συνεχεία οδικώς στο νομό Πιερίας. 

Μια διαδρομή που άλλοτε γινόταν σε μία ώρα, πλέον μπορεί να χρειαστεί έως και 1,5 ώρα. Και φυσικά εάν αυτή η εικόνα παρατηρείται τώρα που βρισκόμαστε στην άνοιξη, όλοι αναρωτιούνται τι θα συμβεί το καλοκαίρι. 

Ήδη οι tour operators του εξωτερικού (κυρίως Γερμανία, Ιταλία, Γαλλία) έχουν στείλει επιστολές στους ξενοδόχους της Πιερίας και εφιστούν την προσοχή για το παραπάνω ζήτημα. Γι’ αυτό το λόγο και στο «τραπέζι» έχει πέσει η ιδέα για τη χρησιμοποίηση του αεροδρόμιου της Αγχιάλου, κάτι βέβαια που θα γίνει από το 2025. 

Η χιλιομετρική απόσταση του αεροδρομίου της Αγχιάλου με τον Πλαταμώνα είναι ίδια με το αεροδρόμιο Μακεδονία. Βέβαια, η μετατροπή του Αλμυρού σε αεροπορική πύλη εισόδου για την Πιερία, σίγουρα δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη σπουδαιότητα του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης. 

Όσον αφορά το στρατιωτικό αεροδρόμιο στο Πλατύ, το αίτημα της τοπικής κοινωνίας παραμένει ώστε να χρησιμοποιηθεί για να εξυπηρετηθούν οι επιχειρήσεις και να ενισχυθεί η εφοδιαστική αλυσίδα και γιατί όχι από cargo να μετατραπεί και σε επιβατικό. 

Τι θα γίνει στο οδικό κομμάτι 

Στη συνάντηση που έγινε πριν λίγες εβδομάδες ο βουλευτής Πιερίας, κ. Μπαρλιάκος ενημέρωσε τους φορείς για τα μέτρα που πρόκειται να ληφθούν στην Εθνική οδό, σύμφωνα με έγγραφο της εταιρίας που ενημέρωνε τον Νοέμβριο την Αντιπεριφέρεια, τον Δήμο και την Αστυνομική Διεύθυνση, παρουσίασε την πρόταση που κατέθεσε στο αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών για αμφίδρομη κίνηση των οχημάτων από την ανακατασευασμένη σήραγγα ώστε η κίνηση προς Αθήνα να γίνεται κανονικά όπως και σήμερα και παράλληλα να υπάρχει βοηθητικά ως εναλλακτική επιλογή η Νέα Περιφερειακή οδός για τις μέρες που θα υπάρχει αυξημένη κίνηση. 

Ο Δήμαρχος Κατερίνης Γιάννης Ντούμος αφού τόνισε την σημαντικότητα των άμεσων μέτρων και τις καθυστερήσεις που ήδη δημιουργούνται από το Fly Over πρότεινε να εξεταστεί το ενδεχόμενο την παραχώρησης λωρίδας κυκλοφορίας επί της οδού Εγνατίας μέσα στην Θεσσαλονίκη ώστε να κινούνται εκεί τα οχήματα με κατεύθυνση προ το αεροδρόμιο. 

Και όσον αφορά το νομό Πιερίας οι προκρατήσεις κινούνται σε ικανοποιητικά επίπεδα, ενώ και το γενικότερο κλίμα από τις αγορές του εξωτερικού είναι θετικό και μένει φυσικά αυτό να «μεταφραστεί» και σε κρατήσεις για το φετινό καλοκαίρι, ώστε η εικόνα να είναι αντίστοιχη και γιατί όχι καλύτερη με την περσινή.. Διαβάστε περισσότερα εδώ: 

 

[ΠΗΓΗ: https://parallaximag.gr/, του Ραφαήλ Γκαϊδατζή, 3/4/2024]

ΤΙΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΕΣΠΑ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΩΝ 38 ΔΗΜΑΡΧΩΝ Ο ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ Α. ΤΖΙΤΖΙΚΩΣΤΑΣ

Τις δράσεις του νέου ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας 2021 – 2027 παρουσίασε ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας στους 38 Δημάρχους και σε Φορείς της Κεντρικής Μακεδονίας, σε τριπλή συνεδρίαση, στη Θεσσαλονίκη.

Οι ενημερωτικές συνεδριάσεις είχαν ως κύριο αντικείμενο τα έργα με δικαιούχους τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Κεντρικής Μακεδονίας και χωρίστηκαν σε τρεις ενότητες:

    • Η πρώτη αφορούσε στις νέες προσκλήσεις του ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, που έχουν αποκλειστικά δικαιούχους τους 38 Δήμους της περιοχής και στη νέα δυνατότητα που δίνει η Περιφέρεια στους Δήμους να υποβάλλουν προτάσεις στο νέο ΕΣΠΑ, με τον τρόπο «Μελέτη – Κατασκευή» στα συγχρηματοδοτούμενα έργα, κάτι που αποτελεί πάγιο αίτημα των ΟΤΑ..
  • Η δεύτερη αφορούσε στο νέο πρόγραμμα «Μητροπολιτική Θεσσαλονίκη», όπου πλέον συμμετέχουν 12 Δήμοι της Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης (αντί οχτώ του προηγούμενου προγράμματος) και στους οποίους δίνεται η δυνατότητα για τουλάχιστον μια εμβληματική ολοκληρωμένη παρέμβαση ανά Δήμο.
  • Η τρίτη αφορούσε στις μη αστικές περιοχές της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, όπου μέσω του νέου ΕΣΠΑ η Περιφέρεια χρηματοδοτεί ολοκληρωμένες παρεμβάσεις, με στόχο την ενίσχυση και τη διασύνδεση του τουρισμού με τον πολιτισμό, οι οποίες θα πραγματοποιηθούν μέσω δυο προγραμμάτων σε συνολικά 15 Δήμους δύο χωρικών ενοτήτων: της ορεινής και ημιορεινής ζώνης της Κεντρικής Μακεδονίας και της ζώνης Στρυμονικού – Αμφίπολης.

Παρουσιάζοντας την πορεία του νέου ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, που ανέρχεται σε 1,44 δισεκατομμύρια ευρώ ο κ. Τζιτζικώστας επισήμανε ότι «έχουμε ήδη εκδώσει Προσκλήσεις για έργα και δράσεις ύψους 827,5 εκατομμυρίων ευρώ, έχουμε ήδη εντάξει έργα ύψους 529,5 εκατομμυρίων ευρώ και έχουμε ήδη υπογράψει συμβάσεις υλοποίησης των έργων ύψους 352,6 εκατομμυρίων ευρώ».

Νέες προσκλήσεις για Δήμους

Ο Περιφερειάρχης στην ενότητα για τις νέες προσκλήσεις του νέου ΕΣΠΑ, παρουσία και των 38 Δημάρχων της Κεντρικής Μακεδονίας, υπογράμμισε ότι πρόκειται για προσκλήσεις οι οποίες ήταν έτοιμες να εκδοθούν από το Νοέμβριο του 2023, όμως συνειδητά η διοίκηση της Περιφέρειας επέλεξε να τις προκηρύξει, μετά την ανάληψη καθηκόντων από τις νέες δημοτικές αρχές, ώστε να μην υπάρξουν οποιαδήποτε προβλήματα.

«Ήδη το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας με συνολικούς πόρους ύψους 1,44 δισ. ευρώ, που όπως έχω πει πολλές φορές, αποτελεί την μεγαλύτερη χρηματοδοτική παρέμβαση όλων των εποχών στην Κεντρική Μακεδονία, παρουσιάζει στοιχεία υλοποίησης τα οποία προοιωνίζονται την επιτυχή έκβαση του. Και όταν λέμε επιτυχής έκβαση, εννοούμε τρία πράγματα: Απορρόφηση των πόρων. Υλοποίηση των έργων. Και το πιο σημαντικό, ουσιαστικές λύσεις στις πραγματικές ανάγκες των συμπολιτών μας. Ανοίγεται ο νέος ορίζοντας για τις νέες προτάσεις και εντάξεις των έργων των 38 Δήμων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Μάλιστα, ειδικά για τις περιπτώσεις που δεν είναι δυνατόν να εκπονήσουν μόνοι τους οι Δήμοι οριστικές μελέτες, σήμερα θα σας παρουσιάσουμε τον τρόπο εφαρμογής του συστήματος ‘Μελέτη -Κατασκευή’ σε συγκεκριμένες κατηγορίες συγχρηματοδοτούμενων έργων, που περιλαμβάνονται στις προσκλήσεις. Είναι πρώτη φορά που θα συμβεί κάτι τέτοιο και είναι το αποτέλεσμα μία συντονισμένης προσπάθειας, που έκανε η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας όλο το προηγούμενο διάστημα για να γίνει αποδεκτό. Να μπορούμε δηλαδή να χρηματοδοτήσουμε με πόρους του ΕΣΠΑ τόσο τη μελέτη όσο και την κατασκευή των έργων στους Δήμους, στις κατηγορίες των έργων που αυτό είναι εφικτό», τόνισε ο κ. Τζιτζικώστας.

Μη αστικές περιοχές

Σε ό,τι αφορά στα δυο νέα προγράμματα σε μη αστικές περιοχές της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, ο Περιφερειάρχης επισήμανε: «Στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, την προηγούμενη περίοδο, πάντα με βάση τους διαθέσιμους πόρους, δώσαμε προτεραιότητα στις αστικές περιοχές, εκεί όπου η συσσώρευση προβλημάτων έτεινε να δημιουργήσει κάποιες εστίες οξείας κοινωνικής ανισότητας, και με αυτά τα δεδομένα σχεδιάσαμε και εφαρμόζουμε τις Στρατηγικές Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης, στη Θεσσαλονίκη και σε άλλες πόλεις της Κεντρικής Μακεδονίας. Στο σχεδιασμό του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027, εκτός των αστικών κέντρων, επικεντρωνόμαστε και σε περιοχές με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά: με αυξημένη διαθεσιμότητα πλουτοπαραγωγικών πόρων, ιδιαίτερο πολιτιστικό και περιβαλλοντικό δυναμικό και δυνατότητες για αξιόλογη τοπική παραγωγή και βιώσιμη τουριστική δραστηριότητα. Αποφασίσαμε λοιπόν, έπειτα από εξειδικευμένη ανάλυση, να προχωρήσουμε σε μια ολοκληρωμένη παρέμβαση σε δύο ευρύτερες περιοχές που παρουσιάζουν ισχυρά συγκριτικά πλεονεκτήματα και ταυτόχρονα πληρούν τα κριτήρια της Ευρωπαϊκής Ένωσης:

  • Πρώτη περιοχή, η ορεινή και ημιορεινή ζώνη της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, όπου έχουμε τεράστιες δυνατότητες στον τομέα του ορεινού και ημιορεινού τουρισμού, με το δίκτυο αρχαιολογικών και ιστορικών χώρων, με ένα ‘τόξο’ περιοχών ειδικού περιβαλλοντικού και τουριστικού ενδιαφέροντος και με πόλους έλξης διεθνούς εμβέλειας. Θα προχωρήσουμε στην Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση Ορεινών Περιοχών Κεντρικής Μακεδονίας.
  • Η δεύτερη περιοχή είναι η ανατολική ζώνη κατά μήκος της ακτής του Στρυμονικού Κόλπου, η οποία επίσης διαθέτει αυξημένες δυνατότητες στον τομέα του τουρισμού, και έχει ισχυρή χωρική σύνδεση με δύο πολιτιστικούς πόρους διεθνούς εμβέλειας, βόρεια με την Αμφίπολη και νότια με το Άγιο Όρος, και θα αποτελέσει την Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση Στρυμονικού – Αμφίπολης.

H συγκεκριμένη οριοθέτηση και εξειδίκευση των δύο αυτών περιοχών αποτέλεσε αντικείμενο εμπειρογνωμοσύνης. Σήμερα είμαστε εδώ για να ξεκινήσουμε τη διαδικασία λεπτομερούς σχεδιασμού των δύο αυτών Ολοκληρωμένων Χωρικών Επενδύσεων, όπως άλλωστε κάνουμε όλα αυτά τα χρόνια στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, σε συνεργασία με τους Δήμους τα Επιμελητήρια, τους εμπλεκόμενους φορείς αλλά και τους ίδιους τους πολίτες».

Οι Δήμοι που συμμετέχουν στα δύο αυτά προγράμματα είναι 15: Δίου – Ολύμπου, Βέροιας, Ηρωικής Πόλης Νάουσας, Έδεσσας, Αλμωπίας, Παιονίας, Κιλκίς, Σιντικής, Ηράκλειας, Σερρών, Εμμανουήλ Παππά, Νέας Ζίχνης, Αμφίπολης, Βόλβης και Αριστοτέλη.

Ο κ. Τζιτζικώστας τόνισε ότι «θέλουμε, στις δύο αυτές Ολοκληρωμένες Χωρικές Επενδύσεις, να εντάξουμε ό,τι πιο καινοτόμο, ό,τι πιο αποτελεσματικό και ό,τι πιο επωφελές ταυτόχρονα και για την τοπική ανάπτυξη και για την προώθηση της σύνδεσης του περιβαλλοντικού και πολιτιστικού δυναμικού με την τοπική παραγωγή και για τη βιώσιμη τουριστική δραστηριότητα, σε όλη την Περιφέρεια. Το ξεκαθαρίζω: Στόχος μας μας δεν είναι να προσθέσουμε απλά κάποιες χρηματοδοτήσεις από το ΕΣΠΑ στις τρέχουσες παρεμβάσεις στις δύο περιοχές ή σε άλλες παράλληλες δράσεις από άλλα χρηματοδοτικά προγράμματα. Στόχος μας είναι οι δύο περιοχές να γίνουν υπόδειγμα καινοτόμας χωρικής ανάπτυξης. Θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα δίκτυο, με δύο ισχυρούς πόλους περιβαλλοντικής, τουριστικής, οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης στον ορεινό και ημιορεινό αλλά και τον παραθαλάσσιο χώρο της Περιφέρειας μας. Γιατί έτσι εξασφαλίζουμε τα περισσότερα ουσιαστικά οφέλη για τους συμπολίτες μας. Και για το λόγο αυτό σας καλούμε να συμμετέχετε με τη μέγιστη δυνατή συνεργασία και αποτελεσματικότητα τόσο στο σχεδιασμό, όσο και στην υλοποίηση των έργων. Θέλουμε για ακόμα μία φορά, σε ένα ακόμα έργο η Κεντρική Μακεδονία να αποτελέσει στην Ελλάδα και ολόκληρη την Ευρώπη παράδειγμα και πρότυπο συνεργασίας, συντονισμού και αποτελεσματικότητας. Το θέλουμε για τον τόπο μας, για τις τοπικές κοινωνίες, για όλους τους συμπολίτες μας».

[ΠΗΓΗ: https://ergoxalkidikis.gr/, 28/3/2024]