Επιπλέον μέτρα τα οποία έρχονται να διευρύνουν τις κατηγορίες των προϊόντων που εξαιρούνται από την εφαρμογή των ρυθμίσεων οι οποίες δεν επιτρέπουν τις προωθητικές ενέργειες όταν έχει προηγηθεί αύξηση τιμής το προηγούμενο χρονικό διάστημα, έκανε γνωστά το υπουργείο Ανάπτυξης.
Το πιο σημαντικό και ενδιαφέρον όμως είναι ότι τα μέτρα Σκρέκα εισάγουν στο καταναλωτικό καλάθι τα κοντόληκτα προϊόντα, με ημερομηνία λήξης από 1 έως και 30 ημέρες, προκειμένου να μην απορρίπτονται από τη βιομηχανία και να μην επιστρέφονται προς καταστροφή αλλά να φτάνουν στους καταναλωτές, όπως ανέφερε σχετικά στο Capital.gr υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Ανάπτυξης.
Σε αυτήν την κατεύθυνση, με βάσει τα μέτρα του υπουργείου Ανάπτυξης, επιτρέπεται η προώθηση προϊόντων με την ένδειξη ότι πρόκειται για προϊόντα με πολύ κοντινή ημερομηνία λήξεως και ορίζεται το ακριβές χρονικό διάστημα πριν την ημερομηνία λήξης όπου επιτρέπεται να γίνει η εκποίηση του αποθέματος σε χαμηλότερη τιμή, ενώ ταυτόχρονα παρεμποδίζεται η σπατάλη τροφίμων. Το διάστημα για κάθε προϊόν είναι διαφορετικό και εξαρτάται από την κατηγορία στην οποία ανήκει. Για παράδειγμα, ο χρόνος εκποίησης σε χαμηλή τιμή για το φρέσκο γάλα είναι η τελευταία ημέρα που ορίζει ο κατασκευαστής του ότι λήγει.
Με αυτόν τον τρόπο το υπουργείο επιδιώκει να πετύχει έναν διττό στόχο. Αφενός διότι τα προϊόντα που απορρίπτονται δεν θα κατέληγαν υπό διαφορετικές συνθήκες στους καταναλωτές, αφετέρου διότι το κόστος που απορρέει από την καταστροφή των ληγμένων αποθεμάτων θα το επωμίζονταν οι καταναλωτές στα προϊόντα με κανονική ημερομηνία λήξης. Το κόστος καταστροφής που επιβαρύνει τις επιχειρήσεις μετακυλίονταν επί της ουσίας στα προϊόντα, όπως επισημαίνουν τα στελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης, με αποτέλεσμα να επιβαρύνονται και από πλευράς αυξημένων τιμών οι καταναλωτές. Εκτός του μέτρου για τα κοντόληκτα αγαθά μένουν προϊόντα όπως είναι το ρύζι, τα αρτοσκευάσματα, τα όσπρια, οι φρυγανιές και τα μακαρόνια.
Στο πλαίσιο των μέτρων του υπουργείου τα οποία τίθενται σε ισχύ από την 1η Μαρτίου προστέθηκαν και κάποια επιπλέον προϊόντα στο μέτρο που αφορά τη μείωση των πιστώσεων από τη βιομηχανία προς τα σούπερ μάρκετ κατά 30%, όπως είναι τα προϊόντα εμμήνου ρήσεως που θεωρούνται πρώτης ανάγκης και δεν είχαν συμπεριληφθεί στην αρχική απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης, ενώ κρίθηκε ότι και στα συγκεκριμένα προϊόντα υφίσταται ζήτημα με υπερβολικές εκπτώσεις, κάτι το οποίο έπρεπε να περιοριστεί.
Δραστική ανατροπή στην αγορά
Τα συγκεκριμένα μέτρα έρχονται να αλλάξουν δραστικά τα δεδομένα στην αγορά, όπως σχολίαζε σχετικά υψηλόβαθμο στέλεχος της βιομηχανίας, αλλά και τον τρόπο που αγοράζουν προϊόντα οι Έλληνες από τα σούπερ μάρκετ. Εφόσον εφαρμοστεί η εφαρμογή των καθαρών τιμών και περάσουν οι νέες τιμές στο ράφι, θα έρθει μία μεγάλη ανατροπή στον τρόπο που ψωνίζει ο Έλληνας και θα μειώσει την ψαλίδα διαφοράς τιμής μεταξύ προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και επώνυμου προϊόντος, καθώς πρόθεση του υπουργείου είναι να πετύχει καθημερινά χαμηλές τιμές και όχι προωθητικές με συγκεκριμένη χρονική διάρκεια και χρόνο υλοποίησης, όπως συμβαίνει έως σήμερα.
Ωστόσο, αρκετές είναι οι αντιδράσεις που προκύπτουν στην αγορά. Πρόκειται για δομική αλλαγή που έρχεται να αλλάξει τους όρους εμπορικών συναλλαγών μεταξύ προμηθευτή και σούπερ μάρκετ, καθώς η έκπτωση που έδιναν οι προμηθευτές στα σούπερ μάρκετ περνάει πλέον στα ράφια και στον τελικό καταναλωτή.
[ΠΗΓΗ: https://www.capital.gr/, του Γιώργου Λαμπίρη, 16/2/2024]