Την υπεραπόδοση της οικονομίας για το δίμηνο Ιουλίου Αυγούστου, όπως αυτή αποτυπώνεται στα φορολογικά έσοδα, αλλά και το ΑΕΠ του β τριμήνου που δημοσιοποιείται την επόμενη Τετάρτη από την ΕΛΣΤΑΤ, θα είναι η βάση για την οριστικοποίηση των μέτρων που θα εξαγγείλει ο Πρωθυπουργός , από την ΔΕΘ .
Η δημοσιοποίηση των στοιχείων εκτέλεσης του προϋπολογισμού για τον Ιούλιο, δείχνει ότι τα έσοδα υπερέβησαν το στόχο του προϋπολογισμού κατά 4,2 δισ. ευρώ.
Ωστόσο τα 2,5 δισ. ευρώ της υπέρβασης αυτής, οφείλονται σε πρόωρη είσπραξη φόρου εισοδήματος και ΕΝΦΙΑ. Συνεπώς το ποσό αυτό δεν μπορεί να θεωρηθεί καθαρή υπέρβαση, αφού κάποιοι από τους επόμενους μήνες θα έχουν μικρότερες από τις προγραμματισμένες εισπράξεις, αφού το μεγαλύτερο μέρος του βεβαιωμένου φόρου θα έχει ήδη εξοφληθεί.
Από την άλλη, τα 870 εκατ. ευρώ από την εφ άπαξ αποπληρωμή επιστρεπτέας προκαταβολής, είναι μεν έκτακτα, αλλά μπορούν να αθροιστούν στην καθαρή υπέρβαση των εσόδων αφού δεν είχαν υπολογιστεί κατά την σύνταξη του προϋπολογισμού.
Το ίδιο και η υπέρβαση κατά 1 δισ., από τα έσοδα ΦΠΑ. Το δε αποτέλεσμα για το ΑΕΠ του β τριμήνου, αναμένεται ότι θα δίνει καλύτερη εικόνα για την πορεία της οικονομίας για το σύνολο του 2022.
Θα υπάρχει δηλαδή ένα σαφές δείγμα από τα δύο πρώτα τρίμηνα του χρόνου, σχετικά με το πόσο παραπάνω από το 3,1% (που αποτελεί ακόμη την επίσημη πρόβλεψη για φέτος) θα αυξηθεί φέτος το ΑΕΠ.
Το δεύτερο αυτό στοιχείο, θα βοηθήσει το οικονομικό επιτελείο να κάνει την προβολή του για την ανάπτυξη μέχρι και το τέλος του 2022 αλλά και για το 2023. Αυτό, θα βοηθήσει να αποφασιστούν οι μόνιμες παρεμβάσεις, οι οποίες προγραμματίζονται για το επόμενο χρόνου.
Μια ακόμη σταθερά για τα νέα μέτρα, είναι ότι δεν μπορούν να χρηματοδοτηθούν από νέο δανεισμό και δεν πρέπει να αλλάξουν το δημοσιονομικό στόχο, για το 2022 και το 2023. Από το ΥΠΟΙΚ, βλέπουν τις πιέσεις που δέχονται ξανά τα ελληνικά ομόλογα εν όψει και της δεύτερης αύξησης επιτοκίων της ΕΚΤ και θέλουν να μείνουν προσηλωμένοι, στο στόχο της ανάκτησης της επενδυτικής βαθμίδας μέσα στο 2023.
Τα μέτρα που έχουν κλειδώσει
Με αυτά τα δεδομένα εξετάζονται δύο κατηγορίες μέτρων. Τα έκτακτα μέτρα στήριξης μέχρι και το τέλος τ ου χρόνου και το πρώτο εξάμηνο του 2023, αλλά και τις μόνιμες παρεμβάσεις που θα έχουμε το 2023.
Από τα μέτρα στήριξης το βασικό είναι η συνέχιση της επιδότησης των τιμολογίων του ηλεκτρικού για νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Στην πραγματικότητα το κόστος εφαρμογής του μέτρου που συνδέεται με το φυσικό αέριο, θα διαμορφώσει και τα υπόλοιπα μέτρα στήριξης.
Το δημοσιονομικό κόστος του μόνο για το δίμηνο Ιουνίου Ιουλίου, έφτασε το 1 δισ. ευρώ. Τον περασμένο Μάιο, το μέτρο προέβλεπε δημοσιονομικό κόστος 800 εκατ. ευρώ για τον προϋπολογισμό μέχρι και το τέλος του χρόνου. Είναι προφανές λοιπόν ότι η συνέχιση της εφαρμογής του θα απαιτήσει πρόσθετους πόρους. Στην κατηγορία των έκτακτων μέτρων στήριξης είναι και μια νέα επιταγή ακρίβειας με περισσότερα από τα 200 ευρώ της πρώτης που δόθηκε τον Απρίλιο.
Το επόμενο πεδίο παρέμβασης, θα είναι το επίδομα θέρμανσης που θα είναι αυξημένο. Μάλιστα, όπως άφησε χθες να εννοηθεί ο καθ ύλην αρμόδιος υπουργός ενέργειας κ. Κ. Σκρέκας θα λαμβάνει ειδική μέριμνα για τα νοικοκυριά που χρησιμοποιούν ως καύσιμο το φυσικό αέριο
Με αυτά τα δεδομένα, τα περιθώρια για μια τρίτη επιδότηση στα καύσιμα (fuel pass 3) περιορίζονται σημαντικά.
Οι μόνιμες παρεμβάσεις του 2023
Από τις μόνιμες παρεμβάσεις έχουν “κλειδώσει” δύο: Η κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης και για το δημόσιο και της συντάξεις με πρόσθετο κόστος 450 εκατ. ευρώ αλλά και των αυξήσεων στις συντάξεις οι οποίες δεν έχουν προσωπική διαφορά με επιπλέον κόστος άλλα 450-500 εκ ευρώ.
Επιπλέον, το ΥΠΟΙΚ ψάχνει πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο περίπου 280 εκατ. ευρώ, ώστε να παρατείνει για τουλάχιστον άλλο ένα εξάμηνο, τους χαμηλούς συντελεστές ΦΠΑ σε εστίαση, τουρισμό, μεταφορές, γυμναστήρια σχολές χορού θέατρα και κινηματογράφους που λήγουν στο τέλος του χρόνου
Δύσκολο θέμα, αποτελεί και η ανάγκη εξόφλησης των αναδρομικών για τις περικοπές των επικουρικών συντάξεων και των δώρων το 2012 που το ΣτΕ έκρινε αντισυνταγματικές. Η εφαρμογή της απόφασης του ανώτατου δικαστηρίου για όλους τους δικαιούχους , θα είχε ένα κόστος που θα έφτανε τα 2,5 δισ. ευρώ, ενώ η λύση που εξετάζεται, να πληρωθούν μόνο όσοι προσέφυγαν για τα αναδρομικά τους , θα έχει ένα κόστος ύψους περίπου 600 εκατ. ευρώ.
[ΠΗΓΗ: https://www.capital.gr/, του Πέτρου Δασόπουλου, 29/8/2022]