ΘΑ ΓΕΜΙΣΕΙ Η ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΑΘΜΟΥΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ Η/Ο; 25.000 ΣΤΑΘΜΟΥΣ ΕΩΣ ΤΟ 2030 ΥΠΟΣΧΕΤΑΙ ΤΟ YΠ. ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ

Χωροθέτηση υποδομών φόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα σε όλους τους δήμους της χώρας

Αναμφισβήτητα, το μέλλον των μεταφορών και της ηλεκτροκίνησης είναι ηλεκτρικό. Αυτό δεν επιδέχεται καμίας αμφιβολίας, έπειτα από τη δέσμη μέτρων “Fit For 55” της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Στον εξεταζόμενο τομέα και έως το 2030, η ΕΕ εκτιμά ότι τουλάχιστον 30 εκατ. αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών θα κυκλοφορούν στους ευρωπαϊκούς δρόμους, 100 ευρωπαϊκές πόλεις θα είναι κλιματικά ουδέτερες και η αυτοματοποιημένη κινητικότητα θα αναπτυχθεί σε ευρεία κλίμακα.

Αντίστοιχα, έως το 2050, η ΕΕ επιθυμεί σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα, τα ημιφορτηγά, τα λεωφορεία, καθώς και τα νέα βαρέα επαγγελματικά οχήματα να είναι μηδενικών εκπομπών, έχοντας στόχο την υλοποίηση ενός πανευρωπαϊκού “έξυπνου συστήματος μεταφορών”, με έμφαση στη συνδεδεμένη και αυτοματοποιημένη πολυτροπική κινητικότητα και τη χρήση δεδομένων και τεχνητής νοημοσύνης. 

Η ηλεκτροκίνηση “κερδίζει έδαφος” και στην Ελλάδα  

Παρά τις τρέχουσες αντιξοότητες στην εφοδιαστική αλυσίδα της αγοράς αυτοκινήτου (καθυστερήσεις στις παραδόσεις), τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (και) στην Ελλάδα κερδίζουν μερίδιο αγοράς.

Σύμφωνα με τον ΣΕΑΑ, τα επαναφορτιζόμενα BEV – PHEV ανήλθαν στο 6,9% επί των συνολικών ταξινομήσεων το 2021, έναντι 2,6% το 2020 και 0,5% το 2019, κυρίως λόγω της υιοθέτησης κινήτρων από πλευράς της Πολιτείας.

Σε απόλυτα νούμερα, το 2021 ταξινομήθηκαν 6.967 επαναφορτιζόμενα αυτοκίνητα έναντι 2.135 το 2020 (2.178 ηλεκτρικά έναντι 679 το 2020 και 190 το 2019 και 4.789 υβριδικά έναντι 1.456 το 2020 και 290 το 2019).

Κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2022, το μερίδιο των επαναφορτιζόμενων οχημάτων BEV – PHEV έφτασε στο 7,5%, με τον ΣΕΑΑ να εκτιμά φέτος ότι θα ταξινομηθούν σχεδόν 8.000 επαναφορτιζόμενα αυτοκίνητα.

Ωστόσο, σε σύγκριση με άλλες χώρες της Ευρώπης, η Ελλάδα υπολείπεται στο ποσοστό διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης, καθώς στην Ευρώπη οι ταξινομήσεις επαναφορτιζόμενων αυτοκινήτων κινήθηκαν στους έξι πρώτους μήνες του έτους στο 18,8%.

Η διείσδυση της ηλεκτροκίνησης εξαρτάται από τους σταθμούς φόρτισης 

Από την άλλη πλευρά, αναγκαία προϋπόθεση για τη μεγαλύτερη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης αποτελούν οι σταθμοί φόρτισης.

Σύμφωνα με τον Γενικό Γραμματέα Μεταφορών Γιάννη Ξιφαρά, “δουλεύοντας εντατικά για την ενίσχυση του δικτύου φορτιστών των ηλεκτρικών οχημάτων, καταφέραμε από τα 58 δημοσίως προσβάσιμα σημεία φόρτισης που υπήρχαν πανελλαδικά το 2019, να φτάσουμε σήμερα τα 1.746 σημεία φόρτισης”. 

Όπως ανέφερε ο Γ.Γ. Μεταφορών, “στόχος μας είναι το 2030, να έχουμε φτάσει τους 25.000 φορτιστές πανελλαδικά”.

Στην αύξηση των σημείων φόρτισης συντέλεσε σημαντικά και η συμφωνία που πέτυχε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με τους παραχωρησιούχους των αυτοκινητοδρόμων και είχε ως αποτέλεσμα την πύκνωση του δικτύου υποδομών φόρτισης στο εθνικό οδικό δίκτυο, εάν και ανασταλτικός παράγοντας για την πύκνωση του δικτύου – σύμφωνα με στελέχη της αγοράς αυτοκινήτου – αποτελούν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες.

Τέλος, έως τον Σεπτέμβριο, αναμένεται να εγκαινιαστεί η εφαρμογή στο κινητό του “Μητρώου Υποδομών και Φορέων της Αγοράς Ηλεκτροκίνησης”, με στοιχεία τόσο για τους φορείς της αγοράς, όσο και για τα δημοσίως προσβάσιμα σημεία φόρτισης (ανάλογες εφαρμογές έχουν ήδη εγκαινιαστεί από ιδιωτικές εταιρείες).

Μέσω αυτού, αφενός θα διευκολύνεται η εποπτεία της σχετικής αγοράς και αφετέρου ο πολίτης θα αποκτήσει ψηφιακή πρόσβαση, από το κινητό του, στο δίκτυο φόρτισης, λαμβάνοντας ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο, για τη διαθεσιμότητα του εγγύτερου σημείου φόρτισης.

Ταυτόχρονα, θα παρέχονται σε πραγματικό χρόνο όλες οι απαραίτητες πληροφορίες για το κόστος φόρτισης, την πλοήγηση σε διαθέσιμο σημείο φόρτισης, κράτηση θέσης, σύγκριση τιμών, κ.α.

[ΠΗΓΗ: https://www.capital.gr/, του Φώτη Φωτεινού, 18/7/2022]