ΓΙΑΤΙ ΤΑ ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ ΕΠΑΨΑΝ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΕΜΠΟΡΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

Εάν κανείς παρατηρούσε στους πέντε πρώτους μήνες του 2022 τη συνολική εικόνα των προϊόντων Bazaar, δηλαδή των καταναλωτικών αγαθών που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ και αφορούν σε είδη ένδυσης, προϊόντα κήπου και βεράντας, ηλεκτρικές συσκευές και αγαθά οικιακού εξοπλισμού, θα διαπίστωνε ότι κατά έναν τρόπο τα ελληνικά σούπερ μάρκετ σταμάτησαν να αποτελούν τα εμπορικά κέντρα της Ελλάδας για την πώληση παντός είδους, εν αντιθέσει με ό,τι συνέβαινε στην πανδημία. 

Κι αυτό γιατί ιδίως κατά την περίοδο των περιορισμών στη λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων αλλά και στη χρονική περίοδο ισχύος των lockdown στη χώρα μας, τα σούπερ μάρκετ πουλούσαν οτιδήποτε δεν μπορούσαν να πουλήσουν οι υπόλοιπες λιανεμπορικές επιχειρήσεις. 

Οι καταναλωτές αγόραζαν τρόφιμα και οτιδήποτε άλλο διέθεταν τα σούπερ μάρκετ

Aπολύτως δεικτικό είναι το γεγονός ότι τον Δεκέμβριο του 2021 οι καταναλωτές προσέφυγαν στα σούπερ μάρκετ για να αγοράσουν δώρα και παιχνίδια ως χριστουγεννιάτικα δώρα για τις γιορτές. Θα πρέπει να αναφέρουμε ωστόσο ότι η προτίμηση στα συγκεκριμένα προϊόντα, σχετίζεται και με το γεγονός ότι είχαν περισσότερες επιλογές αγορών σε έναν και μόνο χώρο, επομένως για λόγους ευκολίας προτιμούσαν να αγοράζουν ακόμα και ρούχα από ένα κατάστημα σούπερ μάρκετ. 

Στα 550 εκατομμύρια ευρώ ο τζίρος των προϊόντων Bazaar το 2021

Θα θυμίσουμε ότι την προηγούμενη χρονιά μεταξύ των μεγάλων κατηγοριών προϊόντων όπως τα τρόφιμα-ποτά, είδη ατομικής περιποίησης, προϊόντα Bazaar – ήτοι προϊόντα ένδυσης, υπόδησης, συσκευές – σημείωσαν τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης με 14,9%, ενώ μόνο την τελευταία εβδομάδα του Δεκεμβρίου η αύξηση των πωλήσεων στα συγκεκριμένα προϊόντα έφτασε στο 39,9% σύμφωνα με τη Nielsen IQ. Συνολικά η αξία των προϊόντων Βazaar ήταν 550 εκατομμύρια ευρώ, ποσοστό αντίστοιχο με το 5,9% του συνολικού τζίρου στο οργανωμένο λιανεμπόριο (άνευ Lidl και νησιών).

Η αλλαγή δεδομένων το 2022

Πλέον όμως τα δεδομένα είναι εντελώς διαφορετικά. Γιατί τα στοιχεία για το πεντάμηνο του 2022 από πλευράς NielsenIQ που έχει στη διάθεσή του το Capital.gr, δείχνουν ότι τα προϊόντα Bazaar έχασαν τζίρο σχεδόν 30 εκατομμυρίων ευρώ, κάτι που σημαίνει ότι από τα 295,27 εκατ. ευρώ πέρυσι, μειώθηκαν οι πωλήσεις στα 268,27 εκατ. ευρώ φέτος με ποσοστό μεταβολής που έφτασε το -9,1%. Το ποσοστό αυτό είναι πολύ μεγαλύτερο, εάν κανείς συνυπολογίζει το γεγονός ότι στην τιμή των προϊόντων έχουν πλέον επιβληθεί και σημαντικές ανατιμήσεις. Επομένως στην πράξη εάν υπολογίσουμε και τις πληθωριστικές πιέσεις, η μείωση του τζίρου για τα συγκεκριμένα προϊόντα είναι πολύ μεγαλύτερη. 

Κύριοι εκπρόσωποι των συγκεκριμένων αγαθών είναι αλυσίδες όπως κατά κύριο λόγο ο Σκλαβενίτης, ο οποίος διατηρεί σημαντικό αριθμό υπερμάρκετ, με επιφάνεια καταστημάτων που υπερβαίνει τα 2.500 τ.μ. Το γεγονός αυτό του προσφέρει την δυνατότητα να πωλεί και άλλα προϊόντα, τα οποία δρουν ενισχυτικά ως προς το τζίρο του. Υπολογίζεται ότι αυτή τη στιγμή για τον Σκλαβενίτη τα συγκεκριμένα προϊόντα αποτελούν το 5% του κύκλου εργασιών του. Ένας ακόμα παίκτης της αγοράς που δραστηριοποιείται στον τομέα των αγαθών Bazaar είναι η Lidl, η οποία διατηρεί μεγάλη γκάμα επιλογών κατά καιρούς, όπως βρεφικά, εργαλεία, είδη κήπου, εποχικά.

Οι συσχετισμοί

Για να δούμε τους συσχετισμούς στην αγορά και τι περίπου σημαίνει το μέγεθος των 268 εκατομμυρίων ευρώ που είναι στο πεντάμηνο του 2022 (550 εκατ. συνολικά το 2021) ο τζίρος από την πώληση ρούχων, παιχνιδιών, βιβλίων, εργαλείων, ειδών οικιακού εξοπλισμού και κήπου, θα αναφέρουμε ότι στα είδη σπιτιού και DIY τα ΙΚΕΑ, τα οποία διαχειρίζεται ο όμιλος Φουρλή, έγραψαν τζίρο 273 εκατ. ευρώ το 2021. Επιπλέον η μητρική εταιρεία του ομίλου Jumbo είχε τζίρο 541 εκατ. ευρώ το 2020 και αυτός αυξήθηκε σε 645 εκατ. ευρώ το 2021. Στον τομέα της ένδυσης, πλέον τα έσοδα της ITX Hellas, στην οποία συνενώνονται οι εταιρείες Zara, Massimo Dutti, Oysho, Bershka, Pull&Bear και το ηλεκτρονικό κατάστημα Uterque, υπερβαίνουν τα 500 εκατ. ευρώ.

[ΠΗΓΗ: https://www.capital.gr/, του Γιώργου Λαμπίρη, 14/6/2022]