ΕΛΛΕΙΨΕΙΣ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΣΤΟΝ ΚΛΑΔΟ ΤΩΝ ΟΡΥΧΕΙΩΝ

Η εγγραφή σε προγράμματα μηχανικής της εξόρυξης στις ΗΠΑ εμφάνισε πτώση 46% από το 2015 έως το 2020.

Ο Τζόναθαν Λιτλ, φοιτητής στο Πανεπιστήμιο του Κεντάκι, είναι ανάμεσα στη χορεία των φοιτητών σε όλο τον κόσμο που ο κλάδος των εξορυκτικών ομίλων δεν έχει την πολυτέλεια να χάσει, αλλά ήδη το έχει κάνει. Ο 20χροvos νέος, ο οποίος ενδιαφερόταν να σταδιοδρομήσει στην εξόρυξη, αποφάσισε να ακολουθήσει κλάδο της μηχανικής, ο οποίος θα τον προετοιμάσει να σχεδιάζει κινητήρες φορτηγών. Άλλωστε του φάνηκε ελκυστικότερο από το να εργάζεται σε ορυχείο, κάτι το οποίο συμβαίνει και με πολλούς συμφοιτητές του, αφότου λάβουν πτυχίο. Οι επιλογές τους αυτές προαναγγέλλουν τις ελλείψεις σε κατηρτισμένους ανθρώπους, που θα αντιμετωπίσει ο κλάδος, ενόσω επίκειται ένα κύμα συνταξιοδοτήσεων από μεγαλύτερης ηλικίας εργαζομένους. Μερικά χρόνια αργότερα θα είναι λιγότεροι οι πτυχιούχοι οι οποίοι θα διαθέτουν τα αναγκαία προσόντα για να κατασκευάσουν και να διοικήσουν ορυχεία, τα οποία θα παράγουν λίθιο, νικέλιο, χαλκό και άλλα μέταλλα. Τα μέταλλα αυτά είναι αναγκαία για να τροφοδοτήσουν τις εταιρείες που κατασκευάζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, φωτοβολταϊκά συστήματα και άλλες τεχνολογίες ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Αξίζει να αναφερθεί πως η εγγραφή σε προγράμματα μηχανικής της εξόρυξης στις Ηνωμένες Πολιτείες εμφάνισε μια πτώση της τάξεως του 46% από το 2015 έως το 2020, σύμφωνα με έρευνα της «Κοινωνίας Εξόρυξης, Μεταλλουργίας και Ανίχνευσης». Ανάλογο πρόβλημα αντιμετωπίζουν και χώρες με τεράστια ορυχεία, όπως είναι ο Καναδάς, η Νότια Αφρική και η Αυστραλία. «Θα καταλήξουμε να έχουμε μη εξειδικευμένους ανθρώπους να διοικούν ορυχεία, σε μια περίοδο κατά την οποία χρειάζεται πραγματικά να κάνουμε εξορύξεις για τη μετάβαση στην εποχή της ηλεκτροκίνηση», επισημαίνει ο Μάικ Αρμιτάζ, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της εξορυκτικής εταιρείας αργυραδαμάντων Tertiaiy Minerals. Η έλλειψη κατηρτισμένων επαγγελματιών πλήττει τον κλάδο, ακριβώς τώρα που οι αυτοκινητοβιομηχανίες αναπτύσσουν υψηλές ταχύτητες με στόχο να κατασκευάσουν εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Πολλές εξ αυτών σχεδιάζουν να έχουν πλήρως ηλεκτροκίνητους στόλους έως το 2030. Οι μπαταρίες και η συνδεσμολογία και η καλωδίωση όλων των αντίστοιχων κινητήρων απαιτούν τεράστια αύξηση στην παραγωγή μετάλλων.

Πολλοί φοιτητές έχουν τρομοκρατηθεί, όπως επισημαίνουν καθηγητές και στελέχη του κλάδου, διότι σε όλο το διάβα της ιστορίας τα ορυχεία ήταν διαβόητα λόγω επικινδυνότητας και ρύπανσης. Αυτή η στερεοτυπική αντίληψη ενισχύθηκε έτι περαιτέρω μόλις πριν από τρία χρόνια, όταν 270 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε κατάρρευση εγκατάστασης ενός ορυχείου σιδηρομεταλλεύματος στη Βραζιλία. Περισσότεροι από τους μισούς που εργάζονται σε ορυχεία είναι άνω των 45 ετών και 20% έχουν περάσει τα 60, πλησιάζοντας την ηλικία της συνταξιοδότησης, σύμφωνα με μελέτη της Mercer. Η αμερικανική κυβέρνηση συγκροτεί ειδική επιτροπή για να διαχειριστεί «τη νοοτροπία η οποία επικρατεί μεταξύ των πολιτών σχετικά με τη φύση της εξορυκτικής εργασίας, καθώς και το πρόβλημα της γήρανσης των εργαζομένων στον κλάδο».

Εν τω μεταξύ, το Πανεπιστήμιο Εξόρυξης και Τεχνολογίας της Κίνας, το οποίο λογίζεται ως το καλύτερο στη χώρα για το συγκεκριμένο επιστημονικό αντικείμενο, έχει στις τάξεις του ως πρωτοετείς φοιτητές για το 2020 πολύ περισσότερους από όσους στις αντίστοιχες σχολές όλων των Ηνωμένων Πολιτειών. Και αυτό σε μεγάλο βαθμό αποδίδεται στο ότι ο κλάδος γαιάνθρακα στην Κίνα βαίνει διογκούμενος, σύμφωνα με μελέτη της «Κοινωνίας Εξόρυξης, Μεταλλουργίας και Ανίχνευσης».

Τώρα στη Δύση τα πανεπιστήμια, τα εμπορικά επιμελητήρια και οι επιχειρήσεις σπεύδουν να στρατολογήσουν νέους φοιτητές, ενόσω οι τελειόφοιτοι των λυκείων ολοκληρώνουν τις αιτήσεις τους στις ανώτατες σχολές και οι πρωτοετείς επιλέγουν κατεύθυνση σπουδών.

[ΠΗΓΗ: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, των Clara Denina, Helen Reid και Ernest Scheyder / REUTERS, 14/12/2021]