ΓΚΑΖΙ ΣΤΙΣ ΑΠΟΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΑΝΔΗΜΙΑ

Βήματα προόδου, παρά την πανδημία, σε πέντε σημαντικές αποκρατικοποιήσεις οι οποίες θα προχωρήσουν ταχύτερα μόλις η πανδημία περάσει σε οριστική ύφεση, διαπιστώνει η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την 9η αξιολόγηση σε καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας, που δόθηκε στη δημοσιότητα εχθές.

Η έκθεση τονίζει ότι παρά το δεύτερο κύμα πανδημίας που ξέσπασε και στην Ελλάδα τους τελευταίους μήνες του 2020, υπήρξε πρόοδος (αλλού μικρότερη και αλλού μεγαλύτερη) σε όλα τα ανοιχτά θέματα του ΤΑΙΠΕΔ και του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων. Συγκεκριμένα:

  1. Σε ό,τι αφορά την μεγάλη επένδυση στο παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού, τονίζεται ότι η συμφωνία μπορεί να ολοκληρωθεί και η ανταλλαγή μετοχών μπορεί να γίνει μέσα στους επόμενους μήνες. Η κατάτμηση των χώρων της έκτασης έχει ήδη συμφωνηθεί και αναμένεται να εγκριθεί σε ένα ενιαίο νομικό κείμενο από τη Βουλή, τον επόμενο μήνα. Το τελευταίο ουσιαστικό εμπόδιο είναι οι αποφάσεις που εκκρεμούν από το Συμβούλιο της Επικρατείας για προσφυγές κατά της επένδυσης. 
  2. Στη σύμβαση παραχώρησης της διαχείρισης της Εγνατίας Οδού, η Επιτροπή παραδέχεται πρόοδο τους τελευταίους δύο μήνες στην διαδικασία ολοκλήρωσης αυτής της συναλλαγής που εκκρεμεί τουλάχιστον τέσσερα χρόνια. Στον διαγωνισμό που έτρεξε στο τέλος του 2020 μόνο ένας πλειοδότης κατέθεσε προσφορά. Επειδή όμως οι υπόλοιποι πλειοδότες υπέβαλλαν ένσταση για την προθεσμία υποβολής προσφορών και δικαιώθηκαν, το ΤΑΙΠΕΔ έχει θέσει ως τελική ημερομηνία την 1η Απριλίου για την υποβολή τελικών δεσμευτικών προσφορών από όλους του ενδιαφερόμενους. Σε ό,τι αφορά την ολοκλήρωση της κατασκευής νέων σταθμών διοδίων, ένα σύμπλεγμα ολοκληρώθηκε και τέθηκε σε λειτουργία νωρίτερα μέσα στο μήνα. Παράλληλα, προωθούνται και οι αδειοδοτήσεις και για τους υπόλοιπους 14 σταθμούς διοδίων που έχουν περιληφθεί στην σύμβαση παραχώρησης. 
  3. Στα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, της Ηγουμενίτσας και της Καβάλας τονίζεται ότι αναμένεται η αξιολόγηση πάνω στην προσφορά που έκαναν οι υποψήφιοι επενδυτές. Η λίστα για τους υποψήφιους επενδυτές θα ανοίξει προς το τέλος Φεβρουαρίου για να υποβάλλουν τις τελικές δεσμευτικές τους προσφορές.
  4. Σε ό,τι αφορά την ΔΕΠΑ, η ρυθμιστική αρχή ενέργειας έχει εγκρίνει τα αναπτυξιακά σχέδια τριών θυγατρικών της εταιρείας παροχής αερίου για την περίοδο 2021-2025
  5. Σε ό,τι αφορά τον υπόγειο σταθμό αποθήκευσης φυσικού αερίου στην Καβάλα, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας αναμένεται να εκδόσει μια απόφαση για την τιμολογιακή πολιτική της εταιρείας έως το τέλος του μήνα.

Οι παγωμένες αποκρατικοποιήσεις 

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σημειώνει στις παρατηρήσεις της ότι υπήρχαν κομμάτια του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων τα οποία πάγωσαν λόγω του κορονοϊού.

Συγκεκριμένα, σε αυτήν την κατηγορία περιλαμβάνονται η ιδιωτικοποίηση της συμμετοχής του δημοσίου στην εταιρία διαχείρισης του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών “Ελευθέριος Βενιζέλος”, λόγω του χαμηλού τιμήματος που θα πετύχαινε μια εταιρεία στο χώρο των μεταφορών σε περίοδο αυστηρών περιορισμών στην μετακίνηση επιβατών. 

Επίσης, έχει σταματήσει και ο διαγωνισμός για την πώληση του 30% που κατέχει το ελληνικό δημόσιο στο μετοχικό κεφάλαιο των Ελληνικών Πετρελαίων και πάλι λόγω του χαμηλού τιμήματος που θα πετύχαινε μια ενεργειακή εταιρεία σε περίοδο χαμηλών τιμών των ενεργειακών προϊόντων.

[ΠΗΓΗ: https://www.capital.gr/, του Τάσου Δασόπουλου, 25/2/2021]