H ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ MICROSOFT

Πέρα από το άμεσο οικονομικό όφελος της επένδυσης, το σημαντικό είναι η διαφήμιση. Μια χώρα όχι απλά με τραγικά χαμηλό επενδυτικό προφίλ, αλλά που έχει βγάλει το λάδι σε όσους ξένους τόλμησαν να έρθουν να βάλουν λεφτά, ξαφνικά αποκτά έναν μαγνήτη επενδύσεων. Τώρα όμως είναι που δεν έχεις και κανένα δικαίωμα να αποτύχεις 

Οι επενδύσεις και η Ελλάδα ήταν, διαχρονικά, αυτό που θα μπορούσε να πει κανείς το λάδι και το νερό.  Όχι ότι δεν γίνονταν επενδύσεις.  Δεν ήταν όμως ποτέ το φόρτε μας και δεν τις είχαμε ποτέ σε εκείνη την κρίσιμη μάζα που θα έκανε την διαφορά και θα επέτρεπε στην οικονομία μας να μεταλλαχθεί σε μια χώρα με πολλά ατού πέρα από το άφθονο «ήλιο – θάλασσα και τ’ αγόρι μου».

Είτε γιατί (πολλοί) καρεκλοκένταυροι στον αχανή αστερισμό του Δημοσίου έβρισκαν κάθε λογής προσκόμματα γιατί απλά ήθελαν και μπορούσαν, είτε επειδή οι νόμοι μας ήταν σκουριασμένοι και περίπλοκοι, είτε επειδή δεν καταλήξαμε ποτέ ως πολιτικό και κοινωνικό σύστημα σε μια συγκροτημένη επενδυτική πολιτική: Ποιες επενδύσεις δεν θέλουμε, ποιες θέλουμε και πώς θα τις αποκτήσουμε.

Αποτέλεσμα;  Πολλοί φάκελοι στοιβαγμένοι σε υπουργικά συρτάρια, άλλοι τόσοι χαμένοι σε δικαστικές αίθουσες, μεγάλες επενδύσεις όμηροι τοπικών και πολιτικών συμφερόντων για χρόνια και μια χώρα που μέτρησε μισό εκατομμύριο νέους επιστήμονες, το αφρόγαλα των ελληνικών πανεπιστημίων, να παίρνουν one way ticket για τις μεγάλες αγορές του εξωτερικού, αναζητώντας την μεγάλη – ή απλά την αξιοπρεπή – ευκαιρία εκεί που μεγάλες εταιρείες κινούν τα νήματα και τις αγορές εργασίας. 

Σήμερα, στο Μουσείο της Ακρόπολης, ο Πρωθυπουργός με τον Μπραντ Σμιθ, επικεφαλής μια πραγματικά μεγάλης εταιρείας, του αμερικανικού κολοσσού της Microsoft, αναμένεται να ανακοινώσουν, σε συνέντευξη Τύπου το πρωί, μεγάλη άμεση επένδυση της Microsoft στην Ελλάδα, της οποίας, βάσει των λιγοστών διαρροών στον Τύπο, η προστιθέμενη αξία αναμένεται να αγγίξει το ένα δισεκατομμύριο ευρώ.  

Σύμφωνα με την λιτή ανακοίνωση «στις 11:00 Ο Πρωθυπουργός θα απευθύνει ομιλία σε εκδήλωση στο Μουσείο της Ακρόπολης μαζί με τον Πρόεδρο της Microsoft Brad Smith όπου θα παρουσιαστεί μια νέα επένδυση της εταιρείας στην Ελλάδας στο πλαίσιο του προγράμματος στρατηγικής συνεργασίας #GrforGrowth#».  

Πέπλο μυστηρίου καλύπτει τις λεπτομέρειες της συμφωνίας (που διέπεται από ρήτρα εμπιστευτικότητας) και σύμφωνα με δημοσιεύματα στον Τύπο το Σαββατοκύριακο μιλάμε για την εγκατάσταση στην χώρα μας τεχνολογικής υποδομής της Microsoft που σχετίζεται και με δραστηριότητες cloud services. Δηλαδή αποθήκευση και επεξεργασία δεδομένων που θεωρείται μία από τις 4 ή 5 αγορές του μέλλοντος. Η νέα αυτή αγορά μπορεί να συγκριθεί με αγορές όπως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η πράσινη ενέργεια και η τεχνητή νοημοσύνη. Εάν δε η Ελλάδα επισπεύσει την ανάπτυξη του δικτύου και των τεχνολογιών 5G θα μπορούσε, με σύνεση και λογική, να βρεθεί εν τέλει στο κλαμπ των πιο εξελιγμένων τεχνολογικά χωρών, παγκοσμίως.

Με έδρα την Αττική λοιπόν η Microsoft ξεκινά κάτι νέο επισφραγίζοντας με αυτή την συμφωνία, λένε πάλι οι διαρροές, το τετ α τετ του Πρωθυπουργού με τον Μπραντ Σμιθ στο χιονισμένο Νταβός –pro Covid- στις αρχές του χρόνου.  

Ο Κυριάκος λοιπόν με τον Μπραντ τα είπαν, τα βρήκαν και η Microsoft –κρίνοντας προφανώς ότι το project είναι συμφέρον από οικονομικής πλευράς καθώς μιλάμε πάντα για μια ιδιωτική εταιρεία και όχι για έναν φιλανθρωπικό οργανισμό– αποφάσισε να «ψηφίσει» Ελλάδα.  Μία τέτοια απόφαση προφανώς και έχει μεγάλα οφέλη για την χώρα.  Όταν σε επιλέγει η Microsoft σε επιλέγει η Microsoft.  Τελεία.  Και δεν σε επιλέγει επειδή είσαι μια τριτοκοσμική χώρα με μηδενικό εργατικό κόστος που μπορεί να κάνει τη δουλειά της ωραία και οικονομικά. Προφανώς έχει τους λόγους της, οι οποίοι θα φανούν στην πορεία.  

Σε μια πρώτη ανάγνωση όμως και μόνο και μόνο με την ανακοίνωση της συμφωνίας απλά το γεγονός ότι σε επιλέγει η Microsoft είναι κάτι. Είναι δωρεάν διαφήμιση και ίσως μαγνήτης και για άλλες επενδύσεις μεγάλων επιχειρήσεων υψηλής τεχνολογίας.  Είναι, όπως για παράδειγμα, να ξεκινά ένας νέος επιχειρηματίας μια νέα προσπάθεια, κάτι απλό, ένα ωραίο εστιατόριο στο κέντρο της Αθήνας. Ε, λοιπόν εάν έρθει για φαγητό ο Χ, ο Ψ, διάσημος και ωραίος και πει και στους φίλους του επίσης διάσημους και ωραίους ότι το «μαγαζί» είναι top, έχεις δωρεάν διαφήμιση και μάλιστα σε έναν κύκλο που υπάρχει διαθέσιμο χρήμα προς αξιοποίηση.  Και είναι πια στο χέρι σου εάν την διαφήμιση θα την κάνεις ευρώ στο ταμείο σου.  

Κάπως έτσι και εμείς, που έχουμε φροντίσει κατά καιρούς να κάνουμε την ζωή πατίνι σε μεγάλους ξένους επενδυτές (χαρακτηριστικό παράδειγμα η Eldorado Gold με τις σκηνές απείρου κάλλους που διαδραματίστηκαν τα τελευταία χρόνια στην απείρου κάλλους Χαλκιδική), ίσως έχουμε μια μεγάλη ευκαιρία μπροστά μας.  

Μια μεγάλη ευκαιρία να αποδείξουμε ότι είμαστε οικονομία που προσφέρει ευκαιρίες και κυρίως ότι γνωρίζουμε να τις εκμεταλλευόμαστε, στέλνοντας σήμα και σε άλλες μεγάλες εταιρείες ότι το brand Ελλάδα δεν είναι brand ταλαιπωρίας και χασίματος χρόνου.  

Με σχέδιο και σκληρή δουλειά, όταν σβήσουν οι κάμερες και γίνουν οι ανακοινώσεις, ίσως τα επόμενα χρόνια, συνδυάζοντας και τα κεφάλαια που θα έχουμε στη διάθεση μας από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης, καταφέρουμε να ολοκληρώσουμε μια στρατηγική με αρχή, μέση και τέλος, καθιστώντας, στο συγκεκριμένο παράδειγμα, την Ελλάδα ψηφιακό software Hub στην ευρύτερη περιοχή.  

Μπορούμε; Άγνωστο. 

Θέλουμε; Το μόνο εύκολο.  

Έχουμε την πολυτέλεια να αποτύχουμε;  Όχι και πάλι όχι.  

Γιατί με μια δεκαετή κρίση στο ενεργητικό μας, μια τρέχουσα κρίση στην πλάτη μας και με μια οικονομία σαν την δική μας τα περιθώρια αποτυχίας είναι απλά ανύπαρκτα.  

Οπότε, just do it like Microsoft, κι ο Θεός μαζί μας.  

[ΠΗΓΗ: https://www.protagon.gr/, της Ελευθερίας Αρλαπάνου, 5/10/2020]