ΟΙ ΠΕΤΡΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΛΑΤΟΜΕΙΟ ΠΟΥ ΑΓΑΠΗΣΕ Ο ΠΟΛ ΣΕΖΑΝ ΚΑΙ ΤΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΤΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΓΕΩΛΟΓΙΑ

H φύση, η γεωλογία, η γη, οι βράχοι, αποτελούν ένα υποεκτιμημένο μέρος της ζωγραφικής και των έργων του Πολ Σεζάν, πατέρα της σύγχρονης τέχνης που γοητεύτηκε όσο λίγοι καλλιτέχνες από τη δύναμη της φύσης και τη μετέφερε στο έργο του. Από το 1985, όταν επισκέφθηκε για πρώτη φορά στα λατομεία Bibémus και ανέβηκε στο Montagne Sainte-Victoire λάτρεψε το λαβυρινθικό τοπίο των λατομείων και τα ζωγράφισε εκτενώς.

Με αφορμή αυτή τη σχέση, το πανεπιστήμιο του Πρίνστον οργάνωσε μια έκθεση τον Φεβρουάριο, με τίτλο Cézanne: The Rock and Quarry Paintings, λίγο πριν το γενικό lockdown λόγω κορονοϊού, με 15 από τα πιο σημαντικά έργα που χαρακτηρίζονται από τις πολλές απεικονίσεις του Mont Sainte-Victoire – το υπέροχο βουνό με θέα στην Aix-en-Provence, το οποίο έγινε επαναλαμβανόμενο μοτίβο από τη δεκαετία του 1880.

Το ενδιαφέρον του Σεζάν για τη γεωλογία έγινε βαθύτερο, όταν άρχισε να ανακαλύπτει τις υφές και τις ραβδώσεις των πετρωμάτων και το έργο του γέμισε με αριστοτεχνικά φτιαγμένες πέτρες, λατομεία και γκρεμούς. Τα στοιχεία της φύσης τον γοήτευαν πάντα και μάλιστα έτσι το 1906, βρήκε τον θάνατο έχοντας περάσει τα τελευταία είκοσι χρόνια της ζωής του απομονωμένος, ζωγραφίζοντας. Μια μέρα, ενώ ζωγράφιζε στη φύση ξέσπασε μια καταιγίδα. Έμεινε μέσα στη βροχή για δυο ώρες και τον βρήκε ένας διερχόμενος οδηγός που τον μετέφερε στο σπίτι του. Την επόμενη μέρα αντί να αναρρώσει βγήκε ξανά στους αγρούς για να συνεχίσει το έργο του, κάτι που απέβη μοιραίο τελικά. Λίγες ημέρες αργότερα, στις 22 Οκτωβρίου 1906 πέθανε από πνευμονία.

  1. Bibémus Quarry (1895–1900), Paul Cézanne. Nelson-Atkins Museum of Art, Kansas City
  2. Trees and Rocks (1900–04), Paul Cézanne. Dixon Gallery and Gardens, Memphis
  3. Trees and Rocks (1900–04), Paul Cézanne. Dixon Gallery and Gardens, Memphis
  4. L’Estaque (detail; 1879–83), Paul Cézanne. Museum of Modern Art, New York

[ΠΗΓΗ: https://www.elculture.gr/, της Αργυρώς Μποζώνη, 26/7/2020]