ΕΤΟΙΜΑΖΟΝΤΑΙ ΓΙΑ… ΑΠΟΒΑΣΗ ΟΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΕΣ ΤΗΣ ΚΙΝΑΣ

Η πρόσφατη επίσκεψη του Κινέζου Προέδρου Σι Τζιπίνγκ θεωρείται προάγγελος εξελίξεων, καθώς όπως προέκυψε, το ενδιαφέρον της κινεζικής αντιπροσωπείας εστίασε, μεταξύ άλλων και στις εγχώριες κατασκευαστικές εταιρείες, τις μεταλλευτικές εταιρείες και ασφαλώς και άλλους τομείς που έχουν σημαντική προστιθέμενη αξία για τους Κινέζους,

Προάγγελος εξελίξεων η επίσκεψη του Κινέζου προέδρου, όπου το ενδιαφέρον εστιάστηκε και στις εγχώριες κατασκευαστικές εταιρείες. Αναμένονται κρούσεις για συνεργασίες σε έργα που απαιτούν μεγάλα κεφάλαια.

Το νέο «κύμα» κινεζικών ομίλων που θα τοποθετηθούν στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια, αναμένουν στελέχη της αγοράς, με τους κατασκευαστικούς ομίλους να προβάλουν ως ιδανικοί «στόχοι» για ορισμένους.

Η πρόσφατη επίσκεψη του Κινέζου Προέδρου Σι Τζιπίνγκ θεωρείται προάγγελος εξελίξεων, καθώς όπως προέκυψε, το ενδιαφέρον της κινεζικής αντιπροσωπείας εστίασε, μεταξύ άλλων και στις εγχώριες κατασκευαστικές εταιρείες, τις μεταλλευτικές εταιρείες και ασφαλώς και άλλους τομείς που έχουν σημαντική προστιθέμενη αξία για τους Κινέζους, όπως τα οργανωμένα τουριστικά καταλύματα και οι εναλλακτικές πηγές ενέργειας (π.χ. η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής φωτοβολταϊκών ζευγών παγκοσμίως).  

Αν και επί του παρόντος δεν έχουν υπάρξει διερευνητικές συζητήσεις (τουλάχιστον που να έχουν διαρρεύσει), στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου εκτιμούν ότι όσο οι κινεζικές επενδύσεις αυξάνονται στη χώρα, είναι δεδομένο ότι θα υπάρξουν και κρούσεις από κατασκευαστικούς ομίλους της Κίνας για συνεργασίες, ιδίως από τη στιγμή που η Ελλάδα προετοιμάζει αυτήν την περίοδο την επόμενη γενιά μεγάλων έργων. Μεγάλο μέρος αυτών των έργων θα απαιτήσουν ιδιωτικά κεφάλαια, καθώς το ΕΣΠΑ συνεχώς συρρικνώνεται, ιδίως σε ό,τι αφορά την κατανομή προς τα έργα υποδομής (μόλις 3,2 δις ευρώ στο υφιστάμενο πρόγραμμα).

Στο σημείο αυτό, θα μπορούσαν να συμβάλουν οι κινεζικές εταιρείες, είτε μέσω απόκτησης στρατηγικών συμμετοχών σε υφιστάμενες κατασκευαστικές εταιρείες, είτε (όπως έπραξαν οι ευρωπαϊκοί κατασκευαστικοί όμιλοι τα προηγούμενα χρόνια), μέσω συμμαχιών για την από κοινού διεκδίκηση έργων.

Ρόλο-κλειδί στην έλευση των κινεζικών εταιρειών αναμένεται να διαδραματίσει η πρόσφατη έναρξη λειτουργίας στην Ελλάδα της Bank of China, της τέταρτης μεγαλύτερης τράπεζας παγκοσμίως, με ενεργητικό 230 δισ. δολαρίων, αλλά και της Industrial and Commercial Bank of China, η οποία ειδικεύεται στην χρηματοδότηση έργων υποδομής. Για παράδειγμα, είναι ο εγγυητής του δανείου ύψους 155 εκατ. ευρώ που έλαβε η Cosco για το επενδυτικό πρόγραμμα που θα «τρέξει» στο λιμάνι του Πειραιά το προσεχές διάστημα.

Στο πλαίσιο αυτό, πηγές της αγοράς θεωρούν ότι το επόμενο βήμα θα είναι η έλευση και των κινεζικών κατασκευαστικών εταιρειών, κάτι που ήδη έχει αρχίσει να συμβαίνει και σε άλλες χώρες της Ευρώπης, οι οποίες αποτελούν, όπως και η Ελλάδα, μέρος της πρωτοβουλίας του σύγχρονου «Δρόμου του Μεταξιού» (Belt and Road Initiative).

Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η Πορτογαλία, όπου πριν από λίγες ημέρες προκηρύχθηκε διεθνής διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση και κατασκευή ενός νέου προβλήτα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Σινές στον Ατλαντικό. Πρόκειται για έργο αξίας άνω των 650 εκατ. δολαρίων, το οποίο “πατάει” πάνω στο πρότυπο της παραχώρησης του λιμανιού του Πειραιά και ήδη έχει προσελκύσει το έντονο ενδιαφέρον του κινεζικού κατασκευαστικού ομίλου China State Construction Engineering.

Το γεγονός ότι η Πορτογαλία αποτελεί όπως και η Ελλάδα, έναν προορισμό για Κινέζους αγοραστές ακινήτων, που επιθυμούν να λάβουν άδεια παραμονής, στο πλαίσιο του αντίστοιχου προγράμματος Golden Visa, μόνο θετικά λειτουργεί για την έλευση και των κατασκευαστικών εταιρειών. Για παράδειγμα, η China State Construction Engineering αγόρασε πρόσφατα το 50% της TDE Real Estate Development, αντί ποσού 31,1 εκατ. ευρώ, επενδύοντας και στην αγορά ακινήτων.

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Deloitte για τον κατασκευαστικό κλάδο, οι τέσσερις μεγαλύτεροι κατασκευαστικοί όμιλοι παγκοσμίως (με βάση τον ετήσιο κύκλο εργασιών το 2018) προέρχονται από την Κίνα. Πρόκειται για τις China State Construction Engineering, China Railway Group, China Railway Construction και China Communications Construction Company, οι οποίες εμφανίζουν συνολικό κύκλο εργασιών 478 δις δολαρίων. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 41% των μεγαλύτερων εταιρειών του κλάδου προέρχονται από την Κίνα, ενώ ακολουθεί η Ευρώπη με 26%, η Ιαπωνία με 13%, οι ΗΠΑ με 9% και η Ν. Κορέα με 7%.

Ωστόσο, σε αντίθεση με τους Ευρωπαίους ανταγωνιστές τους, οι οποίοι είναι οι πλέον εξωστρεφείς, οι κινεζικές εταιρείες υστερούν, καθώς, μέχρι στιγμής, το μεγαλύτερο μέρος του τζίρου τους προέρχεται από έργα «εντός των τειχών». Είναι χαρακτηριστικό ότι οι πέντε μεγαλύτερες εταιρείες σε πωλήσεις εκτός της χώρας προέλευσής τους, εδρεύουν στην Ευρώπη, με τις γερμανικές, τις γαλλικές και τις ισπανικές εταιρείες να κυριαρχούν. Αυτό πρόκειται να αλλάξει άρδην τα επόμενα χρόνια, αρχής γενομένης από τον ευρωπαϊκό νότο, όπου ήδη υπάρχουν σημαντικές κοινότητες Κινέζων επενδυτών, ή και κατοίκων.

[ΠΗΓΗ: https://www.businessdaily.gr/, 18/11/2019]