ΟΔΗΓΟΥΝ ΣΕ GREXIT ΤΙΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ

Η κυβέρνηση βάζει εμπόδια σε μεγάλα έργα και παίζει τις… καθυστερήσεις σε αποκρατικοποιήσεις, επιδιώκοντας ουσιαστικά την ικανοποίηση μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων μέχρι τις εκλογές

Ένα ακόμη επεισόδιο διεθνούς δυσφήμησης της χώρας ως προς τη διάθεση προσέλκυσης ξένων επενδύσεων εκτυλίσσεται αυτές τις μέρες.

Η καναδική Eldorado Gold είδε και απόειδε… με τη στάση της κυβέρνησης που δεν εκδίδει τις άδειες για το τμήμα της επένδυσης στις Σκουριές της Χαλκιδικής – παρά την απόφαση του διαιτητικού δικαστηρίου από τον περασμένο Απρίλιο – και απέστειλε στα συναρμόδια υπουργεία μη δικαστικό αίτημα αποζημίωσης ύψους 750 εκατ. ευρώ.

Ο όμιλος που ελέγχει μέσω της θυγατρικής του Ελληνικός Χρυσός τα μεταλλεία της Κασσάνδρας έκανε γνωστό ότι η εταιρεία του στη χώρα μας έχει υποβάλει αίτηση πληρωμής προς το ελληνικό κράτος. «Με την αίτηση απαιτείται πληρωμή ύψους περίπου 750 εκατ. ευρώ για ζημίες που υπέστη η εταιρεία εξαιτίας των καθυστερήσεων στην έκδοση των αδειών για το έργο της εταιρείας στις Σκουριές, συμπεριλαμβανομένων ζημιών για μη προβλεφθέντα έξοδα και διαφυγόντα κέρδη», σημειώνει ο όμιλος και διευκρινίζει: «Η αίτηση  αποτελεί ένα μη δικαστικό αίτημα για πληρωμή και δεν κινεί νομικές ή δικαστικές διαδικασίες». Μάλιστα ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Eldorado Gold Τζορτζ Μπερνς δήλωσε ότι «η αίτηση αποτελεί μια προσπάθεια επίλυσης του ζητήματος με το ελληνικό κράτος σε ένα πλαίσιο καλής πίστεως, καθώς αφορά έξοδα που προέκυψαν από τις καθυστερήσεις για την έκδοση των αδειών για το έργο μας στις Σκουριές. Η Eldorado πάντα λειτουργούσε με τρόπο συνεπή προς την εύρεση μιας αμοιβαίως αποδεκτής λύσης για την υπεύθυνη ανάπτυξη του έργου στις Σκουριές. Ελπίζουμε ότι το ζήτημα αυτό μπορεί να επιλυθεί με έναν φιλικό τρόπο χωρίς να χρειασθεί να προσφύγουμε στην οδό της διαιτησίας», πρόσθεσε ο Μπερνς

ΑΝΕΝΔΟΤΗ ΣΤΑΣΗ. Η απάντηση δεν άργησε να έλθει από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το οποίο συνεχίζει να επιμένει ούτε λίγο ούτε πολύ στην ανένδοτη στάση του: «Επισημαίνουμε την πάγια θέση του ελληνικού Δημοσίου, ότι η ανάπτυξη των Μεταλλείων Κασσάνδρας είναι, σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης, μια ενιαία επένδυση. Ως εκ τούτου, βασική προϋπόθεση για την έναρξη και λειτουργία των επιμέρους τμημάτων αυτής είναι η προσκόμιση, εκ μέρους της εταιρείας, των απαραίτητων εγγυήσεων για την υλοποίηση της υποχρέωσης παραγωγής καθαρών μετάλλων. Στο πλαίσιο της θέσης αυτής, εξετάζεται από τη διοίκηση και το κατατεθέν αίτημα της εταιρείας».

Πηγές θέλουν ακόμη και το τελευταίο διάστημα σε συναντήσεις που πραγματοποιήθηκαν ανάμεσα σε εκπροσώπους των επενδυτών και της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου, οι Γιώργος Σταθάκης και Σωκράτης Φάμελλος να μην εμφανίζονται με ξεκάθαρη στάση απέναντι στα όσα στοιχεία τους παρουσιάζονται αναφορικά με την καθετοποιημένη παραγωγή εντός της χώρας χρυσού. Η Ελληνικός Χρυσός επιμένει ότι και μετά την έκδοση της απόφασης της διαιτησίας αποδεικνύεται και μέσα από τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και τη σύμβαση ότι η εταιρεία αντιμετωπίζει ως ενιαία την επένδυση στην Κασσάνδρα, αλλά και την παραγωγή καθαρών μετάλλων.

Άλλες πληροφορίες θέλουν την ηγεσία του υπουργείου να επιθυμεί τη διαιώνιση της κατάστασης μέχρι τις εκλογές, επιδιώκοντας ουσιαστικά την ικανοποίηση μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, δεν αποκλείεται και κλιμάκωση αυτής της τακτικής απέναντι στην επένδυση των Καναδών.

Η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ. Δεν είναι όμως το μοναδικό χτύπημα της κυβέρνησης στις επενδύσεις. Κι ενώ ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού είναι σε εξέλιξη, έχοντας μάλιστα καθυστερήσει, λόγω της μη έκδοσης διαφόρων κυβερνητικών αποφάσεων ή της προώθησης άλλων που τορπίλιζαν τον διαγωνισμό, σύμφωνα με πληροφορίες το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επιδίωξε να βάλει άλλο ένα εμπόδιο. Με αίτημά του στην Κομισιόν ζήτησε να εξαιρεθεί η Εγνατία από τον τρόπο τιμολόγησης της διέλευσης των μεγάλων φορτηγών οχημάτων. Εξαίρεση που ισχύει για άλλους οδικούς άξονες που έχουν παραχωρηθεί παλιότερα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέρριψε το αίτημα ζητώντας να εφαρμοστεί η ισχύουσα κοινοτική νομοθεσία, που προβλέπει διόδια υψηλότερα για τα φορτηγά με παλιούς κινητήρες.

ΔΕΠΑ ΚΑΙ ΕΛΠΕ. Σε καθυστέρηση οδηγείται και η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ. Το μοντέλο που επέλεξε η κυβέρνηση με το σπάσιμό της σε δύο εταιρείες έχει μπροστά του πολλά και δύσκολα στάδια, τα οποία μέχρι να ολοκληρωθούν φτάνουν στον χρόνο των εκλογών.

Είναι ενδεικτικό ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού υποχρεούται σε πλήρη διερεύνηση της εξαγοράς του μεριδίου της Shell στις θυγατρικές της Εταιρείες Παροχής και Διανομής Αερίου Αττικής. Κάτι που απαιτεί χρόνο όπως και η νομοθέτηση για τον διαχωρισμό της ΔΕΠΑ.

Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με την ιδιωτικοποίηση των Ελληνικών Πετρελαίων, για την οποία η παρεμπόδιση των υποψήφιων επενδυτών από συνδικαλιστές να λάβουν στοιχεία της εταιρείας για την υποβολή των προσφορών και το ζήτημα που ήγειρε η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς αναφορικά με τη δημόσια πρόταση θέτουν σε αμφιβολία την ομαλή έκβαση της πώλησης.

Παράγοντες που εμπλέκονται σε αυτές τις διαγωνιστικές διαδικασίες είναι πεπεισμένοι πως η κυβέρνηση έχει επιλέξει για εμβληματικές αποκρατικοποιήσεις μοντέλα πώλησης, τα οποία θα απαιτούν πολύπλοκα νομικά και τεχνικά βήματα καθώς και πολύμηνες διαδικασίες. Με τον τρόπο αυτό, σημειώνουν οι ίδιες πηγές, η κυβέρνηση πιστή στις ιδεοληπτικές εμμονές, ναρκοθετεί τις ιδιωτικοποιήσεις και αποθαρρύνει τους ιδιώτες επενδυτές.

[ΠΗΓΗ: ΤΑ ΝΕΑ, του Χρήστου Κολώνα, 19/9/2018]