ΜΕ ΑΡΩΜΑ ΠΡΟΕΚΛΟΓΙΚΩΝ ΥΠΕΡΒΟΛΩΝ ΤΟ ΜΕΣΟΠΡΟΘΕΣΜΟ

Προεκλογικό άρωμα υπερβολής αναδίδεται από το περιεχόμενο του μεσοπρόθεσμουπρογράμματος που κατατέθηκε το βράδυ της Παρασκευής στη Βουλή.

Σε μια προσπάθεια καλλιέργειας προσδοκιών για “καλύτερες ημέρες”, η κυβέρνηση καταφεύγει στη γνωστή αλλά λίγο αποτελεσματική, όπως έχει δείξει η ιστορία, πρακτική της υπόσχεσης παροχών. Ακόμη και αν η κυβέρνηση εξαντλήσει την 4ετία και κάνει τις εκλογές στο απώτατο συνταγματικό όριο, δηλαδή τον Οκτώβριο του 2019, ο μεγάλος όγκος των παροχών που τάζει μεταφέρεται για υλοποίηση στην επόμενη κυβέρνηση, δηλαδή από το 2020 και μετά. Παράλληλα, το όλο οικοδόμημα υποσχέσεων πάσχει και το γεγονός ότι τα χρήματα που υπόσχεται να μοιράσει θα συγκεντρωθούν από το δημόσιο υπό πολύ αυστηρές, αλλά και πολύ αισιόδοξες και δύσκολα υλοποιήσιμες, προϋποθέσεις.

Ας δούμε αρχικά τι προβλέπει το πολυνομοσχέδιο στο σκέλος των υπερπλεονασμάτων, δηλαδή της υπέρβασης του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος.  Οι προβλέψεις δείχνουν υπέρβαση το 2019 του στόχου και δημοσιονομικό χώρο (πόροι που μπορούν να επιστραφούν στην οικονομία)  700 εκατ. ευρώ, το 2020 άλλα 1,28 δισ. ευρώ, το 2021 άλλα 2,105 δισ. ευρώ και το 2022 επιπλέον 3,582 δισ. ευρώ. Δηλαδή το συνολικό “περίσσευμα” που θα συγκεντρωθεί στα κρατικά ταμεία την 4ετία 2019-2022 θα ανέλθει στο ποσό των 7,667 δισ. ευρώ!

Το σημαντικότερο μέρος από αυτά, δηλαδή τα 5.668,5 δισ. ευρώ, προβλέπεται να διατεθούν για τη μόνιμη μείωση των φορολογικών βαρών ως εξής:

-Για το 2019 οι φοροαπαλλαγές θα ανέλθουν σε 700 εκατομμύρια.

-Το 2020 για μείωση φόρων πρόκειται να διατεθούν 1,135 δισ. ευρώ.

-Το 2021 οι μειώσεις φόρων θα ανέλθουν στο 1,547 δισ. ευρώ.

-Το 2022 οι φοροαπαλλαγές που θα δοθούν θα ανέλθουν σε 2,286 δισ. ευρώ.

Όπως τονίζεται, το υπερπλεόνασμα του 2019 θα δοθεί εξολοκλήρου για μειώσεις φόρων, το 2020 θα δοθεί για μειώσεις φόρων το 75% και το 25% για ενίσχυση κοινωνικών δαπανών, και από το 2021 και μετά θα μοιράζεται εξίσου σε μειώσεις φόρων και αύξηση κοινωνικών δαπανών. Όσον αφορά τους τομείς της φορολογίας που θα διατεθούν, με τη μορφή μειώσεων φόρων δεν υπάρχει κάποια εξειδίκευση, αναφέρεται μόνο ότι ο δημοσιονομικός χώρος θα διατεθεί για μειώσεις φόρων που θα αυξήσουν το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών και θα βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων.

Υπάρχουν, όμως, προϋποθέσεις για να επαληθευτούν αυτές οι πολύ αισιόδοξες προβλέψεις. Ας τις δούμε:

-Ανάκαμψη της οικονομίας με ρυθμό περίπου 2% τα επόμενα χρόνια. Φέτος η ανάπτυξη υπολογίζεται στο 2% και στο 2,4% το 2019. Ο ρυθμός ανάπτυξης αναμένεται να αποκλιμακωθεί οριακά στο 2,3% το 2021, στο 2,1% το 2021 και στο 1,8% το 2022. Η πρόβλεψη για τους σταθερά υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης είναι εξαιρετικά παρακινδυνευμένη σε ορίζοντα 5ετίας καθώς υποτιμώνται πιθανές αναταράξεις, όπως για παράδειγμα, οι επιπτώσεις των εξελίξεων σε Ιταλία και Ισπανία στην ευρωπαϊκή οικονομία.

-Καθοριστική θεωρείται η δυνατότητα της οικονομίας να προσελκύσει επενδύσεις με υψηλό ρυθμό που φθάνει στο 12,1% το 2019 και το 9,4% το 2020.

-Ανάκαμψη της ιδιωτικής κατανάλωσης από το 0,5% φέτος στο 1,2% έως το 2022.

-Υποχώρηση της ανεργίας κατά περίπου έξι μονάδες από το 19,9% φέτος στο 14,3% το 2022.

 

[ΠΗΓΗ: http://www.capital.gr/, του Σπύρου Δημητρέλη, 10/6/2018]