ΑΠΟΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ: ΤΟ ΓΥΑΛΙΣΤΕΡΟ ΜΕΝΟΥ…

Σε ένα κρίσιμο ερώτημα από τους επενδυτές που θα συναντήσει στα τέλη Ιουνίου, στο Λονδίνο, θα κληθεί να απαντήσει ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, ελάχιστες εβδομάδες πριν από την έξοδο της χώρας από το μνημόνιο. «Σε μια στιγμή που πολλοί αναρωτιούνται γιατί να επενδύσουν στην Ελλάδα, τι μήνυμα θα τους στέλνατε;», θα ερωτηθεί πιθανότατα από τους συμμετέχοντες στο roadshow που διοργανώνεται τις ημέρες εκείνες στη βρετανική πρωτεύουσα. Και εκείνος θα μιλήσει προφανώς για μια «χώρα ευκαιριών», που δεμένη σε ισχυρό νόμισμα, πιάνει τους στόχους, και για να δείξει πόσο πολύ εμπιστεύονται ξανά την Ελλάδα οι επενδυτές, πιθανώς θα αναφερθεί στις αποκρατικοποιήσεις και στα deals της ιταλικής Snam με τον ΔΕΣΦΑ, της Cosco με τον Πειραιά, της Fraport με τα αεροδρόμια, και στο Ελληνικό.

Τραβώντας λοιπόν κανείς την κουρτίνα πίσω από τις παραπάνω ιδιωτικοποιήσεις, αλλά και όσες προσελκύουν επενδυτικό ενδιαφέρον από εκείνες που έπονται, βρίσκει κατ’ αρχάς τη βαριά μας βιομηχανία, δηλαδή τον τουρισμό (Ελληνικό, «Ελευθέριος Βενιζέλος», μαρίνες). Επειτα, τις μεταφορές σε συνδυασμό με το γεωγραφικό πλεονέκτημα της χώρας (ΟΛΓΙ, περιφερειακά λιμάνια) και, τέλος, τον ελληνικό ενεργειακό τομέα ως πόλη για διείσδυση στην ευρύτερη περιοχή (ΔΕΣΦΑ, ΔΕΓΊΑ, ΕΛΠΕ).

Εκεί κάπου σταματά και η λίστα. Ποιος ευρωπαϊκός όμιλος θα αγόραζε σήμερα τη ΔΕΗ, εάν πωλούνταν, παρά μόνο σε τιμή ευκαιρίας; Ποιος θα άνοιγε το πορτοφόλι του για κάποιο από τα δεκάδες χιλιάδες καταπατημένα ή νομικά μπερδεμένα ακίνητα του Δημοσίου, παρά μόνο κοψοχρονιά;

Είναι με λίγα λόγια πολύ συγκεκριμένοι οι «κωδικοί» που μπορούν πραγματικά να προσελκυσουν την ανταπόκριση των ξένων κεφαλαίων. Το αποδεικνύει η προέλευση των εσόδων ύψους 1 δισ. ευρώ από αποκρατικοποιήσεις, κατά το πρώτο τετράμηνο, επίδοση που προέρχεται από ΟΛΘ, ΔΕΣΦΑ και ΟΤΕ.

«ΚΩΔΙΚΟΣ» ΛΙΜΑΝΙΑ Ένας από τους ελκυστικούς αυτούς «κωδικούς» φέρει την ονομασία «10 περιφερειακά λιμάνια», με πρώτα στη λίστα την Αλεξανδρούπολη, την Καβάλα, tnv Ηγουμενίτσα και την Κέρκυρα, όπως δήλωσε χθες ο πρόεδρος ίου ΤΑΙΠΕΔ, Άρης Ξενόφος. Θα παραχωρηθούν συγκεκριμένες δραστηριότητες των λιμανιών, τα οποία επελέγησαν γιατί συνδέονται άμεσα με την υπό παραχώρηση Εγνατία Οδό. Τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Ηγουμενίτσας βρίσκονται πάνω στις δύο απολήξεις του αυτοκινητοδρόμου, αυτές που συνδέουν Ελλάδα με Ιταλία και Τουρκία. Οι οδικές μεταφορές μεταξύ Ανατολής και Δύσης μέσω Εγνατίας τροφοδοτούν τα λιμάνια, ενώ, αντίστροφα, η εμπορευματική κίνηση των λιμανιών τροφοδοτεί την Εγνατία. Δημιουργούνται δηλαδή συνέργειες από το διαμετακομιστικό εμπόριο έως τον τουρισμό και την κρουαζιέρα.

ΕΡΧΟΝΤΑΙ 38 ΔΙΟΔΙΑ ΣΕ ΕΓΝΑΤΙΑ Στην Εγνατία, ένα από τα 88 προαπαιτούμενα, οι εκπρόσωποι των θεσμών έβγαλαν, όπως έγραψε χθες ο «Φ», κίτρινη κάρτα στον υπ. Υποδομών, Χρ. Σπίρτζη, υποχρεώνοντάς τον να την εξαιρέσει από ίο δορυφορικό σύστημα διοδίων. Έτσι ο υπουργός αναμένεται «με βαριά καρδιά» να εκδώσει υπουργική απόφαση για την απαγκίστρωσή της από το δορυφορικό σύστημα, που μεταφράζεται σε τοποθέτηση 38 σταθμών διοδίων, όπως προέβλεπε εξαρχής ο διαγωνισμός. Επίσης αναμένεται η τιμολογιακή πολιτική για τους επόμενους σταθμούς διοδίων, πριν ξεκινήσει η κατασκευή τους. Ταυτόχρονα, όπως είπε ο κ. Ξενόφος, στόχος είναι να συμπεριληφθεί στη σύμβαση παραχώρησης δέσμευση αφενός για ελεύθερη μετακίνηση ανέργων και ατόμων με ειδικές ανάγκες, αφετέρου για αναβάθμιση του εξαιρετικά επικίνδυνου τμήματος Χαλάστρα – Εύζωνοι (44,2 χλμ.), όπου σημειώνονται συχνά θανατηφόρα τροχαία

ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΟ ΑΚΟΜΗ Η ΔΕΠΑ Κατά την προ ημερών συνάντηση θεσμών – Σταθάκη στο «Χίλτον», το προτεινόμενο από την κυβέρνηση μοντέλο αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ, ούτε απορρίφθηκε αλλά ούτε και εγκρίθηκε. Σε έναν δεύτερο γύρο διαπραγματεύσεων, δεν αποκλείεται να υπάρξει κατάληξη ώς το Σάββατο. Στόχος του ΥΠΕΝ είναι ίο Δημόσιο να διατηρήσει τον έλεγχο πάνω στα δίκτυα αερίου που έχει η ΔΕΠΑ (και σύντομα θα αυξήσει, μετά τη συμφωνία εξαγοράς των μετοχών της Shell στην ΕΠΑ Αττικής), βασική εξάλλου πολιτική γραμμή του ΣΥΡΙΖΑ, όπως εκφράστηκε και στον ΑΔΜΗΕ. Ο υπουργός προκρίνει τη δημιουργία μιας holding, που θα εισαχθεί στο Χρηματιστήριο και θα απαρτίζεται από τρεις θυγατρικές: Η πρώτη θα έχει τα δίκτυα, με δυνατότητα εισόδου στρατηγικού επενδυτή, μέσω μειοψηφικού πακέτου. Η δεύτερη θα έχει την εμπορική δραστηριότητα της εταιρείας, με δυνατότητα πώλησης πλειοψηφικού πακέτου. Η τρίτη θα παραμείνει υπό τη holding και θα ελέγχει το χαρτοφυλάκιο των διεθνών έργων της ΔΕΠΑ. Κύκλοι ωστόσο της αγοράς θεωρούν ότι το σχέδιο δύσκολα θα περπατήσει. Και ότι αντί για holding, θα μπορούσαν να συσταθούν δύο θυγατρικές, μία με τα δίκτυα και μία με την εμπορία, και να πουληθεί κάθε μία αυτόνομα, σε ποσοστό 65% του μετοχικού τους κεφαλαίου.

ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑ ΓΙΑ ΤΟ «ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ» Ενας μαραθώνιος επαφών με τις υπηρεσίες των Βρυξελλών καταγράφεται τους τελευταίους μήνες προκειμένου να ξεμπλοκάρει η επέκταση κατά είκοσι χρόνια της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» με την «Αερολιμήν Αθηνών». Εδώ και καιρό, η Ε.Ε. θεωρεί ότι η σύμβαση, την οποία έχει συνυπογράψει ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών, X. Σπίρτζης, υποκρύπτει κρατική ενίσχυση, και την έχει μπλοκάρει. Ο επικεφαλής πάντως του ΤΑΙΠΕΔ εκτίμησε ότι μέσα στον μήνα μπορεί να έχει υπάρξει απεμπλοκή, γεγονός που θα ανοίξει τον δρόμο στον διαγωνισμό πώλησης του 30% των μετοχών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ). Το τίμημα για την παράταση της σύμβασης παραχώρησης έχει κλείσει στα 600 εκατ. ευρώ

ΠΡΟΣΔΟΚΙΕΣ ΓΙΑ 5-6 ΠΑΙΚΤΕΣ ΣΤΑ ΕΛΠΕ Εάν στον επικείμενο διαγωνισμό πώλησης του 50,1% των ΕΛΠΕ εμφανίζονταν 5 με 6 γερά ονόματα, θα επρόκειτο για μεγάλη επιτυχία, όπως σημειώνουν οι αρμόδιοι. Διότι δεν είναι εύκολο να βρεθεί μεγάλος αριθμός εταιρειών, ικανός να καταβάλει 1,3 δισ. ευρώ για έναν ελληνικό όμιλο διύλισης. Υπολογισμοί που προκύπτουν με δεδομένη την κεφαλαιοποίηση των ΕΛΠΕ, ύψους 2,37 δισ. ευρώ, και εφόσον στο 1,2 δισ. (50,1%) προστεθεί και ένα premium 10% για to μάνατζμεντ, δηλαδή γύρω στα 100 εκατ. ευρώ. Κρούσεις πάντως έχουν γίνει στους πάντες, από εταιρείες διύλισης, εξόρυξης και παραγωγής έως funds. Η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος στον διαγωνισμό παρατάθηκε χθες για τις 30 Μαΐου έπειτα από αιτήματα υποψήφιων επενδυτών που είχαν ζητήσει μια σειρά διευκρινίσεων

ΑΡΓΕΙ ΑΚΟΜΗ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ Εκεί που καταγράφεται κάποια κινητικότητα είναι στο μέτωπο του Ελληνικού, ωστόσο είναι τόσο πολλά ακόμη τα ανοιχτά θέματα που πρέπει να κλείσει το Δημόσιο, ώστε πριν από ίο 2019 μπουλντόζες στο έργο δεν πρόκειται να μπουν. Σύμφωνα πάντως με την αισιόδοξη πρόβλεψη του κ. Ξενοφού, στόχος είναι μέχρι το τέλος του έτους να έχουν ξεκινήσει οι πρώτες εργασίες. Εκείνο που πάει πίσω τα χρονοδιαγράμματα, πέραν της μετεγκατάστασης των φορέων του Δημοσίου, είναι το θέμα του καζίνο. Καλώς εχόντων ίων πραγμάτων, μέχρι ο σύμβουλος του διαγωνισμού να ολοκληρώσει τα τεύχη δημοπράτησης, να προκηρυχθεί η διαδικασία και να ανακηρυχθεί ανάδοχος για το καζίνο, θα έχουμε φτάσει στα τέλη του 2018. Κι αυτό εφόσον δεν υπάρξουν προσφυγές, οπότε τα πάντα μετατίθενται για το 2019.

 

[ΠΗΓΗ: ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ, του Γιώργου Φιντικάκη, 18/5/2018]