Η ΜΕΤΑΜΝΗΜΟΝΙΑΚΗ “ΕΠΟΠΤΕΙΑ PLUS” ΚΑΙ Η ΠΑΓΙΔΑ ΤΩΝ ΠΟΙΝΩΝ ΓΙΑ ΠΙΣΩΓΥΡΙΣΜΑΤΑ

Για μία μεταμνημονιακή εποπτεία “Plus”, δηλαδή μία εποπτεία αυξημένη σε σχέση με άλλα κράτη του μνημονίου στο επίκεντρο της οποίας θα είναι τα προαπαιτούμενα της τέταρτης αξιολόγησης που δεν έχουν ολοκληρωθεί πλήρως, προετοιμάζεται η κυβέρνηση. Σύμφωνα με πληροφορίες, εξέχουσα θέση φέρεται εκ των προτέρων να έχει το Ελληνικό, το Καζίνο, το Κτηματολόγιο και το Δημόσιο στην νέα γενιά “αιρεσιμοτήτων” που δημιουργείται.

Προς το παρόν, η μεγαλύτερη ανησυχία της κυβέρνησης για την νέα αυτή εποπτεία (σ.σ. η αυστηρότητα της οποίας θα συνδέεται με το αν θα γίνουν παρεμβάσεις στο χρέος, όπως ανέφερε εκ νέου το Σαββατοκύριακο ο Κλάους Ρέγκλινγκ), συνδέεται με τις “ποινές” που θα ζητήσουν και θα πετύχουν οι δανειστές σε περίπτωση “πισωγυρισμάτων”. Στην περίπτωση δηλαδή που κάποιος από τους στόχους δεν καταστεί εφικτός.

Πρώτο θέμα η Ελλάδα στο Eurogroup

Ωστόσο η μεταμνημονιακή εποπτεία αλλά και το χρέος αποτελούν τα … επόμενα βήματα. Προς το παρόν, το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στο τυπικό κλείσιμο της 3ης αξιολόγησης (σ.σ. εκκρεμεί η έγκριση από Κοινοβούλια που θα επικυρωθεί εκ νέου από τον ESM) και στην έναρξη της 4ης αξιολόγησης.

Στην σημερινή συνεδρίαση του Eurogroup, σύμφωνα με την επίσημη ατζέντα, η Ελλάδα είναι το πρώτο θέμα. Το Eurogroup “θα ενημερωθεί για το ότι η Ελλάδα έχει πλέον εκπληρώσει τα τελευταία δύο προαπαιτούμενα στο πλαίσιο της τρίτης επανεξέτασης του προγράμματος οικονομικής προσαρμογής. Οι θεσμοί θα ενημερώσουν επίσης τους υπουργούς σχετικά με την πρώτη αποστολή της τέταρτης επανεξέτασης του προγράμματος, η οποία πραγματοποιήθηκε στα τέλη Φεβρουαρίου” αναφέρεται.

Θέμα χρέους δεν υπάρχει επισήμως στην ατζέντα. Ωστόσο, υπήρξε εκτενής συζήτηση στην σύνοδο προετοιμασίας του EWG που προηγήθηκε.

Το επόμενο βήμα από ελληνικής πλευράς είναι το αναπτυξιακό σχέδιο. Σχεδιάζεται να δημοσιοποιηθεί και να αποσταλεί στους θεσμούς πριν το Eurogroup του Απριλίου και θα περιλαμβάνει όλες τις θέσεις της κυβέρνησης, ακόμα και για παροχές όπως αυτή του κατώτατου μισθού ούτως, ώστε να δείξει ότι δεν πρόκειται να υπάρξουν εκπλήξεις στη μεταμνημονιακή εποχή. Μένει λοιπόν να φανεί σε αυτό πώς θα καταγραφούν και κυβερνητικές προθέσεις όπως εκφράστηκαν από τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο για παροχές και εντός του 2018.

Πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% το 2017

Η κυβερνητική θέση για υλοποίηση των συμφωνηθέντων θα στηριχθεί και στα πρώτα δημοσιονομικά στοιχεία για το 2017 τα οποία δείχνουν, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, το πρωτογενές πλεόνασμα στο 3,5% του ΑΕΠ περίπου αν αφαιρεθεί η δαπάνη για το κοινωνικό μέρισμα το οποίο διανεμήθηκε τον προηγούμενο Δεκέμβριο. Με το μέρισμα το πρωτογενές πλεόνασμα διαμορφώνονται, σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής εκτιμήσεις, στο 4,5% του ΑΕΠ. Σημειώνεται ότι ο στόχος του μνημονίου για το 2017 είναι πρωτογενές πλεόνασμα 1,75% του ΑΕΠ.

Αν αυτή η εκτίμηση πιστοποιηθεί από τη Eurostat (το τελευταίο δεκαήμερο του Απριλίου), τότε θα αποτελέσει ένα σημαντικό ατού της κυβέρνησης στην μεγάλη μάχη με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο αναφορικά με το πότε θα εφαρμοστεί η περικοπή του αφορολόγητου.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο έχει ήδη διαμηνύσει ότι θα ξεκινήσει με ένα μήνα καθυστέρηση την αξιολόγηση. Και τούτο διότι, όπως έχει ήδη μεταφέρει, επιθυμεί να έχει διαθέσιμα και τα στοιχεία για την πορεία του ΑΕΠ το πρώτο τρίμηνο το 2018, τα οποία θα καταστούν διαθέσιμα μετά τις 4 Ιουνίου όταν θα γίνει η σχετική ανακοίνωση από την ΕΛΣΤΑΤ.

Η πρόθεση αυτή του Ταμείου αλλάζει τον παράγοντα χρόνο, καθώς το μνημόνιο ορίζει ως χρόνο ολοκλήρωσης της υπερ-αξιολόγησης τον Μάιο, προκειμένου να κατατεθεί και ο νέος μεσοπρόθεσμος προϋπολογισμός στη Βουλή. Σε αυτό το σημείο πάντως κυβερνητικές πηγές εξηγούν ότι επιχειρείται να υπάρξει απεμπλοκή της υπερ-αξιολόγησης του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου από την συνολική πολιτική συμφωνία της 21ης Ιουνίου.

Δηλαδή, αναφέρονται σε σενάριο να αποφασιστεί η ολοκλήρωση της 4ης αξιολόγησης, των παρεμβάσεων στο χρέος και της μετά μνημονίου εποχής χωρίς να έχει κλειδώσει το τελικό μείγμα μέτρων/αντίμετρων. Μένει να φανεί όμως πως αυτό μπορεί να καταστεί εφικτό αν το ΔΝΤ δεν έχει καταστήσει ξεκάθαρη τη θέση του για το τι ακριβώς χρειάζεται ούτως ώστε να καταστεί το χρέος βιώσιμο.

[ΠΗΓΗ: http://www.capital.gr, της Δήμητρας Καδδά, 12/3/2018]