ΕΜΠΟΔΙΑ ΣΤΙΣ ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ

57a83b12a3059Μία δύσκολη χρονιά για τις ιδιωτικοποιήσεις ήταν το 2016, καθώς οι υπολογισμοί έπεσαν έξω… κάποιες ιδιωτικοποιήσεις δεν έγιναν και άλλες αναβλήθηκαν, για να ολοκληρωθούν το 2017. Τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις το 2016 ήταν μόλις 499 εκατ. ευρώ και, με δεδομένο ότι το ΤΑΙΠΕΔ είχε δεσμευθεί να έχει εισπράξει 5,8 δισ. ευρώ έως και το 2018, πλέον τα 2,59 δισ. θα πρέπει να εισπραχθούν το 2017 και τα 2,8 δισ. το 2018. Λεπτομέρειες και χρονοδιαγράμματα θα δούμε στο αναθεωρημένο Επιχειρησιακό Σχέδιο (Asset Development Plan) το οποίο θα ανακοινωθεί με την ολοκλήρωση της αξιολόγησης και θα περιγράφει συνολικά 17 ιδιωτικοποιήσεις έναντι 19 στο ADP του Μαΐου (έχουν ολοκληρωθεί οι ΟΛΠ και Αστέρας).

ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ. Ο κρατικός προϋπολογισμός τοποθετεί τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις στα 2,59 δισ. ευρώ για το 2017, από τα οποία τα 1,925 δισ. ευρώ θα προέλθουν από διαγωνισμούς για τους οποίους έχουν υποβληθεί δεσμευτικές προσφορές και η πρώτη εκταμίευση αναμένεται μέσα στο 2017, τα 560 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από διαγωνισμούς που αναμένεται να ολοκληρωθούν το 2017 και τα 105 εκατ. ευρώ από καταβολές δόσεων για αποκρατικοποιήσεις που ολοκληρώθηκαν τα προηγούμενα χρόνια. Στον Προϋπολογισμό είχαν υπολογιστεί και έσοδα 188 εκατ. ευρώ από την πώληση του ποσοστού του Δημοσίου στον ΔΕΣΦΑ, που όμως δεν τελεσφόρησε, ενώ το 2017 αναμένεται να εισπραχθούν τα 1,234 δισ. ευρώ από τα περιφερειακά αεροδρόμια, τα 300 εκατ. ευρώ από τη Lamda για το Ελληνικό, τα 22,2 εκατ. από το αμοιβαίο ιπποδρομιακό στοίχημα και τα 45 εκατ. ευρώ από την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

ΕΚΚΡΕΜΟΤΗΤΕΣ. Η… ακριβότερη εκκρεμότητα είναι τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, που βρίσκονται στο τελικό στάδιο πριν από την παράδοση- παραλαβή και την καταβολή του τιμήματος των 1,234 δισ. ευρώ, που θα ακολουθήσει. Η ημερομηνία παράδοσης έχει τοποθετηθεί στα τέλη Ιανουαρίου 2017.

Σοβαρή εκκρεμότητα παραμένει το Ελληνικό, για το οποίο αναμένονται το τελικό master plan και η παρουσίαση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων από τον επενδυτή. Για να γίνουν, όμως, αυτά πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία για την προκήρυξη του διαγωνισμού για το Καζίνο στο Ελληνικό, που αποτελεί όρο για την ολοκλήρωση της διαδικασίας. Αργά προχωρούν και οι διαδικασίες για τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης, για τον οποίο αναρτήθηκε το δεύτερο σχέδιο κειμένων (σύμβαση παραχώρησης) προς τους επενδυτές στο Virtual Data Room. Πλέον, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και RZD μπορούν να κατέβουν αυτόνομα στον διαγωνισμό και να υποβάλουν δεσμευτική προσφορά και έτσι οι οκτώ ενδιαφερόμενοι επενδυτές έγιναν εννιά. Η υποβολή δεσμευτικών προσφορών εκτιμάται ότι θα γίνει τον Φεβρουάριο του 2017. Για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών είναι ανοιχτή η συζήτηση για το κλείσιμο των νομικών κειμένων της επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης έως το 2046. Επόμενο βήμα ίσως μέσα στο 2017 η διάθεση ποσοστού 30% που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ.

Όσον αφορά στην ΕΕΣΣΤΥ, αν και είναι ένας διαγωνισμός που προχωράει, οι δεσμευτικές προσφορές αναμένονται στις 30 Ιανουαρίου 2017 και είναι από τους διαγωνισμούς που δεν κατάφεραν να τελειώσουν το 2016, όπως υπολογιζόταν. Η δε πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στους Ιταλικούς Σιδηροδρόμους έναντι 45 εκατ. ευρώ, που ολοκληρώθηκε, καθυστερεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο και έτσι αναμένεται η πληρωμή του τιμήματος το 2017. Στις εκκρεμότητες και το 5% του ΟΤΕ, που μεταβιβάστηκε στο ΤΑΙΠΕΔ. Το Ταμείο θα εξετάσει, σε συνεργασία με τους συμβούλους που θα προσλάβει για το έργο, τον χρόνο και την τιμή διάθεσης του ποσοστού. Δικαίωμα πρώτης άρνησης έχει η Deutsche Telekom.

ΑΓΚΑΘΙ ΓΙΑ ΤΟ 2017 ΟΙ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ Σε πρώτο πλάνο το 2017 έρχεται ο γόρδιος δεσμός των ενεργειακών συμμετοχών του Δημοσίου (ΔΕΠΑ, ΕΛ.ΠΕ., ΔΕΗ), ενώ θα εξεταστεί η βέλτιστη μέθοδος διάθεσης των μετοχικών πακέτων του. Η αποτυχία ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ δημιουργεί ακόμη μία σοβαρή εκκρεμότητα, ενώ δεν έχει αποφασιστεί αν θα επαναπροκηρυχθεί ο διαγωνισμός.

Τα ποσοστά του Δημοσίου στις τρεις ενεργειακές επιχειρήσεις είναι το 17% της ΔΕΗ, το 65% της ΔΕΠΑ και το 35% των ΕΛ.ΠΕ. και η σειρά υλοποίησής τους και το χρονοδιάγραμμα θα ξεκαθαριστούν με την ολοκλήρωση της αξιολόγησης, αφού μέρος της διαπραγμάτευσης αποτελεί η πώληση των κρατικών ποσοστών στις ενεργειακές εταιρείες. Οι ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις αποτελούν έναν Γολγοθά τόσο γιατί υπάρχει μόνιμη διαφωνία για την πώληση του 17% της ΔΕΗ όσο και λόγω των μετοχικών σχέσεων που συνδέουν τις υπό ιδιωτικοποίηση εταιρείες. Η επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού για τον ΔΕΣΦΑ έως ότου ολοκληρωθεί θα απαιτήσει από έξι έως οκτώ μήνες. Αυτό συμπαρασύρει χρονικά προς τα πίσω την έναρξη δύο άλλων ιδιωτικοποιήσεων που συνδέονται άρρηκτα μαζί του, της ΔΕΠΑ (65%) και των ΕΛ.ΠΕ. (35%). Ο ΔΕΣΦΑ είναι 100% θυγατρική της ΔΕΠΑ, της οποίας όμως τα ΕΛ.ΠΕ. κατέχουν το 35% (άρα και το 35% του ΔΕΣΦΑ). Η ακύρωση της πώλησης του ΔΕΣΦΑ μπλοκάρει τις ιδιωτικοποιήσεις και των ΔΕΠΑ και ΕΛ.ΠΕ., που πρέπει να ακολουθήσουν την πώληση του ΔΕΣΦΑ.

Όσο για τη ΔΕΗ, αναζητά επενδυτή την εποχή που… υποχρεούται να χάσει το πελατολόγιο της και να μειώσει το μερίδιό της από περίπου 88% σήμερα στο 49%. Την ίδια στιγμή τίθεται ξανά θέμα και από τον νέο υπουργό Ενέργειας, κ. Σταθάκη, να περάσει στο Υπερταμείο το 17% της ΔΕΗ από το ΤΑΙΠΕΔ, αφού, όπως είπε πρόσφατα, η πώληση του 17% της ΔΕΗ θα πρέπει να συζητηθεί όταν περάσει το ποσοστό αυτό στο Υπερταμείο .

[ΠΗΓΗ: ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ_ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ, 17/12/2016]