ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΜΕ ΤΑ ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

PLINTIRIO-20150525-052

Πολύς λόγος γίνεται για τα «πορίσματα των επιθεωρητών περιβάλλοντος» του Υπουργείου Ενέργειας & Περιβάλλοντος, τα οποία επικαλείται τελευταίως σε κάθε ευκαιρία ο υπουργός κος Σκουρλέτης, αλλά και η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Χαλκιδικής κα Ιγγλέζη, ενόψει της απόφασης του ΣτΕ που αναμένεται την επόμενη Παρασκευή 2 Οκτωβρίου και πιθανότατα θα είναι θετική για την επένδυση.

Τα πορίσματα αυτά μην φανταστείτε πως είναι κάτι το καινούργιο και τα περιμένουν στο Υπουργείο από ώρα σε ώρα, να… καθαρογραφούνε… Είναι τα ίδια πορίσματα που κοινοποιήθηκαν από το πρώην ΥΠΕΚΑ (Σώμα Επιθεώρησης Περιβάλλοντος, Δόμησης, Ενέργειας, & Μεταλλείων, Σώμα Επιθεώρησης Βόρειας Ελλάδος), στην Ελληνικός Χρυσός στις 16/01/2015 με τη μορφή «Έκθεσης ελέγχου τήρησης Περιβαλλοντικών Όρων» των έργων και στα οποία η εταιρεία απάντησε λεπτομερώς με δύο μακροσκελείς διευκρινιστικές εκθέσεις, οι οποίες κατατέθηκαν στο ΥΠΑΠΕΝ πλέον, με ημερομηνία 18/02/2015 και αριθμούς πρωτοκόλλου 1936 και 1938 αντίστοιχα. Αφορούν δε ελέγχους από τον Απρίλιο του 2013 μέχρι τον Αύγουστο του 2014. Η μία έκθεση αφορούσε το υποέργο Ολυμπιάδας και η άλλη το υποέργο Μαύρων Πετρών και εγκαταστάσεων Μαντέμ Λάκκου.

Το ΥΠΑΠΕΝ υποστήριξε πως οι απαντήσεις της εταιρείας δεν το ικανοποίησαν και το θέμα σταμάτησε εκεί διότι ο νεοεκλεγείς ΣΥΡΙΖΑ είχε άλλα, σοβαρότερα θέματα να αντιμετωπίσει, όπως οι εσωκομματικοί κλυδωνισμοί και η επερχόμενη διάσπαση. Μετά και τις δεύτερες εκλογές, και με την διαφαινόμενη αποδόμηση των επιχειρημάτων Σκουρλέτη για την αναστολή εργασιών στα εργοτάξια της επένδυσης από το ΣτΕ, την ερχόμενη Παρασκευή, ανασύρθηκαν τα (προ οκταμήνου συνταχθέντα) περίφημα «πορίσματα των επιθεωρητών περιβάλλοντος», για να έχουμε κάτι να λέμε….

Αλήθεια, διάβασε κανείς τις εκθέσεις της εταιρείας, όπου τεκμηριωμένα αντικρούονται τα όσα της καταλογίζονται μέσα σε αυτά τα πορίσματα, τα οποία θα έπρεπε σαφώς να επικαιροποιηθούν, αφού οι διαπιστώσεις, απόψεις, έλεγχοι, αναλύσεις και όσα περιλαμβάνουν αφορούν το χρονικό διάστημα Απρίλιος 2013 με Αύγουστος 2014, δηλαδή από δυόμιση χρόνια μέχρι και 13 μήνες πριν; Και έλαβε το υπουργείο υπόψη του το γεγονός ότι στην έκθεση δεν αποτυπώνονται οι ουσιώδεις βελτιώσεις που επέφερε η δραστηριότητα της εταιρείας στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον της περιοχής; Έχει πληροφορηθεί κανείς πως, παρά την προθυμία της εταιρείας να παράσχει κάθε αναγκαίο στοιχείο και διευκρίνιση, από πλευράς των ελεγχόντων δεν τηρήθηκε η διεθνώς ακολουθούμενη πρακτική της συνεργασίας ελέγχοντος και ελεγχόμενου ώστε να διασφαλιστεί η αντικειμενικότητα και η αμεροληψία και να αποφευχθούν σφάλματα και παρανοήσεις;

Τα ερωτήματα δεν σταματούν εδώ… Είναι άραγε τα «ευρήματα» της Ιγγλέζη ίδια με εκείνα των επιθεωρητών που πήγαν εκεί πέρυσι και πρόπερσι; Από αυτούς που επικαλούνται τα συγκεκριμένα πορίσματα μπήκε κανείς στον κόπο να διαβάζει τις απαντήσεις τις εταιρείας σε όσα της καταλογίζουν; Αναρωτήθηκε κανείς αν η αναθεώρηση της εγκεκριμένης ΜΠΕ και της σχετικής ΚΥΑ ΕΠΟ αρμοδιότητα της υπηρεσίας των επιθεωρητών; Έχουν κάνει σοβαρές μετρήσεις και δειγματοληψίες ή… ότι κάτσει; O τρόπος λήψης δειγμάτων ανταποκρίνεται στις πρότυπες μεθόδους αντιπροσωπευτικής δειγματοληψίας; (διότι στις εκθέσεις τους δεν αναφέρονται καν οι μέθοδοι και τα πρωτόκολλα αναλύσεων).

Αν θέλετε και παραδείγματα αστοχιών των εκθέσεων, ιδού:

Για παράδειγμα, προκύπτει από την έκθεση ελέγχου ότι δεν ελήφθησαν υπόψη ουσιώδη στοιχεία, όπως ο νόμος 3220/2004 (ΦΕΚ 15/τ. Α/28.1.2004) άρθρα 51-53. Με το άρθρο 52 του νόμου αυτού κυρώθηκε η σύμβαση μεταβίβασης των Μεταλλείων Κασσάνδρας από το Ελληνικό Δημόσιο στην Ελληνικός Χρυσός. Με τον ίδιο νόμο ρυθμίστηκαν προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος σειρά περιβαλλοντικών ζητημάτων καθώς και το μεταβατικό καθεστώς μέχρι την έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας της εταιρείας. Συνεπώς, η έκθεσή πάσχει εκ του λόγου ότι αγνοεί το νομοθετικό πλαίσιο της συγκεκριμένης δραστηριότητας λόγω των ιδιαιτεροτήτων και τις συγκεκριμένες συμβατικές υποχρεώσεις, το οποίο ανταποκρίνεται στις ιδιαιτερότητές της, καθώς και τις αναληφθείσες συμβατικές υποχρεώσεις του Δημοσίου.

Ή να αναφέρουμε το υπ’ αρ. ΑΠ οικ. 1638/15.10.2012 έγγραφο από το Σώμα Επιθεώρησης Βόρειας Ελλάδος, με το οποίο δηλώνεται σαφώς ότι δεν είναι αρμοδιότητα της υπηρεσίας η έγκριση της Τεχνικής Έκθεσης Προγράμματος Παρακολούθησης του Έργου και της Ποιότητας Περιβάλλοντος για το έργο «Μεταλλευτικές – Μεταλλουργικές Εγκαταστάσεις Μεταλλείων Κασσάνδρας» που υποβλήθηκε σύμφωνα με τους περιβαλλοντικούς όρους δ4.8 και δ4.31 με το υπ. αρ. ΑΠ Χ1172/23.1.2012 έγγραφό. Στο εν λόγω έγγραφο δηλώνετε επιπροσθέτως ότι η έγκριση τεχνικών εκθέσεων και η εν γένει αδειοδότηση έργων και δραστηριοτήτων δεν περιλαμβάνονται στις αρμοδιότητες της υπηρεσίας σας.

Βέβαια, ο κατάλογος δεν σταματά εδώ.

Από αυτά και άλλα πολλά σημεία των εκθέσεων προκύπτει ότι οι εκθέσεις ελέγχου εδράζονται σε εσφαλμένο νομικό καθεστώς, εσφαλμένες και πλημμελείς τεχνικές παραδοχές είναι αναιτιολόγητες και, πάντως, κατά την νομική ορολογία, έχουν εκδοθεί «κατά πλάνη περί τα πράγματα».

Θα υποκύψει ο ΣΥΡΙΖΑ, η κοινωνίας μας, η ελληνική οικονομία, οι εργαζόμενοι, και οι επαγγελματίες της Χαλκιδικής στις πολιτικές ανάγκες της κας Ιγγλέζη; Μιας βουλευτού που είναι παντελώς απούσα από τα προβλήματα της περιοχής που εκλέγεται και η μόνη της έγνοια είναι να κλείσει τα μεταλλεία, διότι αυτό της εξασφαλίζει τους ψήφους που την συντηρούν; Είναι πρόθυμοι όλοι για έναν ακόμη δικαστικό αγώνα, αντί για την πολυπόθητη συνεννόηση; Θα μας εξηγήσει κανείς πως η πρώτη εμφάνιση της έκθεσης των επιθεωρητών εμφανίστηκε σε… προδημοσίευση στο Παρατηρητήριο του Τόλη (ή μήπως συνέβη το… αντίστροφο;;;) Να σκεφτώ πως οι πηγές των επιθεωρητών ήταν οι αναρτήσεις του Τόλη;