ΚΑΝΑΔΟΣ ΠΡΕΣΒΗΣ: «ΕΙΝΑΙ ΠΙΟ ΣΕΒΑΣΤΟ ΝΑ ΛΕΣ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΜΕ ΕΙΛΙΚΡΙΝΗ ΤΡΟΠΟ ΠΑΡΑ ΜΕ ΕΝΑ ΜΕΓΑΦΩΝΟ»

frdqjfxftj5464a66715fbd

[…] Ο Ρόμπερτ Πεκ γνωρίζει καλά την κοινωνική κρίση, αλλά έχει επίσης και μια πολιτική άποψη. Γι αυτό, σε διάστημα τεσσάρων ετών, συνδιαλέχθηκε με πέντε κυβερνήσεις και δεκάδες υπουργούς. Όπως η πλειονότητα των συναδέλφων του, έτσι και ο ίδιος προσπάθησε να χτίσει γέφυρες με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη μετά την άφιξη του. Συνάντησε ακόμη και τον Αλέξη Τσίπρα, την εποχή που το ποσοστό του ΣΥΡΙΖΑ στις δημοσκοπήσει ήταν μόλις 4%. Σήμερα, για να έχει κανείς επαφές με καλούς συνομιλητές, είναι ίσως μια πιο περίπλοκη υπόθεση, αλλά δεν χάνει την ελπίδα του. Και δικαιολογημένα, αφού ο Καναδάς έχει προς διαβούλευση κάποια ακανθώδη ζητήματα, όπως το χρυσωρυχείο στις Σκουριές. Ενώ αγοράστηκε από την καναδική εταιρεία Eldorado Gold το 2012, ορισμένοι κάτοικοι της περιοχής κοντά στις Σκουριές εξακολουθούν να διαδηλώνουν εναντίον αυτής της επένδυσης. Ο κ. Αλέξης Τσίπρας συμφώνησε μαζί τους. Αλλά ο Ρόμπερτ Πεκ δεν καταθέτει τα όπλα. «Ο Καναδάς οικοδομήθηκε χάρη στην αξιοποίηση των φυσικών πόρων και η Eldorado είναι μια εταιρεία που έχει να επιδείξει επιτυχίες σε όλον τον κόσμο. Είτε στην Τουρκία είτε στη Νότια Αμερική, η εταιρεία προσπαθεί να χτίσει γέφυρες και να δημιουργήσει θέσεις εργασίας. Χάριν του κοινού συμφέροντος, νομίζω ότι χρειαζόμαστε διάλογο, με κλειστές κάμερες. Οι μεταλλωρύχοι, ένα επάγγελμα που περνά από πατέρα σε γιο, τι θα κάνουν αν κλείσει το ορυχείο;». Για εκείνον, ο εποικοδομητικός διάλογος είναι απαραίτητος για να αποφευχθούν κύκλοι άσκοπων ενεργειών. Θεωρεί μάλιστα ότι αυτό είναι θέμα μεταξύ των δύο χωρών. «Η Ελλάδα και ο Καναδάς είχαν ανέκαθεν εγκάρδιες σχέσεις, συνδεόμαστε στενά μέσω μιας πολύ ισχυρής διασποράς, πρόκειται για μια ανθρώπινη γέφυρα μεταξύ των δύο χωρών. Και οι μόνοι που επένδυσαν στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια αυτής της δύσκολης περιόδου είναι οι Καναδοί και οι Κινέζοι».

»Ο Καναδάς έχει επίσης βιώσει δύσκολες στιγμές, σίγουρα όχι τόσες όσες η Ελλάδα, αλλά και πάλι… Η Wall Street Journal είχε έναν τίτλο στις. αρχές της δεκαετίας του ’90 «Καναδάς, η μπανανένια Δημοκρατία», επειδή το χρέος μας ήταν αυξημένο. Όμως, με μια σημαντική πολιτική συναίνεση η οικονομία μας έχει γίνει μια από τις ισχυρότερες και του G7. Υπάρχει, επομένως, μια μορφή αλληλεγγύης των Καναδών απέναντι στην Ελλάδα».

Εν μέσω πλήρους κρίσης, οι εταιρείες PSP, Fairfax και Eldorado πράγματι επένδυσαν στη χώρα επειδή πιστεύουν σε ιστορίες επιτυχίας, επιμένει. Η PSP είναι ένα συνταξιοδοτικό ταμείο που επένδυσε 100 δισεκατομμύρια δολάρια και διαθέτει μετοχές στο αεροδρόμιο της Αθήνας. Η Fairfax εξαγόρασε τη Eurobank και το Praktiker και κατέχει μετοχές της Jumbo. Ερωτηθείς εάν η Eldorado σκέφτεται να αποχωρήσει από την Ελλάδα, ο Καναδός πρέσβης δεν διστάζει να ξεκαθαρίσει την κατάσταση: «Αυτή η εταιρεία έχει ένα επιχειρησιακό σχέδιο και είναι έτοιμη να επενδύσει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ. Τώρα έχει ανακληθεί η άδεια, οπότε πρόκειται προφανώς για επιχειρηματική εργασία. Θέλουν να καταλάβουν τι ακριβώς επιθυμεί η κυβέρνηση. Αν θέλει επενδύσεις, πρέπει να μας υποδείξει ποιες. Αυτό είναι ένα πολύπλοκο ζήτημα που δυστυχώς έχει πολιτικοποιηθεί. Είναι πιο σεβαστό να λες τα πράγματα με ειλικρινή τρόπο παρά με ένα μεγάφωνο», παραπονιέται, επισημαίνοντας ότι η Ελλάδα έχει χάσει πολύ χρόνο όσον αφορά τις μεταρρυθμίσεις.

Καθ’ όλη τη διάρκεια των συζητήσεων σχετικά με τις επενδύσεις, ομολογεί ότι υπάρχει μία που κατέχει ιδιαίτερη θέση στην καρδιά του. Αυτή των υδροπλάνων. Υπάρχει ένας νόμος πλαίσιο για τα υδροπλάνα από τον Απρίλιο 2013, που δεν εφαρμόζεται, είναι χρονοβόρο να αποκτήσεις άδεια κατασκευής ενός υδροδρομίου. Θα είναι αδύνατο επομένως να υπάρξει για το φετινό καλοκαίρι, και αυτό με θλίβει . Το πρώτο θαλασσοδρόμιο είχε εντούτοις εγκριθεί στην Κέρκυρα πριν από τις εκλογές του Ιανουαρίου, αλλά προκειμένου να λειτουργήσει, θα πρέπει να υπάρχει ένα δίκτυο. Εδώ και τρεις μήνες, όμως, τίποτα δεν έχει προχωρήσει. Υπάρχει ανταγωνισμός μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών, αλλά είναι και μια εναλλακτική επιλογή για τον ταξιδιώτη και ίσως μια λύση για τα νησιά που δεν έχουν αεροδρόμιο. Ολος ο κόσμος φαίνεται να είναι υπέρ αυτού του εγχειρήματος, αλλά δεν γίνεται τίποτα. Είναι κρίμα, αυτό θα μπορούσε να ενισχύσει τον τουρισμό και, ιδιαίτερα κατά την περίοδο του χειμώνα, να χρησιμεύσει ως ασθενοφόρο για να βοηθήσει έκτακτα περιστατικά . Οι επενδύσεις είναι μια πρόκληση στην Ελλάδα για τους ξένους. Σαν ένα νοερό νεύμα προς τον Ηρακλή, θα ήθελε να είναι σε θέση να εγκαινιάσει τις δώδεκα επενδύσεις που θα καθιστούσαν αυτή τη χώρα έναν τόπο ευκαιριών.

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΚΥΡΙΑΚΗΣ, 30/05/2015