Η NASA ΣΤΟ «ΚΥΝΗΓΙ» ΤΟΥ ΑΣΤΕΡΟΕΙΔΟΥΣ ΠΟΥ ΘΑ ΜΑΣ ΚΑΝΕΙ ΟΛΟΥΣ ΖΑΜΠΛΟΥΤΟΥΣ ΣΤΗ ΓΗ

O αστεροειδής περιέχει πολύτιμα μέταλλα, όπως χρυσό, σίδηρο και νικέλιο αξίας 10.000.000.000.000.000.000 δολαρίων.

Το περασμένο καλοκαίρι, η NASA ανακοίνωσε ότι επρόκειτο να ξεκινήσει για τον μακρινό αστεροειδή με το όνομα Ψυχή (16 Psyche).

Γιατί, μπορεί να ρωτήσετε;

O αστεροειδής περιέχει πολύτιμα μέταλλα, όπως χρυσό, σίδηρο και νικέλιο.

Η σύσταση του 16 Psyche καθιστά τη δυνητική αξία του ως μεταλλευτικού πόρου κολοσσιαία. Η εκτίμηση είναι 10 τρισεκατομμύρια ευρώ, περισσότερο από το σύνολο της παγκόσμιας οικονομίας, αναφέρει το Unilad.

Ανακαλύφθηκε στις 17 Μαρτίου 1852 από τον Ιταλό αστρονόμο Annibale de Gasparis, που παρατηρούσε από τη Νάπολη της Ιταλίας και πήρε το όνομα της νύμφης Ψυχής από την αρχαία ελληνική μυθολογία.

Το διαστημόπλοιο εκτοξεύτηκε με επιτυχία από το Διαστημικό Κέντρο Κένεντι της NASA στο Ακρωτήριο Κανάβεραλ της Φλόριντα, στις 13 Οκτωβρίου 2023.

Το σκάφος έχει διανύσει ένα ταξίδι 2.2 δισεκατομμυρίων μιλίων στο διάστημα και αναμένεται να φθάσει στον αστεροειδή τον Αύγουστο του 2029.

Η NASA είπε ότι ο αστεροειδής περιφέρεται γύρω από τον Ήλιο μεταξύ του Άρη και του Δία «σε απόσταση που κυμαίνεται από 78 εκατομμύρια έως 497 εκατομμύρια χιλιόμετρα από τον Ήλιο».

Μόλις φτάσει στον αστεροειδή στην κύρια ζώνη αστεροειδών μεταξύ Άρη και Δία, το σκάφος θα τεθεί σε τροχιά γύρω από τον Ψυχή για λίγο περισσότερο από δύο χρόνια, ενώ θα μετρά τη βαρύτητα, τις μαγνητικές ιδιότητες και τη σύνθεσή του με μια συλλογή ειδικά επιλεγμένων οργάνων.

Στη συνέχεια, το διαστημόπλοιο προγραμματίζεται να πλησιάσει τον Άρη τον Μάιο του 2026 για μια μικρή βαρυτική υποβοήθηση με σκοπό να ενισχύσει την ορμή του.

Αυτό θα θέσει το διαστημόπλοιο σε τροχιά για τον τελικό του προορισμό – με την αποστολή να έχει προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί τον Νοέμβριο του 2031.

«Μόλις βρεθεί σε τροχιά, το διαστημόπλοιο θα χαρτογραφήσει και θα μελετήσει την 16 Psyche χρησιμοποιώντας μια πολυφασματική απεικόνιση, ένα φασματόμετρο ακτίνων γάμμα και νετρονίων, ένα μαγνητόμετρο και ένα ραδιοφωνικό όργανο (για μέτρηση της βαρύτητας)», πρόσθεσε η NASA.

Ενώ υπάρχουν άλλοι εννέα πλούσιοι σε μέταλλα αστεροειδείς που είναι γνωστό ότι υπάρχουν στο ηλιακό μας σύστημα, η NASA επέλεξε το 16 Psyche καθώς είναι ο μεγαλύτερος και λιγότερο πιθανό να έχει αλλάξει από κρούσεις στο διάστημα.

Η προέλευση του 16 Psyche είναι ένα μυστήριο, αν και σύμφωνα με τους ειδικούς θα μπορούσε να αποτελεί μέρος του πυρήνα ενός πλανητοειδούς, δηλαδή ενός προδρόμου κάποιου βραχώδους πλανήτη.

Η θεωρία είναι ότι τεράστιες συγκρούσεις θα μπορούσαν να έχουν προκαλέσει την αποσύνθεση των εξωτερικών στρωμάτων όταν σχηματιζόταν το ηλιακό μας σύστημα και ο αστεροειδής παρέμεινε ο μοναδικός μάρτυρας αυτού του γεγονότος.

Με αυτή την αποστολή, η NASA ελπίζει να μάθει περισσότερα για την προέλευση της ίδιας της Γης, συμπεριλαμβανομένου του τρόπου με τον οποίο σχηματίστηκε και αναπτύχθηκε ο πλανήτης μας.

(Φωτό: JUAN GAERTNER/SCIENCE PHOTO LIBRARY VIA GETTY IMAGES)

 

[ΠΗΓΗ: https://www.huffingtonpost.gr/, του Στέφανου Νικήτα, 22/4/2024]

ΑΦΙΕΡΩΜΑ: FSR: ΠΟΣΟ ΕΠΑΡΚΕΣ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟ GREEN DEAL ΚΑΙ ΤΙΣ ΚΡΙΣΙΜΕΣ ΠΡΩΤΕΣ ΥΛΕΣ

Αποσκοπεί στην αντιμετώπιση της εξάρτηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης από τις εισαγωγές για βασικά εμπορεύματα και τεχνολογίες – Florense School of Regulation

H Σχολή Κανονισμών της Φλωρεντίας (Florense School of Regulation -FSR) κάνει συνοπτική παρουσίαση του Βιομηχανικού Σχεδίου Πράσινης Συμφωνίας το οποίο επιδιώκει να αντιμετωπίσει την εξάρτηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) από τις εισαγωγές για βασικά εμπορεύματα και τεχνολογίες μέσω 3 νομοθετικών πρωτοβουλιών και χωρίζεται σε κατηγορίες.

Συγκεκριμένα εστιάζει στη συνάφεια των κρίσιμων πρώτων υλών και την παραγωγική ικανότητα καθαρής τεχνολογίας για την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία. Εννοείται ότι καθοριστικό ρόλο έχει παίξει η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2022.

Κατηγορίες του σχεδίου:

  • Τι είναι το Βιομηχανικό Σχέδιο Πράσινης Συμφωνίας;
  • Τι είναι οι κρίσιμες πρώτες ύλες και γιατί έχουν σημασία;
  • Ποια είναι αυτή τη στιγμή η ΕΕ όσον αφορά τις κρίσιμες πρώτες ύλες;
  • Τι κάνει η ΕΕ για τις κρίσιμες πρώτες ύλες;
  • Ποια είναι αυτή τη στιγμή η ΕΕ όσον αφορά την καθαρή τεχνολογία;
  • Πώς προσπαθεί η ΕΕ να ενισχύσει τον εγχώριο τομέα καθαρής τεχνολογίας; 
  • Μπορεί η ΕΕ να ανταγωνιστεί άλλους παγκόσμιους παίκτες;

Ο στόχος μέσω νόμων

Βασικά, ο στόχος του σχεδίου είναι να αντιμετωπιστεί η εξάρτηση της ΕΕ από τις εισαγωγές για βασικά εμπορεύματα και τεχνολογίες, αναγνωρίζοντας ότι οι αγορές θα αναδυθούν ή θα αλλάξουν ως αποτέλεσμα των παγκόσμιων προσπαθειών απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές.

Θα πραγματοποιηθεί μέσω ενός μείγματος διαφοροποίησης των εισαγωγών και μιας μαζικής αύξησης της εγχώριας ανάπτυξης και παραγωγής.

Οι 3 νομοθετικές πρωτοβουλίες που στοχεύουν στην εξασφάλιση αυτών των στόχων είναι η μεταρρύθμιση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας της ΕΕ, ο νόμος περί κρίσιμων πρώτων υλών και ο νόμος Net-Zero Industry Act.

Αδυναμία παραγωγής τεχνολογιών στην ΕΕ

Ενώ ο στόχος της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας για μετάβαση σε μια οικονομία καθαρού μηδενισμού θα πρέπει να οδηγήσει σε μείωση των εισαγωγών ορυκτών καυσίμων της ΕΕ, η ταχεία ανάπτυξη πολλών τεχνολογιών καθαρής ενέργειας που απαιτούνται για την επίτευξη ουδετερότητας άνθρακα έως το 2050 θα οδηγήσει σε σημαντικές αυξήσεις ζήτησης για άλλους πόρους και τεχνολογίες, οι οποίες δεν μπορούν να παραχθούν όλες εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Σε αυτό το πλαίσιο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αναπτύξει το Βιομηχανικό Σχέδιο Πράσινης Συμφωνίας.

Μέσω αυτού στοχεύει στη διατήρηση ή ακόμη και στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της ασφάλειας του εφοδιασμού της ΕΕ καθώς επιδιώκει την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία.

Δύο βασικοί νομοθετικοί πυλώνες αυτής της στρατηγικής έχουν περάσει από τη νομοθετική διαδικασία και πλησιάζουν τώρα να τεθούν σε ισχύ. Το Συμβούλιο της ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο κατέληξαν σε πολιτική συμφωνία σχετικά με τον νόμο Net-Zero Industry Act τον Φεβρουάριο του 2024. Ο νόμος περί κρίσιμων πρώτων υλών, εν τω μεταξύ, εγκρίθηκε επίσημα στις 18 Μαρτίου 2024.

Βασικά ερωτήματα

Για το εν λόγω σχέδιο υπάρχους απορίες και ερωτήματα όπως:

  • Τι είναι το βιομηχανικό σχέδιο Green Deal;
  • Τι είναι οι κρίσιμες πρώτες ύλες και γιατί έχουν σημασία;
  • Ποια είναι αυτή τη στιγμή η ΕΕ όσον αφορά τις κρίσιμες πρώτες ύλες;
  • Τι κάνει η ΕΕ για τις κρίσιμες πρώτες ύλες;
  • Ποια είναι αυτή τη στιγμή η ΕΕ όσον αφορά την καθαρή τεχνολογία;
  • Πώς προσπαθεί η ΕΕ να ενισχύσει τον εγχώριο τομέα καθαρής τεχνολογίας;
  • Μπορεί η ΕΕ να ανταγωνιστεί άλλους παγκόσμιους παίκτες;
  • Τι είναι το βιομηχανικό σχέδιο Green Deal;

Ο παράγοντας «ρωσική εισβολή στην Ουκρανία»

Τον Φεβρουάριο του 2023, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε το προσχέδιο για τον βιομηχανικό μετασχηματισμό που είναι απαραίτητος για την υποστήριξη των στόχων της Πράσινης Συμφωνίας, με τίτλο A Green Deal Industrial Plan for the Net-Zero Age.

Σε καθόλου μικρό βαθμό, αυτή η στρατηγική έχει ως κίνητρο τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022 η οποία επιδείνωσε την ενεργειακή κρίση που είχε αρχίσει να εκδηλώνεται στα τέλη του 2021.

Ο στόχος του Βιομηχανικού Σχεδίου Πράσινης Συμφωνίας είναι να αντιμετωπίσει την εξάρτηση της ΕΕ από τις εισαγωγές για άλλα βασικά εμπορεύματα και τεχνολογίες, τοποθετώντας την στην πρώτη γραμμή των αγορών που θα αναδυθούν ή θα αλλάξουν ως αποτέλεσμα των παγκόσμιων προσπαθειών απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές.

Η διατήρηση της ασφάλειας εφοδιασμού και της ανταγωνιστικότητας της ΕΕ σε αυτό το μεταβαλλόμενο γεωπολιτικό περιβάλλον βρίσκεται στον πυρήνα του σχεδίου το οποίο προβλέπει ότι:

«Το σημείο εκκίνησης για το Σχέδιο είναι η ανάγκη να αυξηθεί μαζικά η τεχνολογική ανάπτυξη, η παραγωγή και η εγκατάσταση μηδενικών προϊόντων και ο ενεργειακός εφοδιασμός την επόμενη δεκαετία, καθώς και η προστιθέμενη αξία μιας προσέγγισης σε όλη την ΕΕ για την από κοινού αντιμετώπιση αυτής της πρόκλησης.

Αυτό γίνεται πιο δύσκολο από τον παγκόσμιο ανταγωνισμό για πρώτες ύλες και εξειδικευμένο προσωπικό».

Οι 3 νομοθετικές πρωτοβουλίες για την εξασφάλιση των στόχων

Η Επιτροπή ακολούθησε αυτό το σχέδιο τον Μάρτιο του 2023 με 3 νομοθετικές πρωτοβουλίες για να πετύχει τους προαναφερόμενους στόχους.

Αυτές είναι:

  • Πρόταση για τη μεταρρύθμιση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας της ΕΕ,
  • πρόταση για έναν νόμο περί κρίσιμων πρώτων υλών και
  • πρόταση για νόμο Net-Zero Industry.

Τι είναι οι κρίσιμες πρώτες ύλες και γιατί έχουν σημασία;

Οι κρίσιμες πρώτες ύλες (CRMs), στη συζήτηση των Η.Π.Α. μερικές φορές αναφέρονται και ως «κρίσιμα ορυκτά».

Είναι εκείνοι οι πόροι που θεωρούνται απαραίτητοι για τις τεχνολογίες και τον εξοπλισμό κατασκευής που θεωρούνται στρατηγικής σημασίας.

Αυτό που ακριβώς θεωρείται «κρίσιμο» εξαρτάται επομένως από το πλαίσιο, όπως οι μακροπρόθεσμοι στρατηγικοί στόχοι ή οι τάσεις της αγοράς, οι εξελίξεις της εγχώριας και παγκόσμιας ζήτησης και οι παραδοχές διείσδυσης της τεχνολογίας.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση, σε αυτό το πλαίσιο, έχει επικεντρωθεί σε εκείνες τις πρώτες ύλες που είναι απαραίτητες για τη στήριξη της ανταγωνιστικότητας και της αυτονομίας της, καθώς υφίσταται τη «διπλή μετάβαση» της ψηφιοποίησης και της απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές.

Όπως θα δούμε αργότερα, για να καθορίσει εάν θα θεωρήσει μια πρώτη ύλη κρίσιμη ή όχι, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χρησιμοποιεί έναν συνδυασμό παραγόντων (οικονομική σημασία και κίνδυνο προσφοράς).

Μόνο εκείνα τα υλικά που ξεπερνούν τόσο ένα όριο κινδύνου προσφοράς (SR) όσο και ένα όριο οικονομικής σημασίας (EI) θεωρούνται κρίσιμα, με εξαίρεση τον χαλκό και το νικέλιο, τα οποία έχουν χαμηλό κίνδυνο προσφοράς αλλά παρόλα αυτά θεωρούνται κρίσιμα λόγω των πολλών εφαρμογών τους.

Η μεγάλη εξάρτηση της ΕΕ σε κρίσιμες πρώτες ύλες;

Η ΕΕ εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις εισαγωγές CRM σε κάθε βήμα της αλυσίδας αξίας. Επιπλέον, οι εισαγωγές πολλών CRM από την ΕΕ είναι ιδιαίτερα συγκεντρωμένες, οδηγώντας σε στρατηγικές εξαρτήσεις.

Για παράδειγμα, η Κίνα παρέχει επί του παρόντος το 100% των Βαρέων Στοιχείων Σπάνιων Γης (HREE) της ΕΕ.

Ενώ υπάρχει κάποια δραστηριότητα εξόρυξης CRM στην ΕΕ, είναι σαφές ότι αυτή η εγχώρια παραγωγική ικανότητα δεν θα επαρκεί για να καλύψει τις ανάγκες της ΕΕ για CRM.

Επιπλέον, οι δραστηριότητες εξόρυξης έχουν συναντήσει συχνά την τοπική αντίσταση. Παραδείγματα περιλαμβάνουν το ορυχείο λιθίου Barroso στην Πορτογαλία, το οποίο αντιμετώπισε ισχυρή αντίσταση από τους κατοίκους.

Ενέργειες της ΕΕ για κρίσιμες πρώτες ύλες λόγω του πολέμου στην Ουκρανία

Το θέμα των κρίσιμων πρώτων υλών δεν είναι νέο στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, βάσει ανάλυσης του JRC, δημοσίευσε έναν κατάλογο κρίσιμων πρώτων υλών κάθε 3 χρόνια, αρχής γενομένης από το 2011, όταν η ταχεία εκβιομηχάνιση οικονομιών όπως η Κίνα, η Ινδία και η Βραζιλία προκάλεσε ανησυχίες για αυξανόμενη σπανιότητα ορισμένων υλικών.

Ωστόσο, ο επείγων χαρακτήρας που η ΕΕ και τα κράτη μέλη της αποδίδουν σε αυτό το ζήτημα έχει αλλάξει. Όπως είναι εμφανές στην ανακοίνωση της Επιτροπής που συνοδεύει τον κατάλογο CRM του 2023, η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και η επακόλουθη κρίση εφοδιασμού με φυσικό αέριο συνέβαλαν στο να λάβει η ΕΕ πιο σοβαρά τις στρατηγικές της εξαρτήσεις.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο, το 2023, ο κατάλογος των κρίσιμων πρώτων υλών συνοδεύτηκε για πρώτη φορά από νομοθετική δράση, όπως αναμενόταν από την Πρόεδρο της Επιτροπής στην ομιλία της για την κατάσταση της Ευρωπαϊκής Ένωσης το 2022.

Οι 34 Κρίσιμες Πρώτες Ύλες του CRMA

Ως εκ τούτου, στις 16 Μαρτίου 2023 προτάθηκε ένας νόμος για τις κρίσιμες πρώτες ύλες (CRMA) ως μέρος του Βιομηχανικού Σχεδίου Πράσινης Συμφωνίας.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο κατέληξαν σε πολιτική συμφωνία για τον CRMA τον Νοέμβριο του 2023 και η πράξη εγκρίθηκε επίσημα στις 18 Μαρτίου 2024.

Ο CRMA καθορίζει έναν κατάλογο 34 Κρίσιμων Πρώτων Υλών, εκ των οποίων οι 17 έχουν το καθεστώς προτεραιότητας των Στρατηγικών Πρώτων Υλών (SRMs) λόγω της ιδιαίτερης σημασίας τους για τη δίδυμη μετάβαση της ΕΕ.

Οι δύο κατάλογοι θα επανεξετάζονται από την Επιτροπή κάθε 4 χρόνια.

Στόχοι του CRMA

Ο CRMA θέτει μη δεσμευτικά σημεία αναφοράς για το 2030 για την ΕΕ σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας για τα SRM.

Έως το 2030, η ΕΕ στοχεύει να πετύχει:

  • 10% της άντλησης της ετήσιας ζήτησης SRM της ΕΕ στην ΕΕ,
  • 40% της επεξεργασίας της ετήσιας ζήτησης SRM της ΕΕ στην ΕΕ,
  • Το 25% της ανακύκλωσης της ετήσιας ζήτησης SRM της ΕΕ στην ΕΕ.

Ο CRMA ορίζει περαιτέρω ότι η ΕΕ δεν πρέπει να εξαρτάται από μια μεμονωμένη προμηθεύτρια χώρα για περισσότερο από το 65% της ετήσιας ζήτησης για όλους τους SRM σε οποιοδήποτε στάδιο της αλυσίδας αξίας.

Ο νόμος ορίζει ότι η διαδικασία χορήγησης αδειών θα πρέπει να είναι το πολύ 27 μήνες για τα έργα εξόρυξης και 15 μήνες για τα έργα επεξεργασίας και ανακύκλωσης. Ο νόμος ορίζει επίσης ότι τα έργα αυτά θα πρέπει να έχουν προτεραιότητα πρόσβασης στη χρηματοδότηση.

Όσον αφορά τη διακυβέρνηση, η CRMA ιδρύει ένα Συμβούλιο Κρίσιμων Πρώτων Υλών για να συντονίζει τις προσπάθειες της ΕΕ.

Ο νόμος προβλέπει επίσης τη δημιουργία ενός μηχανισμού για τη συγκέντρωση της ζήτησης και την κοινή αγορά CRM, που θα λειτουργεί με παρόμοιο τρόπο με το σύστημα AggregateEU που θεσπίστηκε στο πλαίσιο του REPowerEU για το φυσικό αέριο.

Μπορεί η ΕΕ να γίνει ανταγωνιστική;

Οι προσπάθειες για την ενίσχυση της στρατηγικής αυτονομίας της ΕΕ δεν πραγματοποιούνται στο κενό, αλλά στο πλαίσιο σύνθετων γεωπολιτικών εξελίξεων.

Άλλοι παγκόσμιοι παράγοντες ανησυχούν επίσης για την ταχεία αύξηση της ζήτησης για κρίσιμες πρώτες ύλες και καθαρές τεχνολογίες και προσπαθούν να τοποθετηθούν έτσι ώστε να επωφεληθούν από αυτές τις εξελίξεις.

Το 2022, οι ΗΠΑ εισήγαγαν το νόμο για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA), ένα τεράστιο πρόγραμμα επιδοτήσεων που ευνοεί σε μεγάλο βαθμό τις τεχνολογίες μετάβασης της ενέργειας που κατασκευάζονται στις ΗΠΑ, όπως τα ηλεκτρικά οχήματα.

Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, ένας άλλος παγκόσμιος παράγοντας, η Κίνα, κυριαρχεί επί του παρόντος στην αλυσίδα εφοδιασμού για καθαρή τεχνολογία και πολλά SRM.

Η συγκέντρωση της εφοδιαστικής αλυσίδας και τα προστατευτικά μέτρα από σημαντικούς παγκόσμιους παράγοντες δείχνουν ότι το ελεύθερο εμπόριο από μόνο του είναι απίθανο να οδηγήσει σε αποτελέσματα ικανά να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητα και τη στρατηγική αυτονομία της ΕΕ.

Σε αυτό το ανταγωνιστικό γεωπολιτικό περιβάλλον, η ΕΕ προσπαθεί να ευθυγραμμιστεί με χώρες που παράγουν ή εισάγουν CRM που μοιράζονται τις αξίες της.

Μια λεγόμενη Λέσχη Κρίσιμων Πρώτων Υλών υποτίθεται ότι θα επιτρέψει σε αυτούς τους παράγοντες να συντονίσουν τις προσπάθειές τους και να εξασφαλίσουν προστιθέμενη αξία για όλους τους συμμετέχοντες.

Συνεπώς, η στρατηγική της ΕΕ για πιο ασφαλείς πρώτες ύλες και αλυσίδες εφοδιασμού καθαρής τεχνολογίας πρέπει επίσης να ανταποκριθεί στις προσπάθειες αυτών των άλλων παγκόσμιων παραγόντων.

Αφενός, η ΕΕ πρέπει να διαφοροποιήσει τις εισαγωγές της με τη σύναψη εταιρικών σχέσεων με πιο αξιόπιστες τρίτες χώρες.

Διαβάστε εδώ ολόκληρο το άρθρο:

[ΠΗΓΗ: https://www.worldenergynews.gr/, 20/4/2024]

ΜΙΑ ΕΚΚΛΗΣΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΥΤΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΣΕ ΠΡΩΤΕΣ ΥΛΕΣ

Η πορεία μας προς το 2030 είναι σαφής: Η Πράξη για τις Κρίσιμες Πρώτες Ύλες θέτει φιλόδοξους, αλλά ζωτικούς στόχους ώστε να επιτευχθεί η ευρωπαϊκή αυτάρκεια στον τομέα των μετάλλων, που εξασφαλίζει την ενεργειακή και ψηφιακή μετάβαση. Η πρόκληση είναι εξίσου σαφής: η επίτευξη του στόχου, και μάλιστα γρήγορα.

Ο κλάδος εκπέμπει σαφές μήνυμα. Μπορούμε να κάνουμε το χρέος μας, αρκεί και η Ευρώπη να κάνει το δικό της και να απελευθερώσει το πλήρες δυναμικό μας. Όμως τα περιθώρια δράσης στενεύουν με ταχείς ρυθμούς, με κίνδυνο η ενεργειακή μας μετάβαση να βασίζεται σε μια μη βιώσιμη εξάρτηση από τρίτους για την προμήθεια των απαραίτητων μετάλλων.  

Σύμφωνα με τις νέες προβλέψεις μας, η επίτευξη των στόχων της ΕΕ για τις πρώτες ύλες το 2030 προϋποθέτει την δημιουργία τουλάχιστον 10 νέων ορυχείων, 15 μονάδων επεξεργασίας και 15 μονάδων ανακύκλωσης στην Ευρώπη.  

Επιπλέον, η Ευρώπη πρέπει επειγόντως να επαναφέρει την παραγωγική δραστηριότητά της στα προ κρίσης επίπεδα, καθώς οι περικοπές που έγιναν εξακολουθούν να επηρεάζουν πάνω από 20 υφιστάμενες επιχειρήσεις, οι οποίες αντιστοιχούν περίπου στο 50% του συνολικού δυναμικού της ΕΕ στους τομείς του αλουμινίου, του πυριτίου και του ψευδαργύρου. Η Ευρώπη οφείλει επίσης να ξεκινήσει τη χρηματοδότηση διεθνών έργων εξόρυξης, να λάβει μέτρα για την αύξηση των ποσοστών ανακύκλωσης και να αντιμετωπίσει το έλλειμμα δεξιοτήτων στον τομέα των πρώτων υλών.

Ας δούμε πρώτα τα καλά νέα. Στην Ευρώπη, βρίσκονται σήμερα υπό σχεδιασμό πάνω από 70 έργα εξόρυξης, επεξεργασίας και ανακύκλωσης. Εάν η πλειονότητά τους τεθεί σε λειτουργία έως το 2030, η Ευρώπη θα μπορούσε να επιτύχει ορισμένα ή όλα τα ορόσημα για το λίθιο, το χαλκό, το αλουμίνιο, το νικέλιο, το κοβάλτιο και το πυρίτιο. 

Για άλλες πρώτες ύλες, όπως τα μέταλλα της ομάδας του λευκόχρυσου, βασική προτεραιότητα αποτελεί η ενίσχυση της υφιστάμενης βάσης και των εμπορικών δεσμών της Ευρώπης. Και σε αυτό το πεδίο όμως απαιτούνται νέα έργα, από τις σπάνιες γαίες έως το γάλλιο και το γερμάνιο. 

Έως τώρα όμως, για ελάχιστα έργα έχουν ληφθεί τελικές επενδυτικές αποφάσεις, ιδίως μετά την επιδείνωση των επιχειρηματικών συνθηκών στην ΕΕ τα τελευταία τρία χρόνια, κυρίως λόγω του υψηλού ευρωπαϊκού ενεργειακού κόστους, του αυξανόμενου ρυθμιστικού φόρτου και των επιδοτήσεων που παρέχονται στους επενδυτές σε ανταγωνιστικές περιοχές.  

Λάβετε ως παράδειγμα το λίθιο: αν και στην Ευρώπη βρίσκονται σε εξέλιξη σχεδόν 20 έργα εξόρυξης και επεξεργασίας, έχει επιβεβαιωθεί η ημερομηνία έναρξης μόνο δύο εξ αυτών.

Κατά την ίδια περίοδο, άλλες περιοχές ξεκίνησαν τα δικά τους προγράμματα στήριξης κρίσιμων ορυκτών, από το νόμο των ΗΠΑ για τη μείωση του πληθωρισμού, μέχρι τη δρομολόγηση νέων κεφαλαίων από τον Καναδά, την Αυστραλία, τη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία. Η παγκόσμια παραγωγική ικανότητα αυξάνεται στις περιοχές που τροφοδοτούνται από άνθρακα. Οι ΗΠΑ ανακοινώνουν την δημιουργία του πρώτου νέου smelter μετά από 45 χρόνια. 

Οι σημερινοί επενδυτές που θέλουν να ανοίξουν ένα εργοστάσιο διύλισης υλικών μπαταρίας στην Ευρώπη καλούνται να καταβάλουν 2-3 φορές υψηλότερο κόστος κεφαλαίου και 20-50% υψηλότερο λειτουργικό κόστος από ό,τι στις ΗΠΑ ή την Ασία. Αρκετές εταιρείες έχουν ήδη στρέψει την προσοχή τους στην αγορά των ΗΠΑ, ενώ καθυστερούν τις ευρωπαϊκές επενδύσεις τους σε στρατηγικά υλικά, όπως το κοβάλτιο και το λίθιο. 

Γι’ αυτό καλούμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να δράσει επειγόντως και να γεφυρώσει το αυξανόμενο χάσμα ανταγωνιστικότητάς μας. 

Απομένουν μόλις 2.000 ημέρες για το 2030, πράγμα που σημαίνει ότι τα περιθώρια για την οριστικοποίηση των επενδύσεων στενεύουν επικίνδυνα. Χωρίς ένα ρεαλιστικό επιχειρηματικό σχέδιο, ολοένα και περισσότερες επενδύσεις και παραγωγικό δυναμικό θα φεύγουν μόνιμα εκτός ΕΕ. Αυτό είναι κακό και για την οικονομία και για το κλίμα μας. Η υιοθέτηση της Πράξης για τις Κρίσιμες Πρώτες Ύλες είναι το πρώτο σημαντικό βήμα για την υλοποίηση ενός τέτοιου σχεδίου. Οι εταιρείες μας θα αρχίσουν να υποβάλλουν αιτήσεις για το καθεστώς στρατηγικού έργου και την επιτάχυνση της αδειοδότησης που αυτό συνεπάγεται. 

Όμως, η επόμενη Ευρωπαϊκή Επιτροπή οφείλει να προχωρήσει περαιτέρω και ταχύτερα, παρέχοντας πολύ ισχυρά θεσμικά κίνητρα,  ανταγωνιστικά διεθνώς, και μάλιστα με πραγματικά επείγον χαρακτήρα. Υπάρχουν άμεσα διαθέσιμες λύσεις – όπως οι προτάσεις μας για την αντιστάθμιση των συμφωνιών αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας για τις ενεργοβόρες βιομηχανίες – οι οποίες χρειάζονται άμεση προώθηση.

Απαιτείται μια ειδική τράπεζα πρώτων υλών της ΕΕ, απαιτείται δράση προς μια διεθνώς ανταγωνιστική και απαλλαγμένη από εκπομπές άνθρακα ενέργεια. Απαιτείται επίσης η ευθυγράμμιση των κανονισμών της ΕΕ με τον ένα και μοναδικό κοινό στόχο της βιομηχανικής και οικονομικής ανάπτυξης. 

Επιτρέψτε μου να απαριθμήσω τρεις λόγους για τους οποίους είναι τόσο σημαντικό να προχωρήσουμε περαιτέρω και ταχύτερα. 

  • Πρώτον, όσο περισσότερο μέταλλο παράγουμε εδώ, τόσο πιο βιώσιμη είναι η ενεργειακή μας μετάβαση. Σκεφτείτε το νικέλιο για την κατασκευή μπαταριών: η επίτευξη του στόχου της ΕΕ για 40% επεξεργασία θα παράγει τουλάχιστον τέσσερις φορές λιγότερες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από το παραγόμενο με χρήση άνθρακα νικέλιο της Ινδονησίας, το οποίο κυριαρχεί στη σημερινή αγορά. Αυτό και μόνο θα εξοικονομήσει το ισοδύναμο των ετήσιων εκπομπών 1 εκατομμυρίου βενζινοκίνητων αυτοκινήτων.
  • Δεύτερον, όσο περισσότερο μέταλλο παράγουμε εδώ, τόσο πιο ασφαλής είναι η ενεργειακή μας μετάβαση. Τα τελευταία δύο χρόνια η Κίνα περιόρισε τις εξαγωγές γερμανίου, γαλλίου, γραφίτη και εξοπλισμού σπάνιων γαιών. Δεν ξέρουμε τι θα επακολουθήσει, αλλά είμαστε σίγουροι ότι θα έρθουν περισσότερα.
  • Και τρίτον, όσο περισσότερο μέταλλο παράγουμε εδώ, τόσο περισσότερες θέσεις εργασίας θα διατηρήσουμε και θα δημιουργήσουμε στις περιοχές της Ευρώπης που τις χρειάζονται περισσότερο – από τον αρκτικό βορρά της Σουηδίας, μέχρι την βιομηχανική ενδοχώρα της Γερμανίας και τις νότιες άκρες της Ιταλίας, της Ισπανίας και της Ελλάδας.  

Εξ ου και η σημερινή έκκληση συσπείρωσης για την αυτάρκεια της Ευρώπης σε πρώτες ύλες. 

Ο κλάδος μας είναι πρόθυμος να δεσμευτεί για την οικοδόμηση πραγματικής αυτάρκειας πρώτων υλών στην Ευρώπη και για την Ευρώπη. Και έχουμε ένα σαφές και εφαρμόσιμο σχέδιο για να το πετύχουμε. 

Αυτό που πρέπει να γίνει τώρα είναι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και οι εθνικές κυβερνήσεις να αναλάβουν άμεση δράση, προκειμένου να διασφαλίσουμε ότι διαθέτουμε ένα εξίσου καλά εξοπλισμένο «βιομηχανικό εργαστήριο» με τους ανταγωνιστές μας. 

Είναι στο χέρι μας.  

 

[ΠΗΓΗ: https://ptolemaidanews.gr/, από  https://energypress.gr/, του Ευάγγελου Μυτιληναίου, 22/4/2024] 

ΚΙΝΕΖΟΙ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΣΤΑΓΕΙΡΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΛΥΜΠΙΑΔΑ

Στ. Βαλιάνος: “Διεκδικούμε μερίδιο από τη μεγάλη ασιατική τουριστική πίτα έχοντας δημιουργήσει τα προϊόντα μέσα από τα 18 εναλλακτικά projects”

10 μόλις μήνες μετά τη διεξαγωγή του Διεθνούς Συνεδρίου με τίτλο Aristotle-Confucius Symposium on Ethics for the 21st Century, μέρος του οποίου υλοποιήθηκε με τη στήριξη του Δήμου Αριστοτέλη στα Αρχαία Στάγειρα από το Διεπιστημονικό Κέντρο Αριστοτελικών Μελετών (ΔΙΚΑΜ), του Α.Π.Θ., η Ολυμπιάδα δέχθηκε τις προηγούμενες ημέρες την πρώτη οργανωμένη επίσκεψη Κινέζων φοιτητών.

Έχοντας επισκεφθεί τα Αρχαία Στάγειρα οι περίπου 100 συμμετέχοντες στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα πραγματοποίησαν δύο συνεδρίες: Μία στην αγορά των Αρχαίων Σταγείρων και μία στην παραλία της Ολυμπιάδας, ενώ γευμάτισαν σε τοπικό εστιατόριο. Και οι δύο συνεδρίες κινηματογραφήθηκαν για λογαριασμό του εκπαιδευτικού τους φορέα, ώστε να προβληθούν από τα κινεζικά Μ.Μ.Ε. και τα αντίστοιχα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι Κινέζοι ακολούθησαν τα «βήματα του Αριστοτέλη» από την Αθήνα στη Μίεζα και στη συνέχεια στη Θεσσαλονίκη και τα Αρχαία Στάγειρα.

Την όλη πληροφορία για την εν λόγω διαδρομή έλαβαν από την επίσημη ιστοσελίδα του προαναφερόμενου συνεδρίου, το οποίο σύμφωνα με όσα οι ίδιοι ισχυρίσθηκαν έχει μεγάλο αντίκτυπο στις πανεπιστημιακές κοινότητες της Κίνας.

Μερικές φορές το άμεσο αποτέλεσμα έρχεται να απαντήσει στην αμφισβήτηση και την καχυποψία. Η τολμηρή μας απόφαση να προσεγγίσουμε ασιατικές τουριστικές και πολιτιστικές αγορές μέσα από έναν επαγγελματικό σχεδιασμό με θέμα, συνεχή ροή, αλληλουχία και επανάληψη αποτελεί σοβαρή επένδυση για το τουριστικό μέλλον ενός τόπου (του δικού μας), που του αξίζουν πολύ περισσότερα από όσα περιορισμένα είχε συνηθίσει να δέχεται ως αυτονόητα.
Ακολουθώντας την εθνική στρατηγική για τον τουρισμό, η οποία στρέφεται στην Ασία και τη Μέση Ανατολή, διεκδικούμε μερίδιο από τη μεγάλη ασιατική τουριστική πίτα έχοντας δημιουργήσει τα προϊόντα μέσα από τα 18 εναλλακτικά projects που αναπτύσσουμε ταυτόχρονα, απευθυνόμενοι σε ολόκληρο τον κόσμο“, δήλωσε από την πλευρά του ο Δήμαρχος Αριστοτέλη, Στέλιος Βαλιάνος.

[ΠΗΓΗ: https://www.halkidikifocus.gr/, 20/4/2024]

Η ΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ ΕΚΤΟΞΕΥΕΙ ΤΗ ΖΗΤΗΣΗ ΓΙΑ ΧΑΛΚΟ – ΣΥΝ 1 ΕΚΑΤ. ΤΟΝΟΙ ΕΩΣ ΤΟ 2030

Η έλλειψη επενδύσεων στα ορυχεία θα συμβάλει επίσης στο έλλειμμα προσφοράς

Η ζήτηση για τεχνητή νοημοσύνη και data centers θα μπορούσε να αυξήσει τη ζήτηση χαλκού κατά 1 εκατομμύριο τόνους έως το 2030, σύμφωνα με την εταιρεία εμπορίας εμπορευμάτων Trafigura.

Πιο συγκεκριμένα η εταιρεία είπε ότι οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η τεχνητή νοημοσύνη και οι προσπάθειες μείωσης των εκπομπών άνθρακα θα επιδεινώσουν το έλλειμμα στην προσφορά χαλκού.

Στη σύνοδο κορυφής των Financial Times Global Commodities, ο Σαάντ Ραχίμ, επικεφαλής οικονομολόγος της Trafigura, δήλωσε: «Εκτός από την ενεργειακή μετάβαση, έχουμε και άλλους λόγους αύξησης της ζήτησης. Η ζήτηση ισχύος από τα κέντρα δεδομένων και την τεχνητή νοημοσύνη είναι κάτι που οι αναλυτές δεν έχουν λάβει υπόψη στις προβλέψεις τους. Αυτό θα μπορούσε ενδεχομένως να προσθέσει επιπλέον ένα εκατομμύριο τόνους στη ζήτηση για χαλκό».

H παγκόσμια ζήτηση χαλκού αναμένεται σε περίπου 26 εκατομμύρια τόνους φέτος και το Reuters ανέφερε ότι το έλλειμμα της αγοράς χαλκού θα αυξηθεί σε περισσότερους από 100.000 τόνους το 2025, από τους 35.000 τόνους που είναι φέτος.

Στο Linkedn, ο Τζέρεμυ Γουέιρ, Διευθύνων Σύμβουλος της Trafigura, δήλωσε: «Η τεχνητή νοημοσύνη και τα data centers πρόκειται να αυξήσουν σημαντικά τη ζήτηση χαλκού λόγω της ανάγκης για περισσότερες γραμμές μεταφοράς και συνδέσεις δικτύου».

Πρόσθεσε ότι η έλλειψη επενδύσεων στα ορυχεία θα συμβάλει επίσης στις ελλείψεις.

Μια έκθεση της συμβουλευτικής εταιρείας Linesight νωρίτερα αυτόν τον μήνα ανέφερε επίσης ότι οι τιμές του χαλκού αναμένεται να αυξηθούν φέτος λόγω της ανάπτυξης του τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Η Κίνα είναι σήμερα ο μεγαλύτερος παραγωγός και καταναλωτής χαλκού στον κόσμο, κυριαρχώντας και στις παγκόσμιες προμήθειες άλλων βιομηχανικών μετάλλων.

Η Beata Javorcik, επικεφαλής οικονομολόγος στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα για την Ανασυγκρότηση και την Ανάπτυξη, δήλωσε: «Ο φόβος μου είναι ότι η κλιμάκωση των γεωπολιτικών εντάσεων θα επιβραδύνει την πράσινη μετάβαση».

Πρόσθεσε ότι τα σπάνια μέταλλα που χρειάζονται για τις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων και την παραγωγή άλλων πρώτων υλών εξαρτώνται από τις σχέσεις με την Κίνα.

 

[ΠΗΓΗ: https://www.newmoney.gr/, 15/4/2024]