ΤΑ ΧΑΛΙΑ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΤΟΥ ΟΡΥΚΤΟΥ ΠΛΟΥΤΟΥ..

Τα είπαμε, τα ξαναείπαμε, τα γράψαμε, τα ξαναγράψαμε, 20 χρόνια τα γράφουμε… χωρίς αποτέλεσμα.
Με δέκα ανθρώπους που ένα μέρος τους είναι αποσπασμένο και υπηρετεί αλλού και ένα άλλο μέρος τους βρέθηκε τυχαία εκεί .. δεν κάνεις ανάπτυξη.. Και  μάλιστα σε έναν τόσο εξειδικευμένο και απαιτητικό τομέα με ευθεία αναφορά στο περιβάλλον, την ασφάλεια και υγεία,  την δημόσια περιουσία και την εθνική κυριαρχία

20 χρόνια γκρινιάζουμε παρακολουθώντας τα τραίνα να περνούν και υπερβάλλουμε εαυτόν επιδιώκοντας το αδύνατο που δυστυχώς γίνεται εφικτό μόνο στην φαντασία μας ως προέκταση του Καζαντζακικού λογοτεχνικού πονήματος. Αντί αυτού εισπράττουμε πίκρα και απογοήτευση. Και ενίοτε λοιδορία και χλευασμό…

Το εντυπωσιακότερο όλων είναι ότι σε ένα “τεχνικό” υπουργείο όπου οι διοικητικές υπηρεσίες θα έπρεπε να έχουν επικουρικό ρόλο,  εντούτοις διαχρονικά οι διοικητικές υπηρεσίες είχαν και έχουν το μεγαλύτερο αριθμό υπαλλήλων.

Κι ενώ τα επιμέρους “διοικητικά” καταργήθηκαν πρόσφατα (με την συνένωση ορισμένων υπηρεσιών του ΥΠΕΚΑ), κι ενώ οι περισσότερες καθημερινές διοικητικές εργασίες (προσέλευση και άδειες προσωπικού κλπ) έχουν ανατεθεί στις επιμέρους εξειδικευμένες διευθύνσεις, εντούτοις με τον νέο προωθούμενο οργανισμό του ΥΠΕΝ (πριν προλάβει να παλιώσει ο προηγούμενος, ΠΔ100/2010!) , οι γενικές διευθύνσεις που υπάγονται στην Διοικητική Γραμματεία ΥΠΕΝ αυξάνονται από μία σε τρεις.. ήτοι: Γενική Διεύθυνση Διοικητικών Υπηρεσιών,  Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών και  Γενική Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.  

Με την διαφορά ότι σε τελευταία ανάλυση την όλη διαχείριση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης αλλά και των οικονομικών στοιχείων θα την κάνουν οι επιμέρους συρρικνωμένες διευθύνσεις και όχι οι πολυπληθείς ανωτέρω επιτελικές διευθύνσεις που έχουν απλώς το βαρύγδουπο όνομα… και την υψηλή εποπτεία.

Για να μην ξεχνιόμαστε, οι ίδιες φτωχές σε προσωπικό, οι ίδιες “γηρασμένες” και “κατσιασμένες” διευθύνσεις πρέπει να φέρουν σε πέρας το βαρύ φορτίο της ανάπτυξης και προστασίας του περιβάλλοντος αναλόγως των ειδικών αρμοδιοτήτων που έχει η καθεμιά… Και επιπλέον την επίλυση κάθε ειδικού τεχνικού, νομικού ή οικονομικού ζητήματος που προκύπτει και σχετίζεται με το δημόσιο συμφέρουν. Αυτά τα ενίοτε δαιδαλώδη και άκρως υπεύθυνα θέματα ανατίθενται στις ολιγοπρόσωπες τεχνικές διευθύνσεις στις οποίες ουδόλως παρέχονται τα βασικά εργαλεία για την απρόσκοπτη διεκπεραίωση της εργασίας τους, πρωτίστως το προσωπικό. Και φυσικά δεν μιλάμε για οράματα και αποστολές.., μόνο για αρμοδιότητες!

Τέτοιες είναι προφανώς και οι υπηρεσίες του ορυκτού πλούτου στις οποίες έχουν ανατεθεί τόσο οριζόντιες όσο και κάθετες αρμοδιότητες ευθέως δυσανάλογες με το διατιθέμενο προσωπικό… Μιλάμε για 3 διευθύνσεις όλες κι όλες που συνολικά αποτελούν τον μοναδικό διακριτό επιτελικό φορέα (με παράλληλα παραγωγικό αλλά και επιτελικό χαρακτήρα) που έχει θεσμοθετήσει η Ελληνική Πολιτεία, ώστε να διαχειρίζεται διοικητικά τον Ορυκτό Πλούτο της Χώρας. Με την βοήθεια των λοιπών υπηρεσιών στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις και Περιφέρειες της Χώρας.

Ομως, η Χώρα μας σήμερα βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι, γιατί μαστίζεται από μια βαθιά οικονομική ύφεση και το γεγονός αυτό κάνει την αποστολή της συγκεκριμένης υπηρεσίας περισσότερο επιτακτική, εφόσον πρόκειται για έναν από τους ελάχιστους τομείς με ευρύτατα περιθώρια ανάπτυξης που αντανακλούν άμεσα στην πραγματική οικονομία, την περιφερειακή ανάπτυξη αλλά και στις εξαγωγές.

Πρέπει κάποιοι να καταλάβουν ότι ο τόπος μας χρειάζεται την πραγματική ανάπτυξη και όχι διευθύνσεις, γενικές διευθύνσεις  και αξιότατους κατά τα άλλα υπαλλήλους απλά για να επιβεβαιώνουν ότι δεν έχουν να μας προμηθεύσουν …υπολογιστές, παρότι τους χρειαζόμαστε, απλά διότι δεν υπάρχουν τα μέσα… Η να διαβιβάζουν  απλά τις εφαρμοστέες εγκυκλίους των αντιστοίχων υπουργείων Εσωτερικών, Ψηφιακής Πολιτικής και  Οικονομικών….

Είναι τόσο δύσκολο να γίνει αντιληπτό ότι οι  αυτές οι διευθύνσεις, οι οριζόντιες κάθε υπουργείου οι οποίες ασχολούνται με τα διοικητικά, τα οικονομικά και τα ζητήματα προώθησης της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης,  θα πρέπει να είναι ολιγομελείς και  ευέλικτες και  ο ρόλος τους (θα πρέπει να) είναι υποστηρικτικός στις υπόλοιπες, εφόσον άλλωστε δεν θα υπήρχαν αν δεν υπήρχαν οι λοιπές;

Ομως τι κι αν τα λέω εγώ, δεκαετίες τώρα, ψιλά γράμματα..

Τώρα προσβλέπουμε εναγωνίως στην …κινητικότητα. Μόνο που προαπαιτούνται τα περιγράμματα θέσης και η αξιολόγηση…

Γενικά και ειδικά περιγράμματα με πολύ παραφιλολογία και πολύ τεχνοκρατικό ύφος. Μόνο που στις διευθύνσεις αυτές, ειδικά εκείνες του ορυκτού πλούτου, θα  ταίριαζαν μόνο δύο γενικά-ειδικά περιγράμματα: 1) του “υπαλλήλου που τα κάνει όλα”  και 2) του “προϊσταμένου-κλητήρα” που επίσης τα κάνει όλα.

Ως προς την αξιολόγηση, ουδέν νεώτερο σχόλιο..   

Ας ελπίσουμε ότι ο απο-μηχανής θεός θα προλάβει, πριν λακίσουν και τα δέκα αυτά άτομα προς άλλες πιο ελκυστικές κατευθύνσεις…

[ΠΗΓΗ: http://elladitsamas.blogspot.gr, 10/9/2017]