ΑΠΟ ΤΟ 2009 ΕΧΕΙ ΧΑΘΕΙ ΤΟ 30% ΤΟΥ ΤΖΙΡΟΥ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ

Δύσκολα και πάλι τα βήματα του εμπορίου στο εξής εκτιμά ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης, κάνοντας μία πρώτη αποτίμηση της εμπορικής κίνησης της πασχαλινής αγοράς.

«Είναι παρήγορο πάντως», σχολιάζει ο κ. Κορκίδης, «ότι σε γενικές γραμμές οι τιμές των τροφίμων παραμένουν γενικά σταθερές σε σύγκριση με πέρυσι, παρά την επανεμφάνιση, μετά από χρόνια του πληθωρισμού με αύξηση 1,7% τον Μάρτιο. Κάθε Πάσχα λόγω του εθίμου “σπάζουν” πάνω από 200 εκατ. αβγά, “λιώνουν” περισσότερες από τρία εκατ. λαμπάδες και καταναλώνονται περισσότερα από δύο εκατομμύρια σοκολατένια αβγά. Πρόκειται για το 10% της ετήσιας κατανάλωσης αβγών ελληνικής παραγωγής, που ευτυχώς λόγω της παράδοσης, συντηρείται κάθε χρόνο σταθερή». Κατά τον πρόεδρο της ΕΣΕΕ, είναι αντιληπτό σε όλους πως δεν προέκυψε κανένα οικονομικό θαύμα κατά τη διάρκεια της φετινής πασχαλινής περιόδου, αφού απ’ την αρχή του χρόνου η αγορά διακατέχεται από ένα αρνητικό καταναλωτικό κλίμα, πληρώνοντας έτσι για άλλη μία φορά πολύ ακριβά το κόστος των καθυστερήσεων. Ωστόσο, δύο παράμετροι μοιάζει να άμβλυναν την εικόνα αυτή: η αύξηση των εισπράξεων μετά την καταβολή των 840 εκατ. ευρώ του δώρου Πάσχα στον ιδιωτικό τομέα και η «εισαγόμενη» κατανάλωση. Το γεγονός ότι φέτος το Καθολικό συνέπεσε με το Ορθόδοξο Πάσχα είχε ως αποτέλεσμα πολλοί δημοφιλείς προορισμοί να επωφεληθούν από το πλεονέκτημα της «εισαγόμενης» κατανάλωσης από ξένους τουρίστες. Όμως, οι Έλληνες καταναλωτές εξακολουθούν να παραμένουν αδύναμοι, συγκροτημένοι και φοβισμένοι.

Ο κ. Κορκίδης υπενθυμίζει πως, από την αρχή του έτους, ο κύκλος και ο όγκος εργασιών στο ελληνικό εμπόριο κινείται πτωτικά σε πολλούς υποκλάδους του λιανικού και χονδρικού εμπορίου. Η μείωση του τζίρου στα καταστήματα τροφίμων, ποτών και καπνού υπολογίζεται σε 9%-10%, στα πολυκαταστήματα 8%-9%, στα καταστήματα ηλεκτρικών, επίπλων και οικιακού εξοπλισμού 5%-6%, στα καταστήματα καλλυντικών και φαρμακευτικών 3%-4%. Στα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης, εξάλλου, μετά τις εκπτώσεις η κίνηση χαρακτηρίζεται υποτονική με τους καταναλωτές αδιάφορους και τη μείωση να ξεπερνά κατά πολύ το 10%.

Ενδιαφέροντα στοιχεία προκύπτουν από τους πίνακες μεταβολών στους τζίρους του Απριλίου, σε βασικούς υποκλάδους του λιανικού εμπορίου, όπου φαίνεται ο γενικός δείκτης κύκλου εργασιών στο -30% από το 2009 μέχρι σήμερα. Δεν υπήρξε ούτε φέτος κάποια σοβαρή ένδειξη ότι τον Απρίλιο του 2017 θα μπορούσε κάτι να αλλάξει προς το καλύτερο για το λιανικό εμπόριο.

«Η ελληνική επιχειρηματικότητα», σημειώνει ο κ Κορκίδης, «έχει εγκλωβιστεί σε μια αναμονή εξελίξεων και υπολειτουργεί επικίνδυνα. Ο τζίρος μειώνεται συνεχώς, μαζί με τη ρευστότητα και ης καταθέσεις, ενώ διαρκώς αυξάνονται κόκκινα δάνεια και ληξιπρόθεσμες οφειλές. Έτσι, σε μια βαριά τραυματισμένη πραγματική οικονομία είναι δύσκολο να επέλθουν θεαματικές βελτιωτικές αλλαγές σε μικρό χρονικό διάστημα. Η πασχαλινή περίοδος, ως γνωστόν, ήταν μικρής διάρκειας και έντασης και δεν μπόρεσε εκ των πραγμάτων να επουλώσει παλιές και νέες πληγές. Όπως ήταν λοιπόν, λίγο πολύ αναμενόμενο, ούτε το φετινό Πάσχα έφερε την Ανάσταση της πολύπαθης ελληνικής αγοράς. Το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς έχει πλέον οριστικά χαθεί και ενδέχεται να χαθεί οικονομικά και το επόμενο εάν δεν κλείσει η αξιολόγηση σύντομα και πριν από την έναρξη της θερινής τουριστικής περιόδου».

[ΠΗΓΗ: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ, του Γιάννη Κανουπάκη, 19/4/2017]