ΧΑΣΜΑ ΒΕΛΚΟΥΛΕΣΚΟΥ – ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ

9520735a9e29fafafbd9ba19c0d8a988Μονολόγους παράλληλους είχαν χθες ο Υπουργός Εργασίας, κ. Γιώργος Κατρούγκαλος και η επικεφαλής της αντιπροσωπείας του ΔΝΤ, κ. ΝτέλιαΒελκουλέσκου στην πρώτη, χθεσινή  συνάντηση της ελληνικής πλευράς με τα ανώτατα κλιμάκια των θεσμών για το νέο Εργασιακό στα πλαίσια της 2ης αξιολόγησης του προγράμματος.

Την Τρίτη θα γίνει συνάντηση τεχνικών κλιμακίων των δύο πλευρών, ενώ την Πέμπτη θα συναντηθούν και, μάλιστα δύο φορές, ο κ. Κατρούγκαλος με τα ανώτατα κλιμάκια.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr η μεγαλύτερη απόσταση μεταξύ των δύο μονολόγων των κκ Κατρούγκαλου και Βελκουλέσκου σημειώθηκε στο ζήτημα του “υποκατώτατου” μισθού των Νέων και στις ομαδικές απολύσεις.

Συγκεκριμένα:

  • Η κα. Βελκουλέσκου επέμεινε  στην ανάγκη ύπαρξης του “υποκατώτατου” μισθού  και απελευθέρωσης των ομαδικών απολύσεων προκειμένου να αυξηθεί η παραγωγικότητα της εργασίας, η οποία πράγματι σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ πέφτει από το 2015 με ρυθμούς ρεκόρ (-2,9% το 2015, -3,6% στο β΄ εξάμηνο του 2016).
  • Ο κ. Κατρούγκαλος τάχθηκε τόσο ενάντια στον “υποκατώτατο” μισθό των νέων, όσο και στην απελευθέρωση των απολύσεων, επικαλούμενος δύο “αποφάσεις δικαστηρίων”:
  • Η μία ήδη υπάρχει και έχει προκύψει από την επιτροπή των κοινωνικών δικαιωμάτων του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, η οποία κρίνει “παράνομη” τη διάκριση του κατώτατου μισθού ανάλογα με την ηλικία.
  • Η άλλη απόφαση αναμένεται από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο (στα  τέλη Οκτωβρίου – αρχές Νοεμβρίου) και αφορά το αν ήταν συμβατική με την σχετική  κοινοτική οδηγία η απόφαση του ελληνικού  Ανωτάτου Συμβουλίου Εργασίας αναφορικά με τις ομαδικές απολύσεις στην ΑΓΕΤ το 2012.

Το Υπ. Εργασίας είναι διατεθειμένο  θα χρησιμοποιήσει ως “πιλότο” την απόφαση αυτή για την αλλαγή ή μη του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου που διέπει τις ομαδικές απολύσεις.

Σημειώνεται πάντως πως η εισήγηση του Εισαγγελέα του Ευρω – δικαστηρίου προτείνει ότι η απόφαση για την ΑΓΕΤ δεν είναι συμβατή με την κοινοτική οδηγία. Αν κάτι γινόταν αποδεκτό από το Ευρώ – δικαστήριο, τότε θα άνοιγε ο δρόμος για την αύξηση του μέγιστου επιτρεπόμενου ορίου απολύσεων στην Ελλάδα στο 10% (έναντι του 5% που είναι σήμερα) και στην απεμπλοκή του κράτους από τη διαδικασία απόφαση για κάτι τέτοιο.

Σ’ ο, τι αφορά στον “υποκατώτατο” μισθό, το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο προβλέπει κατώτατο μισθό 511 ευρώ μικτά για όσους νέους είναι κάτω των 25 ετών, έναντι των 586 ευρώ μικτά που δικαιούνται όσοι εργαζόμενοι είναι άνω των 25 ετών. Το πόρισμα της διεθνούς επιτροπής ειδικών , το οποίο αποτελεί τη “βάση” της διαπραγμάτευσης κυβέρνησης – Θεσμών για το νέο Εργασιακό, προβλέπει “υποκατώτατο” μισό στο 90% του κατώτατου μισθού (σ.σ. 526 ευρώ)  για τον 1ο χρόνο εργασιακής εμπειρίας και στο 95%   του κατώτατου (σ.σ. 556 ευρώ) για το 2ο χρόνο εργασιακής εμπειρίας. Μάλιστα, οι ειδικοί επισημαίνουν πως η πρότασή τους δεν έρχεται σε αντίθεση με τις αποφάσεις της επιτροπής κοινωνικών δικαιωμάτων του Συμβουλίου της Ευρώπης μιας και αυτή εναντιώνεται στη μισθολογική διάκριση με βάση την ηλικία (όπως προβλέπει ο μνημονιακός νόμος του 2012) και όχι με βάση την εργασιακή εμπειρία (όπως προτείνει η πλειοψηφία των μελών της επιτροπής ειδικών).

“Αποφάσεις δικαστηρίων” επικαλείται ο κ. Κατρούγκαλος για την ανατροπή του υπάρχοντος (μνημονιακού) θεσμικού πλαισίου που διέπει τη λειτουργία του Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας.  Με απόφαση του τον Ιούνιο του 2014, το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε η αντισυνταγματική την κατάργηση της μονομερούς προσφυγής στον ΟΜΕΔ.

Δεν έχει, όμως, καμία ” απόφαση δικαστηρίου” υπάρχουσα –όπως εκείνη που αφορά  τον  “υποκατώτατο” μισθό και τον ΟΜΕΔ-  ή μελλοντική –όπως εκείνη που θα αφορά τις ομαδικές απολύσεις σε σχέση με τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας και το συνδικαλιστικό νόμο. Αν και το πόρισμα της επιτροπής ειδικών τάσσεται υπέρ της επαναφοράς των συλλογικών συμβάσεων εργασίας σε εθνικό και κλαδικό επίπεδο για τον εθνικό και κλαδικό  κατώτατο μισθό  (αν και θέτουν “ρήτρα” απόκλισης σε περίπτωση που υπάρχουν  οικονομικές δυσχέρειες για μία επιχείρηση), δεν ενθαρρύνει καμία αλλαγή στο συνδικαλιστικό νόμο, πετώντας το “μπαλάκι” στον Έλληνα νομοθέτη.

Ειδικά , πάντως για τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας το Μνημόνιο προβλέπει ότι δεν πρέπει να γίνει καμία αλλαγή στο υπάρχον (μνημονιακό ) θεσμικό πλαίσιο που προβλέπει πως ο κατώτατος μισθός θα καθορίζεται από το κράτος, ενώ οι επιχειρησιακές συμβάσεις εργασίας μπορούν να αποκλίνουν (προς τα κάτω) σε σχέση με τις κλαδικές συμβάσεις εργασίας.

[ΠΗΓΗ: http://www.capital.gr/, του Δημήτρη Κατσαγάνη, 24/10/2016]