ΕΝΑ ΘΡΙΑΜΒΙΚΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΚΑΙ ΟΙ ΚΟΡΔΕΛΕΣ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥ

6e82d15c-4284-46c1-9a76-3646316c955dΠΡΙΝ ΑΠΟ ΗΜΕΡΕΣ έγιναν τα εγκαίνια του αεροδρομίου της Πάρου. Πρώτα ο δήμαρχος και μετά ο πρωθυπουργός σε ξεχωριστές τελετές εγκαινίασαν το έργο. Για περισσότερα από δέκα χρόνια για τους κατοίκους η επέκταση του αεροδρόμιου αποτέλεσε και αποτελεί το ιερό δισκοπότηρο της τουριστικής απογείωσης του νησιού.

ΟΛΑ ΑΡΧΙΣΑΝ πριν από χρόνια όταν κάποιος εξέχων εγχώριος πολιτικός άρχοντας , όπως συμβαίνει στις κωμωδίες του ελληνικού κινηματογράφου, είχε τη φαεινή ιδέα να υποσχεθεί στο πολιτικό ακροατήριο του ότι το νησί είχε ανάγκη από ένα μεγάλο αεροδρόμιο που θα τους έφερνε εκατοντάδες τουρίστες και φυσικά ότι αυτός είχε το κύρος και τις διασυνδέσεις να πείσει την κυβέρνηση για την αναβάθμιση του.

Η ΥΠΟΣΧΕΣΗ δεν κόστιζε τίποτε. Το έργο βέβαια ήταν δαπανηρό και αχρείαστο. Μπορεί το νησί να είχε άλλες πλέον σημαντικές ανάγκες, αλλά πολιτικά η πρόταση ήταν το κάτι άλλο . ΟΛΟΙ αντιλαμβάνονταν ότι αυτά ήσαν λόγια θεατρικά πλην όμως έφερναν ψηφαλάκια . Γι αυτό και κάθε λογής άρχοντες, Δήμαρχοι, Βουλευτές, Υπουργοί ακόμη και Πρωθυπουργοί στις ομιλίες τους υιοθέτησαν το δίκαιον αίτημα και ανταγωνίζονταν σε χρονοδιαγράμματα και υποσχέσεις,με τους οπαδούς τους να ενθουσιάζονται και να τους επευφημούν.

ΚΑΙ ΣΑΝ πέρασαν χρόνια περισσότερα από όσα χρειάσθηκαν για να κτισθεί το γεφύρι της Άρτας έγιναν τα εγκαίνια ενός περίπου ημιτελούς έργου. Κι αφού η ιδέα πουλάει και φέρνει ψήφους δόθηκε και η υπόσχεση για νέα επέκταση. Ακόμη μεγαλύτερο αεροδρόμιο, ακόμη μεγαλύτερα αεροπλάνα.

ΑΝ ΤΩΡΑ κάποιος γνωρίζει την περιοχή αναρωτιέται πως οι αρμόδιοι τοπικοί άρχοντες δεν αντιλαμβάνονται ότι η ηχορύπανση που θα προκληθεί στον άξονα Αλυκή Παροικιά θα προκαλέσει την τουριστική υποβάθμιση αυτής της πλευράς του νησιού μαζί και της αντίστοιχης πλευράς της Αντιπάρου. Εκτός και αν φαντάζονται ότι οι επισκέπτες του νησιού έρχονται για να απολαμβάνουν τα καυσαέρια και το θόρυβο των αεροπλάνων. Σε μία περιβαλλοντικά και τουριστικά ευαίσθητη περιοχή που ένα από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της είναι η ακτή της τα χώματα που μεταφέρονται με τα νερά των βροχών από το νέο αεροδρόμιο μεταβάλουν την ακτογραμμή, απαξιώνοντας την περιοχή.

ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ άραγε οι κάτοικοι του νησιού ότι οι πελάτες που περιμένουν είναι αυτοί με τα βραχιολάκια του allinclusive Αναρωτήθηκαν ποια θα είναι τα οικονομικά οφέλη από μία τέτοια προοπτική Μήπως να ρωτήσουν στη Χαλκιδική, στη Κέρκυρα και στη Ρόδο Ροκανίζουν ανέμελα ένα από τα κλαδιά της τουριστικής οικονομίας τους και κανείς δεν τολμά να τους αποτρέψει.

Η ΠΑΡΟΣ αποτελεί ήδη ένα προβεβλημένο νησί τουριστικών διακοπών και θα μπορούσε να διεκδικήσει ένα υψηλό μερίδιο ποιοτικού τουρισμού αν αποκτούσε μία αντίστοιχη πολιτική.

ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΣΙ πρόβλημα δεν είναι η πρόσβαση σε αυτό. Το αντίθετο συμβαίνει με τα πολλά, σύγχρονα και πολυτελή πλοία που το εξυπηρετούν. Πάσχει όμως στην ποιότητα των υπηρεσιών και των υποδομών. Θα ήταν πολύ καλύτερα αν αποκτούσε ένα χώρο διαχείρισης και όχι ταφής σκουπιδιών, αν οι παραλίες ήσαν καθαρές, αν μεριμνούσε για την συλλογή των όμβριων υδάτων σε μικρά φράγματα, αν μπορούσε να βελτιώσει την ποιότητα των τουριστικών υπηρεσιών, αν είχε κτήρια στάθμευσης των αυτοκινήτων που το κατακλύζουν, αν αναδείκνυε την πολιτιστική του κληρονομιά.

ΜΕ ΔΥΣΚΟΛΙΑ ο επισκέπτης θα ανακαλύψει το κάστρο στη Παροικιά, τα περάσματα των πειρατών και τα βυζαντινά μονοπάτια στο νησί. Κι απέναντι η Αντίπαρος , ένα ευαίσθητο μαργαριτάρι του Αιγαίου, υποβαθμίζεται από έλλειψη υποδομών και τουριστική παιδεία.

ΑΝΑΠΤΥΞΗ για το νησί δεν είναι ένα μεγαλύτερο αεροδρόμιο. Ανάπτυξη είναι σχέδιο, στόχοι, σωστές υποδομές και τουριστική παιδεία. Σεβασμός και προστασία της ιστορίας και του περιβάλλοντος του διαμορφώνουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του νησιού και μακάρι να το καταλάβουν πρώτα οι κάτοικοι του και μετά οι διάφοροι περιώνυμοι άρχοντες του. ΟΣΟ ΓΙΑ το αεροδρόμιο, όσο θριαμβικά κι αν ήσαν τα εγκαίνια, όσο θεατρικές κι αν ακούσθηκαν οι μεγαλεπήβολες υποσχέσεις για ανάπτυξη αργά ή γρήγορα οι κάτοικοι θα καταλάβουν πόσο κούφια λόγια είναι όλα αυτά.

[ΠΗΓΗ: ΗΜΕΡΗΣΙΑ, του καθηγητή Δημ. Μαυράκη, Διευθυντή ΚΕΠΑ, 12/08/2016]